Škoda Fabia 2. generacji – najczęstsze usterki | MOTOFAKTOR

Škoda Fabia 2. generacji - najczęstsze usterki

Škoda Fabia 2. generacji cieszyła się w polskich salonach tej marki dużą popularnością. Dzięki temu obecnie na rynku dostępnych jest wiele zadbanych egzemplarzy.

  • W Skodzie Fabii 2. generacji wiele jednostek napędowych ma poważne wady fabryczne.
  • Na co zwrócić uwagę przy zakupie tego auta?
  • Polecamy także inne artykuły z cyklu „Najczęstsze usterki„.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Skoda Fabia 2 – ważne daty w historii modelu

Samochód zadebiutował na rynku w 2007 roku. Auto zostało zaprojektowane według nowego języka stylizacyjnego. Najbardziej charakterystycznego cechy tej generacji Fabii to duże reflektory oraz płaski dach. Prawie jak w modelach marki MINI. Na początku, samochód był dostępny tylko w 5-drzwiowej wersji hatchback, kombi pojawiło się w salonach w roku 2009.

 

Rok później, konstrukcja przeszła modernizację. Auto otrzymało: nowe zderzaki, przemodelowane halogeny, a także nieco inny grill. Nieznacznie przeprojektowano też reflektory. Od tego czasu bez większych poważnych zmian Skoda Fabia 2. generacja była produkowana do roku 2014, kiedy to została zastąpiona przez kolejną odsłonę.

Skoda Fabia 2 – silniki benzynowe

Podstawowe dostępne silniki benzynowe to wolnossące motory 1,2 l (60-90 KM) oraz 1,4 l (86 KM). Ta mniejsza jednostka nie jest godna polecania ze względu na zbyt słabą elastyczność. Do tego już przy około 200 000 km zaczyna spalać nadmierne ilości oleju silnikowego. Na dodatek, będzie zużywała podobne ilości paliwa co motor 1,4 l, a kierowca odczuje ewidentny brak mocy w trakcie przyspieszania. Godne polecenia są za to jednostki 1,4 l i 1,6 l (105 KM), ale w przypadku tej ostatniej trzeba się liczyć z trochę większym spalaniem. Przy bardzo dynamicznej jeździe w mieście nawet do 11 l/100 km. Jednak u konkurencji wygląda to podobnie.

 

Odradzamy wybór silnika 1.2 TSI (o mocy 86 lub 105 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To jednostka, która ma problem ze zbyt szybko zużywającym się łańcuchem rozrządu. Spotkane są również przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą czy awarii wtryskiwaczy oraz nadmiernego zużycia oleju silnikowego z powodu wadliwych pierścieni tłokowych. W niektórych przypadkach jest to spalanie oleju nawet na poziomie 1 l na każde przejechane 500 km.

Skoda Fabia 2 – diesle

Osoby zainteresowane silnikami wysokoprężnymi, powinny zdecydować się na motory 1.6 TDI o mocy 90 lub 105 KM. To trwałe, oszczędne i nowoczesne silniki. Warto rozważyć też wybór jednostki 1.9 TDI o mocy 105 KM, jednak radzimy unikać motorów z serii BLS z wadliwym wałem korbowym. Serię silnika można odczytać na naklejkach umieszczonych na obudowie rozrządu oraz w zagłębieniu bagażnika, gdzie znajduje się koło zapasowe.

 

Odradzamy zakup Skody Fabii 2 z jednostkami 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.4 TDI (69-80 KM). Są zdecydowanie za słabe, mają 3-cylindry więc nie mogą pochwalić się zbyt wysoką kulturą pracy, a do tego są awaryjne. W wielu egzemplarzach jednostki 1.4 TDI nie przejeżdżają bez remontu nawet 200 000 km. Tutaj nawet znacznie wcześniej na wale korbowym pojawia się luz.

Skoda Fabia 2 – typowe awarie

Użytkownicy tego modelu narzekają przede wszystkim na nietrwałe uszczelki, które w czasie jazdy świszczą i niekiedy przepuszczają wodę do wnętrza. Z drobnych mankamentów trzeba wspomnieć jeszcze o trzeszczących plastikach i ogranicznikach drzwi. W autach z początku produkcji, często wymiany wymagają elementy metalowo-gumowe przedniego zawieszenia. Szybko też koroduje układ wydechowy – szczególnie w autach, które jeżdżą głównie na krótkich dystansach. Spotykane są również przypadki wycieków z układu chłodzenia. Jak widać, poza poważnymi usterkami w niektórych silnikach, większość awarii i przypadłości Skody Fabii 2 to raczej błahostki.

Skoda Fabia 2 – podsumowanie

Skoda Fabia 2 to ciekawa propozycja dla osób szukających ekonomicznego auta, które zapewni im też niezawodność i wręcz nieograniczony dostęp do części zamiennych. Na rynku jest wiele zadbanych egzemplarzy z polskich salonów, niestety część z nich jeździło we flotach lub na nauce jazdy. Takich sztuk lepiej unikać. Najbardziej godne uwagi są silniki 1,4 l i 1,6 l bez doładowania. W dodatku można też zamontować do nich instalację LPG. Ci, którzy preferują diesle, powinni zainteresować się motorem 1.6 TDI.

 

Zdjęcia: Skoda

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).