Po pierwsze, spółka osiągnęła najwyższą w swojej historii sprzedaż. Łącznie producent dostarczył 1487 pojazdów. Ponadto Solaris zanotował w 2019 roku rekordowe przychody w wysokości 2,6 mld złotych. Oznacza to wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o blisko 40%.
Na 2020 rok firma stawia sobie kolejne ambitne cele sprzedażowe. Już dziś wiadomo, że tylko w tym roku Solaris zrealizuje dostawy na ponad 500 autobusów elektrycznych.
W roku 2019 Solaris sprzedał rekordową liczbę pojazdów 1487 sztuk. Jest to najlepszy wynik w całej historii firmy. Poprzedni rekord sprzedaży miał miejsce w 2017 roku i był o blisko 100 autobusów mniejszy (1397 sztuk).
Produkty marki Solaris obecne są w 32 państwach w ponad 750 miastach. Łącznie producent dostarczył do swoich klientów blisko 19 000 pojazdów. W roku 2019 do największych rynków sprzedażowych Solarisa należały Polska, Niemcy, Belgia, Litwa i Włochy.
Najwięcej spośród sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów trafiło do klientów w Polsce, aż 434. Tym samym Solaris uzyskał 42% udziałów rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i po raz 17. z rzędu został liderem tego segmentu w Polsce. W porównaniu z rokiem 2018 Solaris zanotował wzrost udziałów rynkowych z 33% do 42%.
Co należy podkreślić, Solaris niezwykle dynamicznie rozwija swoją pozycję sprzedażową na europejskich rynkach, ale także bardzo szybko dokonuje przeorientowania organizacji produkcji i obsługi posprzedażowej w kierunku pojazdów z napędami alternatywnymi, nisko- i zeroemisyjnymi.
W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. Z kolei w roku 2019 ich udział wzrósł o 11 punktów procentowych do poziomu 40%.
Solaris, który jest jednym z europejskich liderów w obszarze e-mobility, znajduje się w czołówce producentów odpowiadających na zmieniające się potrzeby zakupowe operatorów komunikacji miejskiej. Ma to swoje odzwierciedlenie w strukturze sprzedażowej spółki.
Od kilku lat liczba sprzedanych i zakontraktowanych autobusów elektrycznych marki Solaris bardzo dynamicznie rośnie. W 2019 producent dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy bateryjne, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2018 o 51%. Na podstawie już pozyskanych zamówień w 2020 roku można przewidywać sprzedaż autobusów bateryjnych marki Solaris na poziomie co najmniej 500 sztuk.
Do kontraktów, które będą realizowane w bieżącym roku, należy między innymi największe w Polsce zamówienie na 130 przegubowych Solarisów Urbino 18 dla MZA Warszawa czy umowa ramowa na dostawę do 250 autobusów Solaris Urbino 12 electric dla ATM Mediolan. W porównaniu z rokiem 2017 oznacza to ponad ośmiokrotny wzrost pozyskanych zamówień na dostawę autobusów elektrycznych.
Wzrost znaczenia autobusów elektrycznych w strukturze sprzedażowej Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, do której od roku 2018 należy 100% akcji Solarisa.
Trend rosnącego udziału pojazdów z napędami nisko i zeroemisyjnymi w strukturze sprzedażowej i produkcyjnej firmy z pewnością utrzyma się w roku 2020 i jest zgodny z tendencjami całego rynku Unii Europejskiej i krajów EFTA, które dla Solarisa są głównym obszarem działalności komercyjnej. Od kilku lat w tych państwach obserwowany jest niezwykle dynamiczny wzrost popytu na pojazdy nisko- i zeroemisyjne w transporcie publicznym.
Widać to także na przykładzie liczby zamówionych autobusów bateryjnych w krajach UE i EFTA w roku 2018 i 2019. Porównując liczbę zamówionych autobusów bateryjnych rok do roku (2018 – 1313 sztuk / 2019 – 2341 sztuk), można zauważyć, że segment ten zanotował wzrost aż o 78%!
Aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy nisko- i zero emisyjne, Solaris nieustannie rozwija swoje portfolio produktów w tym obszarze.
W roku 2019 podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego w Sztokholmie firma zaprezentowała nową generację autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. W pojeździe tym głównym źródłem energii jest wodór, który z kolei przekształcany jest w energię elektryczną, a ta zasila układ napędowy pojazdu.
Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji. Autobusy napędzane wodorem pozwolą stworzyć komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris będzie przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie zasięgu, elastyczności i operacyjności pojazdów.
Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. Napędzane wodorem autobusy Solaris nie stanowią w tym rozumieniu konkurencji dla autobusów bateryjnych czy pojazdów z serii Trollino. Technologie te perfekcyjnie się uzupełniają i mogą wzajemnie czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów.
