Jest jednak skuteczny sposób na zapchany filtr.
Na pierwsze kłopoty z samooczyszczaniem się filtra cząstek stałych kierowca może jeszcze coś poradzić. Po pierwszym ostrzeżeniu musi się zastosować do zalecenia wykonania dłuższej jazdy (przynajmniej kwadrans) z prędkością szosową. Sterownikowi silnika powinno się wtedy udać dopalenie sadzy nagromadzonej w filtrze.
Gorzej, gdy ten moment zostanie przeoczony i pojawi się komunikat przejścia w tryb awaryjny. Wtedy zalecana jest procedura warsztatowego wypalania filtra po podłączeniu urządzenia diagnostycznego. Niestety nie musi ona pozostać obojętna dla kondycji silnika i oleju silnikowego, gdyż jest on zmuszany do pracy na wysokich obrotach, czemu towarzyszy wydzielanie się ogromnych ilości ciepła a do oleju trafia nadmiar niespalonego paliwa.
Procedura ta nie zawsze okazuje się też skuteczna. Dlatego wielu kierowców decyduje się na zlecenie usługi usunięcia filtra DPF i korekcji oprogramowania, mającej za zadanie niewykrycie braku filtra przez sterownik. To rozwiązanie jest jednak nieodwracalne, powoduje zatruwanie środowiska, a przede wszystkim jest nielegalne.
Tymczasem są metody na skuteczne oczyszczenie filtra z sadzy i przywrócenie mu pierwotnej sprawności bez szkody dla silnika. Jedną z takich metod, którą może zastosować każdy warsztat samochodowy, jest zastosowanie czyszczenia chemicznego przy użyciu prostego urządzenia Liqui Moly nr 7946 (pistolet) i nr 7946 (sonda z pięcioma przegubowymi końcówkami) i preparatów firmy Liqui Moly DPF nr 5169 i 5171. W tym wypadku nie trzeba demontować filtra i co najważniejsze operacja jest całkowicie nieszkodliwa dla silnika. Wystarczy, przy wyłączonym silniku, wykręcić czujnik temperatury znajdujący się pomiędzy katalizatorem i filtrem sadzy. W jego miejsce wsuwamy jedną z 3 końcówek dostarczanych razem z urządzeniem i aplikujemy 1 litr płynu czyszczącego. Czekamy 15 minut i aplikujemy płyn płuczący.
Następnie wystarczy przejechać samochodem około 10 kilometrów utrzymując wyższe obroty (około 3,500 obr/minutę). Podczas dopalania płynu z wydechu wydobywa się bardzo dużo dymu. Czasami po zaaplikowaniu płynów komputer silnika przechodzi w tryb dopalania. W niektórych przypadkach należy wykonać procedurę „wymiany filtra” z poziomu komputera diagnostycznego tak aby „wyzerować” zapełnienie filtra w pamięci sterownika. Chemiczna terapia jest bardzo skuteczna i wielu wypadkach udaje się uzyskać parametry (różnice ciśnień) zbliżoną dla wartości osiąganych przy fabrycznie nowych filtrach.
Artykuł sponsorowany przez Liqui Moly