Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, Denso – we współpracy z wiodącymi producentami samochodów – opracowało skraplacz ze zintegrowanym osuszaczem, wykorzystujący technologię dochładzania (sub-cooling), który po raz pierwszy wprowadzono jako wyposażenie OEM w 2002 r. Skraplacz ten był o 15% bardziej wydajny od standardowych skraplaczy multiflow; obecnie, dzięki nieustającemu rozwojowi, zapewnia wydajność większą nawet o 45%.
Skraplacze wykorzystujące technologię sub-cooling wyróżniają się dwoma kluczowymi cechami konstrukcyjnymi: podczas gdy górna część skraplacza pracuje w oparciu o technologię multiflow, w jego dolnej części znajduje się dodatkowy wymiennik ciepła, który dodatkowo dochładza czynnik chłodniczy (sub-cooling). Wysoka wydajność jednostki dochładzającej pozwala na schłodzenie czynnika chłodniczego do niższej temperatury niż w przypadku standardowego skraplacza, co optymalizuje późniejszy proces odparowywania czynnika chłodniczego i poprawia wydajność chłodzenia układu klimatyzacji przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa.
Specjalna konstrukcja lamel skraplacza w części gazowej i skraplającej optymalizuje wymianę ciepła i zapewnia całkowitą kondensację czynnika chłodniczego. Ze względu na lepszą zdolność pochłaniania/rozpraszania ciepła, skraplacze wykorzystujące technologię dochładzania (sub-cooling) posiadają znacznie mniejsze rozmiary.
Ponieważ ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji zależy od pojemności i wydajności absorpcji/uwalniania ciepła przez wymienniki ciepła, układy klimatyzacji wykorzystujące skraplacz typu sub-cool wymagają mniej czynnika chłodniczego niż te wyposażone w standardowe skraplacze multiflow i oddzielne osuszacze.
Denso zintegrowało osuszacz ze skraplaczem typu sub-cool i umieściło go z boku skraplacza w postaci modulatora. Modulator ten pełni tę samą funkcję co osuszacz, ale ponieważ jest zintegrowany ze skraplaczem, zredukowano liczbę wzajemnych połączeń i zminimalizowano ryzyko nieszczelności układu klimatyzacji.
Dzięki tym ulepszeniom konstrukcyjnym i funkcjonalnym, skraplacze sub-cool Denso są bardziej wydajne niż zwykłe skraplacze typu multflow. Skraplacze z technologią dochładzania są obecnie standardem w większości pojazdów.
Gdy układ klimatyzacji zostanie otwarty, element filtrujący znajdujący się wewnątrz modulatora musi zostać wymieniony – co jest możliwe w przypadku większości zastosowań. Nakład pracy w celu wymiany elementu filtrującego zależy od dostępności i umiejscowienia modulatora w danym pojeździe. Niektórzy producenci aut montują skraplacze typu sub-cool z całkowicie zamkniętymi modulatorami – w takim przypadku należy wymienić cały skraplacz. Z biegiem czasu korozja może także utrudnić otwarcie modulatora i spowodować wyciek po wymianie elementu filtrującego; w tym przypadku również należy wymienić cały skraplacz.
W celu uzyskania maksymalnej wydajności chłodzenia, skraplacze typu sub-cool muszą być regularnie czyszczone (co najmniej raz na dwa lata), aby usunąć brud gromadzący się pomiędzy skraplaczem a chłodnicą. Nagromadzone zanieczyszczenia mogą blokować przepływ powietrza przez skraplacz, tym samym zmniejszając jego wydajność chłodzenia. Można go czyścić za pomocą specjalnego środka (poziom Ph od 3 do 7) i strumienia wody pod niskim ciśnieniem. W przypadku ekstremalnego zanieczyszczenia, skraplacz musi zostać zdemontowany w celu dokładnego wyczyszczenia.
Z biegiem lat na obniżenie wydajności chłodzenia układu klimatyzacji ma wpływ wiele innych czynników, nie tylko gromadzące się zanieczyszczenia. Przykładowo, czyszczenie pojazdu strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem (skraplacz znajduje się w przedniej części auta) również przyczynia się do zmniejszenia wydajności chłodzenia. Jeśli wydajność chłodzenia jest niska, ciśnienie i temperatura sprężania ciągle pozostają na podwyższonym poziomie, co jest obciążające dla całego układu i powoduje zużywanie się gumowych węży i rur. Im starszy jest pojazd, tym starsze są gumowe węże, które z upływem czasu (ok. 6-7 lat) stają się porowate; zaczynają się odrywać drobne cząstki gumy. Ponieważ skompresowany gorący gaz ze sprężarki jest wtryskiwany do skraplacza pod wysokim ciśnieniem, cząstki gumy gromadzą się w skraplaczu i stopniowo zatykają maleńkie kanały chłodzące.
Opisane zanieczyszczenie skraplacza spowodowane jest ścieraniem się cząstek gumy, dlatego przepłukanie układu klimatyzacji nie rozwiąże problemu – nie jest możliwe usunięcie w ten sposób cząstek stałych. Podczas płukania układu ciecz płynie tam, gdzie napotyka najmniejszy opór; płukanie czynnikiem chłodniczym skutkuje jedynie wypłukiwaniem cieczy (olejów/barwników UV/uszczelniaczy) z układu klimatyzacji.
Cząsteczki stałe, zatykając skraplacz, nie tylko zmniejszają jego wydajność chłodzenia, ale także mogą się poluzować podczas pracy układu i zostać zassane przez sprężarkę, co może doprowadzić do innych problemów. Na przykład, jeśli zostanie wymieniona sprężarka, ale równocześnie nie zostaną wyeliminowane zanieczyszczenia w skraplaczu, jest bardzo prawdopodobne, że problemy ze sprężarką pojawią się ponownie.
Ze względu na coraz bardziej skomplikowaną konstrukcję i stopniowo gromadzący się brud, skraplacze są podatne na zużycie. Po wykryciu cząstek gumy w układzie klimatyzacji, oprócz innych środków naprawczych, należy zawsze wymienić skraplacz. Dzięki zastosowaniu wziernika można łatwo sprawdzić stan czynnika chłodniczego i oleju do sprężarki, co pomaga określić zakres niezbędnych napraw układu klimatyzacji.
W 2012 roku Denso opracowało mniejszy i bardziej wydajny skraplacz, który pomaga zwiększyć oszczędność paliwa, jednocześnie zapewniając producentom aut większą elastyczność konstrukcyjną w komorze silnika. W porównaniu ze standardowymi skraplaczami z funkcją dochładzania, nowy skraplacz Denso GIC (Global Inner-fin Condenser) jest o 30%mniejszy.
Aby przepływ czynnika chłodniczego był jeszcze bardziej skuteczny, zmniejszono wielkość wewnętrznych lamel skraplacza i zwiększono ich gęstość, co zwiększyło powierzchnię wymiany ciepła o 20%. Ponadto pojemność wewnętrznej rury z ożebrowaniem została zwiększona o 25% w porównaniu ze standardowymi modelami, co umożliwia przepływanie przez rurę większej ilości czynnika chłodniczego bez zwiększania jej rozmiaru lub zużycia energii.
Denso dodatkowo usprawniło proces oddawania ciepła w skraplaczu GIC, zwiększając liczbę lamel w każdym żebrze o 30% na jednostkę powierzchni. Pomimo zwiększenia szczelin, wielkość żeber nie wzrosła.
Wszystkie skraplacze sub-cool Denso charakteryzują się jakością OE, co oznacza, że są produkowane zgodnie ze ścisłymi wytycznymi producenta pojazdu.
Źródło: Denso