Škoda: proces produkcji i montażu akumulatora MEB | MOTOFAKTOR

Škoda: proces produkcji i montażu akumulatora MEB

Škoda rozpoczęła w głównej fabryce w Mladej Boleslav produkcję systemów akumulatorów do platformy MEB. Zasilają one całkowicie elektryczne modele Enyaq iV i Enyaq Coupe iV.
7/07/2022

Kiedy gotowy do montażu, ważący nawet 500 kilogramów akumulator zostaje połączony z nadwoziem, staje się sercem samochodu elektrycznego. Jak przebiega proces prowadzący do pierwszego uruchomienia auta?

Na linii produkcyjnej akumulator przechodzi wszystkie niezbędne testy i jest ładowany do 14 kWh, co stanowi 20-25 procent jego całkowitej pojemności.

specjalista ds. montażu akumulatorów MEB - David Bolcek

 

Taki poziom naładowania ma na celu zapewnienie, że akumulator poradzi sobie ze wszystkimi niezbędnymi etapami procesu produkcyjnego samochodu, w tym z uruchomieniem auta i wysłaniem go na pierwszą jazdę. Opuszcza on halę produkcyjną ze wszystkimi złączami potrzebnymi do podłączenia go do innych części pojazdu. Wyposażony jest również w ochronną metalową płytę, zakrywającą spód akumulatora, która później tworzy podwozie samochodu.

Połączenie platformy MEB z nadwoziem

Jak akumulator ważący 500 kilogramów (tyle waży wersja 12-modułowa) staje się sercem całego auta elektrycznego? Na linii produkcyjnej, na której konstruowana jest Škoda Octavia oraz modele Enyaq iV i Enyaq Coupe iV, akumulator najpierw „spotyka się” z robotem, który umieszcza go na ramie platformy, aby następnie przejść przez linię do dalszych prac, polegających na podłączeniu akumulatora do innych elementów.

Później podłączamy do akumulatora MEB tak zwany kanał kablowy, który łączy przedni i tylny moduł pojazdu. Zawiera on przewody hamulcowe, wiązki przewodów komunikacyjnych pojazdu, przewody chłodzenia komponentów wysokiego napięcia oraz pomarańczowe wiązki wysokiego napięcia. W ramach montażu podwozia łączymy wszystko w jedną funkcjonalną jednostkę.

specjalista BEV i PHEV z działu zarządzania produkcją samochodów - Joseph Mulka

Na tym etapie do akumulatora i innych podzespołów podłączane jest gniazdo ładowania, służące do późniejszego uzupełniania energii zasilającej silnik elektryczny – czy też dwa silniki w przypadku pojazdów Enyaq iV z napędem na cztery koła.

 

Rezultatem wykonanych wcześniej prac jest platforma gotowa do połączenia z nadwoziem. Akumulator zostaje scalony z korpusem 16 lub 24 śrubami na obwodzie (liczba zależy od jego wielkości) i czterema w środku. Scalenie odbywa się w pełni automatycznie za pomocą robota, który przykręca przednią i tylną oś do nadwozia.

Następnie, na kilku stanowiskach linii produkcyjnej, sprawdzamy okablowanie wszystkich komponentów. Wówczas samochód powoli budzi się do życia. Pracownik z komputerem przemysłowym, znanym jako MFT, wgrywa oprogramowanie do jednostek sterujących w pojeździe, w tym do akumulatora MEB. Komputer sprawdza, czy w pojeździe znajduje się odpowiedni akumulator MEB o właściwych parametrach – oprogramowanie sterujące dla niego jest ładowane podczas produkcji.

- Josef Mulka

Gdy wszystkie połączenia i ważne parametry pomyślnie przejdą kolejną kontrolę, samochód elektryczny może ruszyć po raz pierwszy. Ożywia się go poprzez włączenie złącza serwisowego, a następnie uruchamiają się styczniki w akumulatorze MEB. To moment, gdy po raz pierwszy sieć wysokiego napięcia pojazdu łączy się fizycznie z akumulatorem, a samochód uruchamia się własnym zasilaniem i odjeżdża na ostateczną kontrolę jakości. Następnie jest gotowy, aby wyruszyć w drogę do klienta.

 

Źródło: Škoda

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).