Już od 19 lat stawka za badanie techniczne pojazdu na SKP pozostaje bez zmian, a koszty ich funkcjonowania stale rosną, co szczególnie w zeszłym roku było podkreślane. Opinie przedstawicieli branży, jak i resortu infrastruktury na ten temat przedstawiliśmy w materiale „Im dalej w las… tym trudniej w SKP”. Na jego końcu zamieściliśmy ankietę zapraszającą naszych internautów do wyrażenia zdania na ten temat i wyniki są następujące:
Większość internautów stwierdziła, że badanie w obecnej postaci nie przynosi oczekiwanych efektów, co oznacza, że i tu potrzebne są zmiany.
Na pytanie o to, co powinno zostać zmienione w systemie badań technicznych pojazdów otrzymaliśmy szereg otwartych odpowiedzi. Poniżej cytujemy kilka z nich (pisownia oryginalna):
Dlaczego Auta uzywane od Handlarzy i Autokomisow maja swietze badania Techniczne i ich Faktyczny stan przeczy UCZCIWEMU PRZEGLADOWI PRZE DIGNOSTE SKP..
Skp powinny byc finansowane odgórnie. Liczba badań nie powinna miec zadnego zwiazku z wynagrodzeniem skp i diagnosty. A realnie mówiąc ceny powinny być waloryzowane co roku, wyniki z linii diagnostycznej, z analizatora i mozliwie innych urządzeń powinny byc wprowadzane do cepik. Jakość badań jeszcze by wzrosła a jednoczesnie skp i diagnosta mieliby alibi przed klientami i by ich nie utracili. Dziś solidna skp bankrutuje pierwsza
Należy wprowadzić spójny nadzór nad realizacją badań technicznych przez osoby posiadające wiedzę techniczną co najmniej taką jak diagności. Jeśli takie zmiany zaczną działać nagle okaże się że już nikt nie będzie chciał prowadzić i otwierać nowej działalności samej Stacji Kontroli Pojazdów a ilość pojazdów z negatywnym wynikiem badania zapcha warsztaty na naprawy główne szczególnie z powodu wyniku analizy spalin. Na dzień dzisiejszy jakość badania w większości przypadków opiera się na sumieniu diagnosty i usterkach które można szybko udowodnić że były już na badaniu. Dlatego bardzo istotna jest również podwyżka cen za badania która powinna wejść zaraz po wprowadzeniu sprawiedliwego nadzoru nad działającymi SKP.
Coroczna waloryzacja opłat.Nadzur nad SKP TDT bez nadzoru starostw.
Widać więc, że zmiany są potrzebne i część z nich naniesie ustawa o badaniach technicznych wprowadzająca założenia Dyrektywy 2014/45/UE. Czy jednak zgodnie z deklaracją MI, po jej wdrożeniu będą prowadzone rozmowy nad podwyżką cen badań technicznych? O tym będziemy informować na bieżąco.