Ciężkie prace terenowe, podobnie jak pojazdy używane do ich realizacji są bardzo zróżnicowane. Wywrotki przegubowe, koparko-ładowarki lub ciągniki — wszystkie te unikalne urządzenia mają różne konstrukcje i spotykają się z różnymi warunkami pracy podczas codziennej eksploatacji. Dla właściciela parku maszynowego niezwykle ważne jest wydłużenie czasu sprawności maszyn, tak aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w zakresie tych silnie zróżnicowanych maszyn. Środki smarne mogą pomóc w osiągnięciu tego celu.
Poniżej opisane są 3 krytyczne właściwości oleju w zakresie efektywnego i wydajnego smarowania silników do pojazdów ciężkich. Każda właściwość ma swoją funkcję i odpowiada potrzebom poszczególnych części, bezpośrednio poprawiając codzienną mobilność firmy.
Ilość paliwa potrzebna do napędzania pojazdu ciężkiego jest znaczna, dlatego niezbędne jest zmniejszenie zużycia paliwa. Duża ilość ruchomych części silnika może powodować wysokie tarcie, co sprawia, że skuteczne smarowanie silnika zyskuje kluczowe znaczenie dla współczesnej mobilności.
Wałek rozrządu, dźwigienki i zawory stanowią część układu rozrządu. Wszystkie te elementy ruchome przy złym smarowaniu mogą powodować duże tarcie. Olej o niskiej lepkości, zawierający zrównoważone dodatki redukujące tarcie, umożliwia wszystkim powierzchniom ślizganie się przy minimalnym tarciu, nawet w warunkach smarowania granicznego.
Zużyte elementy silnika psują się łatwiej i działają mniej wydajnie niż ich niezużyte odpowiedniki. Oleje silnikowe zawierają dodatki do pracy w ekstremalnym ciśnieniu i/lub inne dodatki zapobiegające zużyciu utrzymujące wszystkie części silnika w stanie idealnym. Zachowaj jednak ostrożność! Dodatki te mogą powodować nadmierne utlenianie, dlatego należy stosować wyłącznie oleje od uznanego producenta środków smarnych, posiadającego bogate doświadczenie.
Dodatki są doskonałym sposobem na zmniejszenie tarcia, choć odpowiednia lepkość jest również niezbędna do pełnej kontroli zużycia. Zbyt płynne środki smarne nie mogą zapobiec wzajemnemu zużyciu się powierzchni metalowych, podczas gdy środek smarny o zbyt stałej konsystencji zwiększa zużycie paliwa i nie może dotrzeć do krytycznych obszarów smarowania w odpowiednim czasie po uruchomieniu silnika. Doskonałym przykładem takiej równowagi są masywne łożyska silników do pojazdów ciężkich.
Pojazdy wyposażone w łożyska o dużej wytrzymałości wymagają stosowania oleju o odpowiedniej nośności, który zapobiega zużyciu i zatykaniu się elementów obrotowych. Olej silnikowy z niską płynnością i zaawansowanymi dodatkami zapobiegający zużyciu zapewnia ochronę wszystkich elementów, minimalizując tarcie wewnątrz łożyska.
Brud, kurz i zanieczyszczenia pochodzące z wnętrza lub z zewnątrz silnika zawsze poszukują miejsca, w którym mogą się osadzać i tworzyć depozyty. Cząsteczki te są przenoszone przez strumień powietrza lub oleju, aż do momentu, gdy pojawią się odpowiednie warunki do ich osadzania się.
Różne rodzaje cząstek stałych tworzą osady w różnych warunkach. Wykorzystajmy tłok jako przykład:
Zrównoważony olej silnikowy zawierający detergenty i dyspergatory zapobiega tworzeniu się osadów i aktywnie usuwa już istniejące, bezpośrednio zwiększając żywotność silnika. Wydłużenie czasu pracy każdego pojazdu we flocie zwiększy zwrot z inwestycji w sprzęt.
Zapewnienie pełnej ochrony silnika i optymalizacja jego osiągów ma kluczowe znaczenie. Nie należy jednak lekceważyć znaczenia ochronnego oryginalnego składu oleju silnikowego w okresie pomiędzy jego wymianami.
Odporność oleju na utlenianie decyduje o tym, jak długo płyn zachowuje swoje właściwości. Starannie zbilansowane inhibitory utleniania mogą znacznie zmniejszyć tempo utleniania płynu. Utleniony olej silnikowy traci swoje właściwości smarne, co oznacza, że trzeba będzie go wymieniać w regularnych odstępach czasu, aby zapewnić, że ciężkie maszyny utrzymają prawidłowe smarowanie.
Drugim czynnikiem wpływającym na tempo pogarszania się jakości oleju silnikowego jest jego ścinanie.
Dłuższe cząsteczki modyfikujące lepkość (jak te znajdujące się w dodatkach modyfikujących lepkość) rozkładają się na mniejsze cząsteczki w wyniku narażenia ich na działanie wysokiego ciśnienia, co prowadzi do obniżenia lepkości środka smarnego.
Wysoce odporny na utlenianie i ścinanie płyn pozwoli na wydłużenie okresu pomiędzy wymianami oleju silnikowego. Kategorie olejów silnikowych do terenowych pojazdów ciężkich zawierają przepisy dotyczące okresów pomiędzy wymianami oleju, dzięki czemu można łatwo zapoznać się z zalecanymi okresami pomiędzy wymianami wszystkich olejów silnikowych do terenowych pojazdów ciężkich. Silniki do pojazdów ciężkich mogą pomieścić do nawet 150 litrów oleju, więc zapewnienie, aby olej silnikowy zachował swoje istotne właściwości smarne, bezpośrednio zwiększy rentowność floty.
Źródło: Wolf Lubs