W I kwartale 2020 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w segmencie premium+ wyniosła 19,2 tys. i była niższa o 0,6% w porównaniu z poprzednim rokiem. Cały rynek skurczył się o 23%. Niezmiennie dominują klienci instytucjonalni, których rejestracje wyniosły 72,5 tys. szt. – mniej o ponad jedną piątą w skali roku.
W tej grupie 16,8 tys. szt. przypadło na marki premium+ (spadek o 4,5%). Klienci indywidualni w I kwartale 2020 r. zarejestrowali 35,1 tys. wszystkich samochodów i ograniczyli popyt o 27,3%. W tej liczbie kupili 2,4 tys. samochodów premium+, o 38,7% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Już po wynikach pierwszego kwartału widać, że wpływ pandemii na branżę motoryzacyjną będzie bardzo duży. Szacunki mówią, że w drugim kwartale średni spadek sprzedaży wszystkich pojazdów może wynieść nawet 60-70%. Dotyczy to również segmentu premium, bo choć w momentach spadków sprzedaży, samochody premium na ogół sprzedawały się lepiej - tym razem mamy do czynienia z sytuacją nigdy wcześniej nie spotykaną. Obecnie większość firm wstrzymuje się z zakupami i wymianą flot, w tym samochodów premium, które były nabywane dla top managementu. Zakładając, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy sytuacja zacznie się stabilizować, jest nadzieja, że w trzecim i czwartym kwartale spadki będą niższe niż w drugim, jednak na powrót do stanu sprzed pandemii nie należy liczyć.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub FaryśW I kwartale br. zmniejszyła się liczba rejestracji we wszystkich segmentach. Najgłębsze spadki zanotowano w kategorii małych i średnich MPV (-58%), dużych MPV (-47%) oraz kombivanów (- 44%). Według kryterium rodzaju paliwa, jedynie wśród samochodów z napędami alternatywnymi odnotowano wynik dodatni.
Liczba rejestracji samochodów elektrycznych stale wzrasta. W I kwartale 2020 r. zarejestrowano ich 1 278 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 101,6%. Polacy coraz bardziej przekonują się do aut z napędami hybrydowymi – w I kwartale br. liczba rejestracji w tej grupie zwiększyła się o 98,4% i wyniosła 13,4 tys. sztuk. Wśród nabywców aut z napędami alternatywnymi zarówno klienci indywidualni (+115,3%), jak i instytucjonalni (+94,6%) zwiększyli zakupy. Spodziewamy się, że duża popularność samochodów z napędami alternatywnymi będzie się utrzymywać, choć z uwagi na sytuację spowodowaną pandemią COVID-19 dynamika rejestracji nowych samochodów w kolejnych miesiącach istotnie spadnie.
partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław MichnaW I kwartale 2020 r. zarejestrowano 13,4 tys. sztuk nowych samochodów dostawczych, co oznaczało spadek o 21,4% w porównaniu do I kwartału 2019 r. Aż o 36,8% r/r, do poziomu 4,7 tys. sztuk, zmniejszyły się rejestracje pojazdów ciężarowych. Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5 t spadł z kolei o 45,2% – w I kwartale zarejestrowano 4 tys. sztuk.
W I kwartale 2020 r. liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 3 138 sztuk, czyli 10,9% mniej niż w I kwartale 2019 r. Po czterech z rzędu rosnących kwartalnych wynikach w ubiegłym roku, początek 2020 r. zapowiadał się optymistycznie.
Pandemia koronawirusa w Polsce wyhamowała jednak obserwowany wcześniej rozwój rynku motocykli. Znaczący spadek rejestracji odnotowano również na rynku motorowerów, których w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. zarejestrowano 2 319 sztuk, co oznaczało spadek aż o 23,3% w porównaniu z 2019 r.
W I kwartale 2020 r. wyprodukowano w Polsce łącznie 148,9 tys. pojazdów samochodowych, o 13,2% mniej niż w poprzednim roku. Spadła liczba wszystkich produkowanych rodzajów pojazdów. Najbardziej zmniejszył się wolumen produkcji autobusów (spadek o 20% r/r).
Skrócony raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” można przejrzeć TUTAJ.
Źródło: KPMG