Do stacji demontażu pojazdów trafiają samochody, których z różnych powodów nie opłaca się już naprawić. Ubezpieczyciel decyduje w tej sytuacji o wypłacie odszkodowania w wysokości wartości samochodu, a samo auto – niezależnie czy uległo wypadkowi, czy poważnej awarii niezwiązanej z żadną kolizją, trafia w ręce specjalistów, którzy odzyskują z niego pełnowartościowe części. Mogą to być elementy blacharskie, przewody elektryczne, czy nawet sprawne silniki – często to elementy, których nie można już dostać na rynku części nowych – ani oryginalnych, ani zamienników.
Zanim specjaliści rozpoczną proces odzyskiwania części motoryzacyjnych, nadających się do bezpiecznego wykorzystania i montażu w innym samochodzie, muszą dokładnie oczyścić pojazd z wszelkich, pozostałych w nim płynów eksploatacyjnych – takich, jak np. olej silnikowy czy paliwo. Ze względu na dużą szkodliwość płynów dla środowiska i konieczność zapobiegania przedostaniu się tych substancji do gleby, stacje demontażu charakteryzuje specjalna posadzka, której grubość osiąga nawet 65 cm. Płyny, po usunięciu z pojazdu są poddawane profesjonalnej utylizacji.
Po oczyszczeniu pojazdów z płynów specjaliści odzyskują wszystkie nadające się do ponownego użycia elementy samochodu. Na tym etapie części są sprawdzane pod kątem sprawności i zużycia.
Oddzielone od pojazdów części, jeszcze zanim trafią do magazynu, są fotografowane i wystawiane na sprzedaż. W OTOMOTO można znaleźć w tym momencie prawie 3 miliony części używanych i ponad 700 tysięcy części nowych. Aby znaleźć odpowiednią do swojego samochodu, można skorzystać z rozbudowanych filtrów, pozwalających na wyszukiwanie nie tylko po marce i modelu, ale także wśród układów samochodu, po cenie i lokalizacji. Istnieje też możliwość wyszukiwania ogłoszeń z opcją wysyłki.
Każdy samochód składa się średnio z 12 tysięcy części, które zużywają się w różnym tempie. Z eksploatacją samochodu wiąże się konieczność regularnej wymiany niektórych elementów – np. opon, które pod warunkiem spełniania określonych warunków, mogą być wykorzystywane ponownie i sprzedawane jako części używane. Przed wystawieniem na sprzedaż odzyskanych z pojazdów w stacji demontażu, nieuszkodzonych opon i kół, są one poddawane kontroli jakości pod kątem zużycia i ewentualnej obecności ukrytych wad. Pozytywny wynik kontroli pozwala wystawić koła na sprzedaż, a kupujący mają szansę na zakup w znacznie niższej cenie w pełni wartościowych elementów, które posłużą jeszcze kilka sezonów.
Po oddzieleniu z pojazdów w stacji demontażu części, które nadają się do ponownego użycia i skatalogowania ich w magazynach, z których mają szansę trafić do nowych właścicieli i posłużyć do naprawy ich samochodów, pojazdy za pomocą specjalnych maszyn są zgniatane i dalej, przekazywane do huty. Stacje demontażu w pełni zamykają więc obieg, a ich działania wpisują się w ideę less-waste i pozwalają zmniejszać szkodliwość motoryzacyjnych odpadów.
Źródło: OTOMOTO