Dziś trudno w to uwierzyć, ale system zmiany biegów nie istniał w samochodach od zawsze. W latach 40. niektóre auta wciąż nie posiadały biegu wstecznego. Jednak od tego czasu skrzynia biegów przeszła niezwykłą ewolucję. Jej wygląd i ułożenie niczym już nie przypomina rozwiązań sprzed lat. Oto historia ewolucji tego ważnego mechanizmu:
W latach 50. kierowcy zmieniali biegi w samochodzie za pomocą dźwigni przymocowanej do kierownicy. Takie rozwiązanie nie zapewniało pełnego komfortu kierowcom, ale pozwalało na pełniejsze wykorzystanie przestrzeni samochodu. Do pojazdów z tym rozwiązaniem, jak przykładowo modelu SEAT 1400, mogła bowiem wejść jedna dodatkowa osoba. Przednia kanapa mieściła kierowcę i dwóch pasażerów.
Producenci samochodów zaczęli w tych latach umieszczać skrzynię biegów tam, gdzie znajduje się ona dzisiaj – między dwoma przednimi siedzeniami. Wygląd dźwigni był dość prosty i przypominał prosty kijek zakończony kulką. W niektórych samochodach z lat 60. wprowadzono czerwone znaczniki na prędkościomierzach podpowiadające kierowcom, kiedy zmienić bieg, aby nie zatrzeć silnika.
Na tym etapie rozwoju skrzynia biegów stała się bardziej wydajna. Dodanie piątego biegu umożliwiło wykorzystanie dynamiki silnika podczas jazdy. SEAT 124 Sport 1600 w wersji sedan to pierwszy samochód marki, w którym dźwignia zmiany biegów została podłączona bezpośrednio do przekładni. Dzięki temu samochód reagował szybciej i efektywniej na zmiany biegów, co zostało docenione przez licznych nabywców auta z hiszpańskiej klasy średniej.
W tej dekadzie producenci samochodów większą wagę zaczęli przykładać do maksymalizacji ergonomii i komfortu jazdy. Modele z tych lat zostały wyposażone w system wspomagania kierownicy oraz rozwiązania usprawniające zmianę biegów.
W tej kwestii SEAT Ibiza jest prawdziwą ikoną. Mechanizm zmiany biegów został udoskonalony, a dźwignię umiejscowiono tak, by lepiej leżała w ręce kierowcy.
kolekcjoner zabytkowych modeli SEAT-a - Isidre LópezPojawiły się pierwsze modele sześciobiegowe, a automatyczna skrzynia biegów zyskuje na popularności. Kierowcy, którzy narzekali na często gasnący silnik czy staczanie się samochodu na wzniesieniach, mogli pożegnać się z awaryjnym sprzęgłem. Najnowsze modele, jak SEAT Tarraco, zostają wyposażone w nowoczesną przekładnię DSG z podwójnym sprzęgłem, która łączy w sobie wygodę automatu ze zwinnością manualnej skrzyni biegów.
System zmiany biegów to tylko jeden z mechanizmów, które dzięki innowacjom ułatwiają prowadzenie samochodu. Obecnie w pojazdach można odnaleźć wirtualnego asystenta, jak aktywny tempomat ACC, który potrafi nie tylko utrzymać stałą prędkość pojazdu, ale w zależności od sytuacji na drodze również przyspieszyć lub zwolnić bez angażowania kierowcy.
Źródło: SEAT