Skonto dla spedycji – w czym pomaga? | MOTOFAKTOR

Skonto dla spedycji - w czym pomaga?

Skonto może stanowić cenne narzędzie w spedycji, gdy nie da się konkurować ceną, o czym przekonuje przewoźników Transcash.

Czym jest skonto?

Idea skonta jest ściśle związana z praktyką wydłużonych terminów płatności. Polega na udzieleniu rabatu przez wykonawcę usługi płatnikowi w zamian za szybszą zapłatę. Dzięki skontu spedycje mogą zaproponować swoim przewoźnikom alternatywną metodę rozliczeń, która, mimo kosztów, pozostaje atrakcyjna. W branży TSL, gdzie terminy płatności są często długie, możliwość otrzymania zapłaty wcześniej może być kluczowa dla utrzymania płynności finansowej. Z punktu widzenia księgowego, skorzystanie ze skonta wymaga wystawienia faktury korygującej, która odzwierciedla rzeczywistą kwotę zapłaty po udzieleniu rabatu płatnikowi.

Skonto w branży spedycyjnej: porównanie ofert

Indywidualne skonto firmy oferuje różnorodne usługi spedycyjne, które są dostosowane do potrzeb branży. Przewoźnicy z umową stałą mogą skorzystać z tańszej oferty niż spotowi, którzy nie mają podpisanego kontraktu. Opłata za skonto jest obliczana jako procent wartości faktury i mieści się w przedziale od 2 do 10 procent.

Różnica cenowa zależy od dwóch czynników: sposobu współpracy z firmą transportową i terminu płatności. Przewoźnicy z umowami mają zazwyczaj niższe stawki o około 1% w porównaniu do przewozów jednorazowych.

Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu, Fot. Transcash
Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu, Fot. Transcash

„Termin wypłaty pieniędzy również zależy od założeń skonta, przy czym zwykle następuje ona w okresie od 2 do 14 dni. Część przewoźników określa go z góry, inni dają w tym względzie wybór, odpowiednio dostosowując cenę. Im szybsza wypłata, tym wyższy rabat na fakturze, a co za tym idzie, koszt po stronie przewoźnika” – tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.

Przewoźnik decyduje, czy skorzystać z opcji skonta przy płatności. Współpraca ze spedycją oferującą tę usługę daje mu szybki dostęp do niej bez konieczności szukania innych dostawców faktoringu.

Własne czy zewnętrzne – jakie skonto będzie najlepsze?

Skonto, jako produkt, który przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom, może być postrzegane różnie zależnie od punktu widzenia. Spedytor zdecydowany na szybsze opłacenie przewoźnikowi musi być przygotowany na zmniejszenie swoich środków, co wymaga stabilnej sytuacji finansowej. W obecnych czasach niepewności gospodarczej, rola stabilnej sytuacji finansowej staje się coraz ważniejsza dla branży TSL, która boryka się z trudnościami od kilkunastu miesięcy. Odpowiednim przykładem tego było znaczące zmniejszenie popularności skont w czasie pandemii koronawirusa, gdy oferowanie szybszej płatności stało się dodatkowym obciążeniem finansowym w niepewnych warunkach.

Skonto nie musi być oferowane przez spedytora, co pozwala mu uniknąć obaw związanych z finansami. Może być obsługiwane przez inną firmę, która zapewni terminową wypłatę i zwrot na ustalonych warunkach.

„W praktyce mowa o personalizowanej ofercie faktoringu, z której mogą skorzystać przewoźnicy współpracujący ze spedycją. W Transcash oferujemy spedycjom eSkonto, czyli produkt na bazie skonta, który ułatwi im szybkie rozliczenia z przewoźnikami. Transcash zapewnia finansowanie, a rozliczenie ze spedycją następuje w ustalonym wspólnie terminie. Traktujemy ten produkt jako narzędzie do budowy długotrwałych relacji z partnerami z branży TSL, którą dobrze znamy, ponieważ nasze usługi finansowe są oferowane wyłącznie jej przedstawicielom” – mówi Jakub Gwiazdowski.

Przewoźnicy, którzy wybiorą opcję skonta, często mogą korzystać z korzystniejszych warunków niż te oferowane przez niezależne firmy faktoringowe. Skonto umożliwia firmom transportowym budowanie zaufania i wiarygodności wśród przewoźników, nie ryzykując przy tym swojej płynności finansowej.

Skonto dla spedycji – czy warto?

Z punktu widzenia spedycji posiadanie skonta to rozsądne rozwiązanie, które rozszerza jej możliwości w zakresie rozliczeń. Dla dostawcy nie ma dodatkowych kosztów – opłaty dotyczą wyłącznie przewoźników – a spedycja zyskuje większą swobodę w zarządzaniu własnymi środkami. Skonto dodatkowo łączy przewoźnika z spedycją, dając mu pewność, że współpracuje z solidnym partnerem, który spełni swoje zobowiązania płatnicze. Wykorzystując skonto dostarczane przez zewnętrzny podmiot, spedycja nie musi angażować swoich środków w proces szybkiej wypłaty, co ma znaczenie dla płynności finansowej.

Źródło: Transcash

Zdjęcie główne: Freepik

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).