Motoryzacja w ostatnich latach zrobiła ogromny krok do przodu. W budowie samochodów na szeroką skalę stosowane są materiały, które dawniej były przeznaczone jedynie dla motorsportu. Jednostki napędowe konstruowane są według zasad „downsizingu”, a nocą drogi oświetlają nam ledowe źródła światła. Jedyną rzeczą, która się nie zmieniła od początków motoryzacji, jest powierzchnia styku samochodu z nawierzchnią, którą do dzisiaj jest powierzchnia opon.
Układem odpowiedzialnym za utrzymanie koła na nawierzchni jest układ zawieszenia. Układ zawieszenia dzielimy na elementy zawieszenia miękkie i twarde. Do grupy zawieszenia miękkiego zaliczamy sworznie wahaczy, tuleje wahaczy i belki, łączniki stabilizatora, poduszki amortyzatora oraz gumy stabilizatora. Elementy zawieszenia twardego to amortyzatory, wahacze, drążki kierownicze oraz sprężyny zawieszenia.
Zużyte amortyzatory są przyczyną złego prowadzenia samochodu. Brak sprawności amortyzatorów jest szczególnie odczuwany przy jeździe po wyboistych drogach. Amortyzator pozbawiony siły tłumienia nie jest w stanie utrzymać koła przy drodze, co skutkuje odrywaniem się koła na nierównościach. Samochód zaczyna się źle prowadzić i traci na stabilności. Zużyte amortyzatory mają wpływ również na elektroniczne układy bezpieczeństwa, jak np. ABS czy ESP.
Elementem zawieszenia odpowiedzialnym za wysokość pojazdu są sprężyny zawieszenia. Zazwyczaj sprężyny pokryte są powłoką antykorozyjną, która chroni zwoje przed oddziaływaniem warunków atmosferycznych. Wyrzucane kamienie i piasek spod kół samochodu niszczą powłokę antykorozyjną sprężyn, co w rezultacie powoduje pojawienie się rdzy i pękanie tego elementu.
Należy pamiętać, że zarówno sprężyny, jak i amortyzatory muszą być wymieniane parami. Sprężyny pod wpływem pracy zmieniają swoje wymiary, wymiana jedynie jednej strony może skutkować nierównym prześwitem między stronami.
Jeżeli chodzi o wymianę amortyzatorów, nie można dopuścić do sytuacji, w której na osi jeden z amortyzatorów ma dużo wyższą sprawność. Sprężyny i amortyzatory bezapelacyjnie należy wymieniać parami. Każdy z tych elementów wpływa na prowadzenie pojazdu i komfort podróżowania.
Zawieszenie jest układem, na który działają ogromne siły, mało tego, zawieszenie narażone jest na działanie warunków atmosferycznych, które wpływają na gumowe części, takie jak np. tuleje. Guma z upływem czasu starzeje się, tracąc swoje własności tłumiące. Przejechane kilometry oraz w wielu przypadkach konstrukcja zawieszenia powodują, że w elementach zawieszenia z czasem pojawiają się luzy.
Zawieszenie to bardzo ważny układ spełniający wiele funkcji, w dużej mierze decyduje o własnościach jezdnych pojazdu. Bagatelizowanie stuków dochodzących z zawieszenia może mieć przykre konsekwencje. Nie ignoruj pierwszych niepokojących objawów oraz wykonuj regularnie przeglądy układu zawieszenia, gdyż wypływa on nie tylko na komfort jazdy, ale także na bezpieczeństwo twoje i innych uczestników ruchu drogowego.
Sprawdź ofertę układu zawieszenia MaXgear.
Artykuł sponsorowany przez Auto Partner S.A.