Sprzęgło wiskotyczne to część układu chłodniczego, która dostosowuje prędkość wentylatora, tak aby efektywnie kontrolować temperaturę silnika. Jest ono zaprojektowane tak aby zwiększało wydajność układu chłodniczego pojazdu. Sprzęgło wiskotyczne napędza wentylator chłodnicy przy niskich prędkościach i je odłącza przy prędkościach wysokich.
Wynika to z tego, iż wysoka prędkość pojazdu prowadzi do szybkiego przepływu powietrza i w rezultacie ochładza to silnik. Mimo i dużej popularności sprzęgieł wiskotycznych, nie są one powszechnie znane od strony budowy i zasady działania.
Rozróżniamy 3 typy sprzęgieł wiskotycznych w zależności od zasady działania.
Niewielki opór prowadzi do obrotu wentylatora, jest to jednak swobodny obrót dopóki sprzęgło wiskotyczne się nie załączy. W momencie, gdy sprzęgło wiskotyczne się załącza, wentylator zaczyna się szybko obracać co wzmaga przepływ powietrza przez chłodnicę i silnik.
1. Termiczne sprzęgło wiskotyczne reaguje na temperaturę przepływającego powietrza z chłodnicy. Gdy chłodnica się nagrzewa, powietrze, które przez nią przepływa również zyskuje na temperaturze. To z kolei prowadzi do nagrzania bimetalu na przodzie sprzęgła- zawór oleju. Zawór uwalnia gęsty olej silikonowy, który wypełnia przestrzeń pomiędzy tarczami sprzęgła co powoduje przekazanie napędu z wału napędowego do wentylatora.
2. Odśrodkowe sprzęgła wiskotyczne reagują na prędkość obrotową silnika. Zawór odśrodkowy otwiera się pozwalając na przepływ oleju silikonowego, który łączy łopatki wentylatora z wałem napędowym sprzęgła. Na jałowym lub niskim biegu silnika to sprzęgło wiskotyczne jest w pełni załączone, wraz ze zwiększaniem się prędkości pojazdu, sprzęgło stopniowo się odłącza. W zależności od modelu, wiatrak może się samoistnie obracać powyżej 2 500 do nawet 3 000 obr/min (RPM na wykresie).
3. Elektryczne sprzęgło wiskotyczne działa podobnie do typu termicznego i odśrodkowego, lecz nie jest bezpośrednio zależne od prędkości ani temperatury. W tym przypadku to sterownik silnika (ECM) lub kontrolka sterownik modułu zarządzania temperaturą silnika pobiera informacje z czujników, które regulują kiedy załączyć sprzęgło wiskotyczne. A dzieje się to w następujących przypadkach: jałowy bieg silnika, mała prędkość pojazdu, załączenie się kompresora, lub osiągnięcie/ przekroczenie określonego progu temperatury silnika.
Jest kilka punktów, które mogą pomóc sprawdzić, czy sprzęgło poprawnie działa, lub czy w ogóle działa. Obserwacja pojazdu to pierwszy krok do stawiania poprawnej diagnozy, efektywnej naprawy i sprawnego pojazdu.
Jest kilka sposobów na sprawdzenie sprzęgła wiskotycznego, gdy silnik jest wyłączony.
*Alternatywnie można użyć obrotomierza optycznego do pomiaru prędkości wentylatora. Gdy temperatura silnika rośnie, poszukaj nagłego skoku prędkości wentylatora.
Artykuł sponsorowany przez NRF