Co warte podkreślenia, w roku 2019 Solaris pozyskał już pierwsze zamówienia na pojazdy wodorowe. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano zamówiło dwanaście sztuk modelu Urbino 12 hydrogen z terminem dostawy w roku 2021.
Ponadto rok 2019 był rokiem oficjalnej premiery nowej platformy pojazdów dwuprzegubowych. Solaris Trollino 24 jest pierwszym modelem zaprezentowanym przez producenta w tym segmencie. Docelowo dwuprzegubowe pojazdy o długości 24 metrów będą oferowane jako trolejbusy, autobusy bateryjne lub hybrydowe.
Firma Solaris od 2011 roku inwestuje w rozwój autobusów bateryjnych. W tym kontekście jednym z obszarów badań i rozwoju firmy są magazyny energii. Najnowszym rozwiązaniem w tym obszarze, zaprezentowanym w ubiegłym roku, są baterie o nazwie Solaris High Energy+. Zostały stworzone przez Biuro Rozwoju Solarisa z myślą o tych przewoźnikach, którzy na jednym ładowaniu chcą przejechać co najmniej 200 km – bez względu na warunki klimatyczne, a co za tym idzie, działającą klimatyzację czy ogrzewanie.
Baterie Solaris High Energy+ charakteryzują się bardzo dużą gęstością energii. Dzięki temu w jednym pakiecie bateryjnym zmieścimy aż 79 kWh. Oznacza to, że w przypadku 7 packów – tyle maksymalnie można zamontować w autobusie przegubowym – osiągamy wartość nominalną energii aż 553 kWh.
Warto podkreślić, że rozwiązanie to jest wynikiem współpracy Biura Rozwoju Solaris i Działu Badań i Rozwoju BMZ Poland. Baterie tego typu mogą być stosowane wyłącznie w pojazdach marki Solaris i dzisiaj nie oferuje ich żaden inny producent obecny na rynku autobusów elektrycznych.
Wychodząc naprzeciw dynamicznemu rozwojowi rynku e-mobility oraz nieustannie monitorowanemu zapotrzebowaniu klientów, inżynierowie z firmy Solaris opracowali szczególny produkt. Rozwiązanie o nazwie eSConnect to nowoczesny system monitoringu i zarządzania flotą, dedykowany tym spośród klientów Solarisa, którzy zdecydowali się na zakup pojazdów bezemisyjnych.
eSConnect stanowi rozszerzenie dotychczasowej oferty Solarisa w zakresie rozwiązań e-mobility. Firma gwarantuje swoim klientom kompleksową ofertę w tym zakresie, począwszy od przygotowania studium wykonalności, poprzez dostarczenie nowoczesnych pojazdów Urbino electric wraz z kompletną infrastrukturą do ich ładowania.
Dopełnieniem wachlarza usług e-mobility jest zaoferowanie klientom nowoczesnego systemu zdalnej diagnozy właśnie w postaci eSConnect. Nowoczesne oprogramowanie zaprojektowane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów firmy Solaris to wieloaspektowe narzędzie, które umożliwia sprawne zarządzanie flotą autobusów elektrycznych i optymalne jej wykorzystanie.
eSConnect to precyzyjny instrument diagnostyczny, usprawniający i wspierający możliwości serwisowe. Systematycznie budowana baza rzeczywistych danych eksploatacyjnych pozwala na świadome i ekonomiczne użytkowanie floty autobusów przez kierowców i jej zarządzanie przez operatorów.
Zgromadzone dane umożliwiają klientom precyzyjne zdefiniowanie wymagań technicznych dla autobusów na potrzeby obsługi poszczególnych linii. Wymierną korzyścią powstającej bazy danych jest możliwość doskonalenia stosowanych rozwiązań przez samego producenta.
Wśród wielu funkcjonalności, jakie system eSConnect oferuje swoim użytkownikom, warto wyróżnić zwłaszcza:
Dane zbierane przez aplikację są prezentowane w postaci atrakcyjnych wizualnie wykresów i grafik. Wraz z rozszerzaniem funkcjonalności aplikacji, bieżący użytkownicy mają zapewnione okresowe aktualizacje. Co warte podkreślenia, eSConnect został wyposażony w interfejs API, który umożliwia zintegrowanie go z zewnętrznymi programami.
Kolejnym obszarem, w którym Solaris zaprezentował nowe rozwiązania w roku 2019, są systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Aktywne systemy wsparcia pomagają kierowcy, wykonując niektóre czynności przed nim lub zamiast niego, i dając prowadzącemu bezcenne sekundy na reakcję.
