Opisywany przypadek dotyczy Skody Octavii I I 1.9TDI 130 KM, ASZ z 6-biegową skrzynią biegów ułożoną poprzecznie. Wykazuje ona oznaki nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Jego dokładniejsza analiza daje kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o nr 600 0013 00.
Na podstawie takich objawów, pierwsze podejrzenie warsztatu pada na DKZ. Dlaczego? Gdyż ta referencja ma bardzo duży w porównaniu do innych luz osiowy, tzn. że masę wtórną można osunąć po osi od masy pierwotnej o kilkanaście milimetrów.
Luz ten nie ma negatywnych konsekwencji i nie ma potrzeby go weryfikować, o ile nie mamy do czynienia z uszkodzeniem, wyeksploatowaniem kiedy masa wtórna uderza o masę pierwotną. Wewnątrz pudełka znajdziemy informację, że DKZ o nr 415 0654 10, które jest składnikiem wspominanego zestawu sprzęgła, posiada znaczący luz kołyskowy i jest koniecznym elementem konstrukcji.
Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji, stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny. Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż wałek sprzęgłowy, kiedy wciskamy pedał sprzęgła, w trakcie dojeżdżania do świateł przesuwał się powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych skutkując transferem momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego Schaeffler stanowczo rekomenduje kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek, powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem!
W skrzyni biegów np. FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta jesteśmy w stanie stwierdzić czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok. 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.