Stabilizator jest elementem zawieszenia pojazdu łączącym ruchome części podwozia z nadwoziem. Wiele pojazdów jest wyposażonych w stabilizator przedniego, a niektóre również tylnego zawieszenia.
Stabilizator montowany jest w samochodach osobowych od wielu lat, a jego konstrukcja praktycznie nie ulega zmianie.
Chociaż element ten ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, niewielu kierowców ma świadomość jego istnienia i funkcji.
Bez stabilizatora samochód wykazywałby tendencję do przewracania się podczas pokonywania zakrętów, a jednocześnie podczas jazdy na wprost, komfort jazdy uległby znacznemu pogorszeniu. Z reguły objawem uszkodzenia stabilizatora i jego elementów są głośnie stuki dochodzące z okolic zawieszenia.
Koszty naprawy uszkodzonego lub zużytego stabilizatora są najczęściej niewielkie. Wynika to ze względnie niskich kosztów materiałów oraz stosunkowo prostej wymiany.
Ale uwaga: W przypadku uszkodzenia stabilizatora nie należy używać samochodu. Rośnie wtedy ryzyko nadmiernego, niekontrolowanego wychylania się nadwozia podczas jazdy, a nawet utraty kontroli nad pojazdem, co w skrajnym przypadku może zakończyć się jego przewróceniem.
Układ stabilizacji zawieszenia składa się z kilku elementów, takich jak na przykład łącznik lub tuleja stabilizatora.
Drążek stabilizatora jest najczęściej przymocowany do ramy pomocniczej przy pomocy gumowych tulejek. Łączniki stabilizatora mocują go do kolumn amortyzatora/zawieszenia, ewentualnie do wahaczy. Specjalne przeguby kuliste łączników stabilizatora zapewniają wymaganą swobodę ruchów i pozwalają na płynną pracę drążka stabilizatora. Jeżeli jedno koło się wychyla, czyli dochodzi do jego odbicia, moment skrętny drążka stabilizatora zapewnia uniesienie również drugiego koła. Podobnie dzieje się w przypadku dobicia jednego z kół. Zapobiega to nadmiernemu przechyłowi poprzecznemu nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Jeżeli obydwa koła wychylają się jednocześnie, drążek stabilizatora nie pracuje.
W przypadku zużycia lub uszkodzenia elementów stabilizatora, podczas pokonywania nierówności drogi słyszalne są wyraźne stuki z okolic zawieszenia. Najczęściej ich źródłem są zużyte tulejki lub uszkodzone sworznie kuliste łączników stabilizatora.
Jeżeli doszło do wytarcia tulejek, w miejscu współpracy z drążkiem stabilizatora pojawia się niepożądany luz. Podczas ruchów zawieszenia drążek stabilizatora luźno porusza się w tulejkach wydając charakterystyczne stuki.
W często stosowanym rodzaju łącznika stabilizatora występują przeguby kuliste chronione gumową osłoną przed wodą i działaniem czynników zewnętrznych. Wnętrze gniazda przegubu wypełnione jest smarem ograniczającym tarcie. Często jednakże dochodzi do uszkodzenia osłony gumowej lub utraty szczelności.
Pozwala to na przedostawanie się wody, która przyspiesza zużycie. W rezultacie na przegubie kulistym pojawia się spory luz, który jest źródłem wspomnianych hałasów.
Podczas wymiany łącznika stabilizatora zawsze należy pamiętać o właściwym momencie dokręcania połączeń śrubowych. W innym przypadku przegub kulisty może zostać uszkodzony, ulec przedwczesnemu zużyciu, a nawet oderwać się.
Warto postawić na oferowane przez SWAG stabilizatory zawieszenia odpowiadające jakością produktom OE. Cała oferta części do samochodów osobowych dostępna jest na stronie: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
SWAG oferuje ponad 26 000 produktów przeznaczonych do profesjonalnej naprawy pojazdów. Wybrane elementy do samochodów osobowych i użytkowych wytwarzane są w jego własnym zakładzie produkcyjnym. Stosowane tu standardy jakościowe dotyczą wszystkich części zamiennych i usług.
Artykuł sponsorowany przez bilstein group