Solaris zaprezentował na targach Busworld 2019 pojazd z systemem inicjującym automatyczne hamowanie CMS (Collision Mitigation System). W sytuacji, gdy radar zamontowany w autobusie wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość pojazdu i niwelując skutki ewentualnej kolizji.
Rozwiązanie stosowane jest w autokarach i to z nich właśnie implementowane jest do pojazdów miejskich. Ogromne znacznie ma w tym przypadku właściwa kalibracja i konfiguracja: w autobusach miejskich – w przeciwieństwie do autokarów – nie ma przecież pasów, a większość osób podróżuje na stojąco. Siła hamowania ma zatem kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów – to dodatkowe wyzwania stojące przed producentami, którzy musieli uwzględnić te czynniki w autobusach miejskich.
Ponadto Solaris zaprezentował nowe rozwiązanie umożliwiające wykrywanie obiektów znajdujących się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy. Kamery umieszczone na zewnątrz pojazdu wykrywają pieszych oraz rowerzystów, których szczególnie przy manewrach skrętu nie da się zobaczyć w lusterkach, choć może im się wydawać, że z pewnością są widoczni.
Rozwiązując to wyzwanie, Solaris skorzystał z Mobileye Shield+, systemu ostrzegającego kierowcę – akustycznie oraz przy pomocy wyświetlacza – również w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez stosownej wcześniejszej sygnalizacji czy też braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu.
System sygnalizuje także ryzyko kolizji. Urządzenie wykrywa każdego pieszego oraz rowerzystę w odległości do 80 cm od autobusu, powiadamiając kierowcę – ponownie akustycznie oraz poprzez wyświetlacz. To, czego nie widzi kierowca w lusterku, podpowiada mu urządzenie sterujące kamerami.
Większą widoczność zapewnią ponadto zupełnie nowo skonstruowane lusterka, a w zasadzie kamery przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu. Nowatorska konstrukcja MirrorEye zamontowana w miejscu klasycznych lusterek wstecznych odpowiada klasie II i IV widoczności (opcjonalnie klasie V w prawym „lusterku”) i niesie ze sobą szereg zalet.
Przede wszystkim odpada konieczność ustawiania i regulacji przy zmianie kierowcy – ekrany i kamery zawsze pokazują optymalny zakres bez względu na wzrost prowadzącego. Zmniejsza się szerokość pojazdu – co ma ogromne znacznie na węższych i ciasnych miejskich ulicach, znacznie obniża się również ryzyko kolizji czy też zahaczenia lusterkiem o choćby elementy infrastruktury. Co więcej, kamery istotnie poszerzają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu.
Z kolei w roku 2020 Solaris zaprezentuje nową ofertę w segmencie autobusów elektrycznych. Będzie to niskowejściowy Solaris Urbino 15 LE electric. Trójosiowy autobus budowany jest głównie z myślą o odbiorcach z rynku skandynawskiego. Pojazd będzie oferowany zarówno jako autobus typowo miejski (klasa I), ale także międzymiastowy (klasa II).
Solaris Urbino 15 LE electric będzie dostępny w wersjach z dwiema lub trzema parami drzwi (2-2-0 lub 2-2-1) i będzie mógł zabrać na pokład do 55 pasażerów na miejscach siedzących. Magazynami energii będą baterie najnowszej generacji Solaris High Energy+ o bardzo dużej gęstości energii, których pojemność zagwarantuje odpowiedni dystans autobusu zarówno na trasach miejskich, jak i międzymiastowych.
Baterie będzie można ładować na dwa sposoby, w zależności od preferencji użytkowników – za pomocą ładowarki plug-in lub pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. W najbliższych tygodniach zakończą się prace projektowe nad nowym pojazdem i rozpocznie się produkcja dwóch egzemplarzy przedseryjnych. Należy podkreślić, że już teraz operatorzy z jednego ze skandynawskich krajów potwierdzili chęć przetestowania pojazdów w realnych warunkach drogowych.
Rok 2019 był dla firmy Solaris rekordowy pod wieloma względami. To fantastyczne, co osiągnęliśmy dzięki naszym pracownikom i dzięki zaufaniu, jakim darzą nas nasi klienci. W tym roku przed nami kolejne wyzwania, związane przede wszystkim z dalszym dynamicznym rozwojem elektromobilności. Planujemy dalsze zwiększenie sprzedaży i produkcji. W 2020 zakładamy dostawę ponad 500 autobusów elektrycznych. Za tym oczywiście idą dalsze inwestycje i optymalizacja procesów i struktur serwisowych, tak aby świadczyć naszym klientom od momentu dostaw pojazdów poprzez ich cały okres użytkowania, usługi na najwyższym poziomie.
Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. - Javier Calleja