W każdym układzie klimatyzacji samochodowej znajdują się dwa wymienniki ciepła. Są to skraplacz i parownik. Nazwy te przyjęły się ze względu na zjawiska termodynamiczne zachodzące w każdych z nich. W parowniku następuje zmiana stanu czynnika z ciekłego na gazowy. W czasie tego procesu następuje pobieranie ciepła z otoczenia, pozwalające na schłodzenie wnętrza pojazdu. Odparowany czynnik jest następnie kierowany do skraplacza gdzie ponownie zmienia stan na ciekły. Procesowi temu towarzyszy oddawanie ciepła. Tak więc sprawność z jaką skraplacz oddaje to ciepło jest jednym z czynników decydujących o wydajności klimatyzacji. Na etapie projektowania pojazdu wielkość i konstrukcja skraplacza jest tak dobierana, aby klimatyzacja działała w sposób zadowalający nawet w upalny dzień.
Praktycznie we wszystkich pojazdach skraplacz zamontowany jest przed chłodnicą cieczy silnika. Zabudowanie go za tą chłodnicą znacznie zmniejszyłoby sprawność działania klimatyzacji. Przepływ powietrza przez skraplacz intensyfikuje wentylator. Zależnie od konstrukcji pojazdu może być to dodatkowy wentylator montowany przed lub za skraplaczem, zdarzają się też rozwiązania z jednym wentylatorem obsługującym zarówno chłodnicę cieczy jak i skraplacz.
Z racji miejsca zamontowania skraplacz jest narażony na kurz, owady, uderzenia kamieni, a w zimie także na mgłę solną. W wyniku uderzeń kamieni czy korozji będącej skutkiem działania soli może nastąpić rozszczelnienie skraplacza. Czynnik chłodniczy ulatnia się wówczas do atmosfery i klimatyzacja przestaje działać. Naprawa takiej usterki polega na wykryciu miejsca wycieku i wymianie uszkodzonego elementu. W przypadku uszkodzenia skraplacza jedynym sensownym rozwiązaniem jest wymiana go na nowy. Pojawia się tutaj pytanie jaki skraplacz wybrać.
Wybór taki utrudnia duża liczba producentów oferujących części, przy czym niektóre z nich dostępne są w bardzo atrakcyjnych cenach. Jednak liczących się dostawców części klimatyzacji do samochodów jest tylko kilku. Oferują oni podzespoły zarówno na pierwszy montaż jak i na rynek wtórny.
Jednym z takich liczących się producentów systemów klimatyzacji samochodowych jest firma Hella. Montując skraplacz klimatyzacji pochodzący z firmy Hella jesteśmy pewni, że będzie on idealnie pasował, a jego parametry termodynamiczne i trwałość będą takie jak produktu fabrycznego.
Dla wielu użytkowników samochodów kusząca może być oferta tanich, pochodzących od mało znanych producentów zamienników. Na pierwszy rzut oka nie różnią się one od produktu pochodzącego np. z firmy Hella. Jak dowodzi praktyka warsztatowa pierwsze problemy z tanimi zamiennikami mogą pojawić się już na etapie montażu. Niedokładnie wykonane uchwyty mogą znacznie utrudnić prawidłowe zamontowanie skraplacza. Jeśli nawet taki skraplacz uda się „upchać” w samochodzie, to może on ocierać o sąsiadujące z nim elementy (wentylator, chłodnica cieczy, intercooler). W wyniku tego w stosunkowo krótkim czasie dochodzi do ponownego uszkodzenia nowego skraplacza lub np. chłodnicy cieczy. Osobną sprawą jest sprawność termodynamiczna takich zamienników. Może ona być za mała w wyniku zastosowania gorszych materiałów czy np. mniejszej liczby lamelek. Jest to trudne do oceny na podstawie samych oględzin takiego skraplacza, a po zamontowaniu może skutkować małą wydajnością klimatyzacji. Istotne jest też odpowiednie wykonanie przyłączy skraplacza do instalacji. Jeśli wykonane są one niedokładnie, to mogą się pojawić problemy ze szczelnością układu. Zamontowanie skraplacza pochodzącego od sprawdzonego producenta pozwoli uniknąć problemów zarówno na etapie montażu, jak i w czasie późniejszej eksploatacji.
Poza utratą szczelności skraplacz może być też przyczyną innych problemów związanych z działaniem klimatyzacji. Jak wspomnieliśmy wcześniej jest on narażony na osadzanie się kurzu czy zabitych owadów. Takie zanieczyszczenia z biegiem czasu powodują coraz słabszą wymianę ciepła, a co za tym idzie gorsze działanie klimatyzacji. Takie zabrudzenie skraplacza następuje powoli i z tego powodu jest trudne do zauważenia przez użytkownika. O tym, że skraplacz nie pracuje właściwie będzie się można przekonać dopiero w upalny dzień. Spadek wydajności skraplacza może też być spowodowany pozaginanymi lamelkami. Może to nastąpić w wyniku jakiejś drobnej kolizji lub podczas nieostrożnego mycia samochodu urządzeniem ciśnieniowym.
Zabrudzenie skraplacza lub zagięte lamelki mają też wpływ na spadek wydajności układu chłodzenia silnika. Skraplacz umieszczony jest przed chłodnica i może ograniczać przepływ powietrza. Poza zmniejszeniem efektywności działania klimatyzacji niesprawny skraplacz może też być przyczyną przyspieszonego zużycia sprężarki. Jest to wynikiem większych ciśnień panujących w niesprawnym układzie. Jeśli nastąpiło uszkodzenie sprężarki lub jej sprzęgła, to należy dokonać analizy, czy przyczyną tego nie był niesprawny (np. zabrudzony) skraplacz lub wentylator skraplacza. Zabrudzenia skraplacza można próbować oczyścić, natomiast jeśli lamelki są mocno pozaginane, to niestety trzeba będzie go wymienić.
Dokonując napraw klimatyzacji pamiętajmy, ze jest to układ, w którym poszczególne elementy ściśle ze sobą współpracują i niesprawność jednego z nich może doprowadzić do uszkodzenia innych. Koszty naprawy mogą wtedy wzrosnąć lawinowo. Wszelkie usterki trzeba więc usuwać szybko a do napraw stosować części pochodzące od sprawdzonych producentów.
Firma Hella poza skraplaczami dostarcza także inne części do układów klimatyzacji oraz szereg informacji serwisowych ułatwiających ich obsługę i naprawy. Warto więc skorzystać z tej oferty i w profesjonalny sposób zadbać o odpowiednią temperaturę panującą we wnętrzu samochodu.
Artykuł sponsorowany przez firmę Hella