W uzasadnieniu Deklaracji Komisja Europejska podkreśla, że transport bezemisyjny jest najbardziej skuteczną formą mobilności publicznej w regionach i miastach – przynosi znaczne korzyści mieszkańcom, a jednocześnie zwiększa innowacyjność i konkurencyjność branży. W Europie proces ten już się rozpoczął, o czym świadczą ostatnie działania władz największych europejskich metropolii. Przykładowo Ateny, Paryż i Madryt planują wyeliminowanie konwencjonalnego napędu spalinowego z komunikacji publicznej do 2025 roku. Inne miasta i regiony także ogłosiły plany powstrzymania zakupu konwencjonalnie napędzanych autobusów. Wśród nich znajdziemy Kopenhagę (od 2014 r.), Londyn ( 2018 r.), Berlin (2020 r.) oraz Oslo (2020 r.). Warszawa natomiast zadeklarowała niedawno wprowadzenie kolejnych 130 pojazdów (30 autobusów elektrycznych już zakupiła) z napędem elektrycznym do roku 2020.
Europejska Deklaracja – jak podkreślają autorzy dokumentu – jest inicjatywą opartą na 3 filarach:
Sygnatariuszami dokumentu stworzonego przez Europejski Komitet Regionów, oprócz Solaris Bus & Coach S.A. i innych największych europejskich producentów, są także przedstawiciele europejskich metropolii i operatorów. Firma Solaris, mając na uwadze współczesne wyzwania związane z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych, zmianami klimatycznymi podejmuje szereg działań zmierzających do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko, dostarczając ekologiczne pojazdy komunikacji miejskiej już od 2001 roku. Jeden z bezemisyjnych produktów oferowany przez polskiego producenta – nowy Solaris Urbino 12 electric – został nagrodzony tytułem Autobusu Roku 2017.
Źródło: Solaris