Centrum badawczo rozwojowe z pełną linią montażową znajduje się w ośrodku badawczo rozwojowym LuK w Kaltennordheim. Produkcja sprzęgieł na pierwszy montaż i na rynek części zamiennych odbywa się na tej samej linii montażowej.
Proces samoregulacji zaczyna się przy zużyciu 0,02 mm okładziny tarczy sprzęgła. Kiedy zmienia się odległość pomiędzy płytą docisku a kołem zamachowym (grubość okładzin), przesunięcie osiowe przekłada się na pierścień nastawczy za pomocą wrzeciona połączonego bezpośrednio z kołem zębatym. Kompensacja skutkuje stałą pozycją listków sprężyny talerzowej z dokładnością 0,02 mm podczas rozłączania sprzęgła.
Cały mechanizm samoregulacji znajduje się w docisku, więc żadne zakłócenia i siły skrętne nie mają wpływu na dokładność samoregulacji. Dopasowana tarcza sprzęgła posiada klejone okładziny. Zapewnia to, że LuK RepSet SmarTAC posiada rezerwę zużycia około 6 mm, czyli dwa razy większą niż konwencjonalne układy sprzęgła. LuK RepSet SmarTAC składa się z tarczy sprzęgłowej, docisku i konwencjonalnego łożyska. Komponenty dopasowują się do siebie podczas funkcjonowania i nie mogą być wymieniane oddzielnie. Dlatego, układ sprzęgła jest dostępny tylko jako zestaw.
Kluczowym elementem mechanizmu samoregulacji sprzęgła TAC jest mechanizm zapadkowy. Zapobiega on cofnięciu samoregulacji I definiuje progi samoregulacji. Dokładnie ustalone progi samoregulacji zdefiniowane przez zapadkę są bardzo istotne dla skrzyń automatycznych z precyzyjnie sterowanymi mechanizmami wysprzęglania.
Sprzęgło pojazdu użytkowego musi posiadać specjalne właściwości cierne podczas gdy pojazd porusza się z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Poprawne funkcjonowanie sprzęgła podczas takiego obciążenia nie może oczywiście wpływać na skrócenie czasu jego eksploatacji.
Kolejną ważną funkcją sprzęgła jest tłumienie drgań skrętnych przenoszonych z silnika i ochrona skrzyni biegów. Tłumiki drgań skrętnych umieszczone na tarczy sprzęgła, zmniejszają poziom wibracji generowanych przez nierównomierność obrotów wału korbowego i redukują lub nawet eliminują towarzyszący wibracjom efekt grzechotania w skrzyni biegów. Tłumiki drgań tarczy sprzęgła są indywidualnie dostosowane w szczególności do prędkości obrotowych wału. Kluczowym aspektem rozwoju sprzęgieł suchych w pojazdach użytkowych jest również zmniejszenie gabarytów podzespołów w związku ze stale ubywającym miejscem dostępnym do montażu.
Okładzina LuK HD 30 PLUS z 6 mm rezerwy na zużycie pozwala na znaczny wzrost przebiegu pojazdu bez wymiany sprzęgła, dzięki temu sprzęgło RepSet SmarTAC pracuje niemal 2 razy dłużej niż jego klasyczny odpowiednik. Zapewniony jest też komfort jazdy przez cały okres eksploatacji pojazdu oraz stabilna charakterystyka pracy.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler