29 czerwca br. Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. W jego uzasadnieniu czytamy, że konieczne jest dostosowanie nazewnictwa grup usterek wykrytych podczas badań technicznych oraz zmiana załącznika nr 1 do rozporządzenia, który określa Wymagania dotyczące kontroli oraz wytyczne dotyczące oceny usterek dokonywanej podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu w celu zgodności z unijną dyrektywą 2014/45.
Projekt ma na celu ujednolicone podejście do oceny wykrytych usterek w toku badań technicznych pojazdów z oceną usterek wykrytych podczas przeprowadzania kontroli drogowej.
Wczoraj swoje oficjalne stanowisko w jego sprawie przedstawiła Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) kierując list otwarty do Rafała Webera, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w którym przedstawiła swoje korekty do projektu, a wśród nich m.in.:
- umieszczenie w bazie CEP informacji o wykonaniu badania technicznego pojazdu zarejestrowanego za granicą, w przypadku którego zatrzymano dowód rejestracyjny;
- usunięcie karty pojazdu z wyliczenia dokumentów niezbędnych do identyfikacji pojazdu w trakcie badania technicznego w związku z wejściem w życie we wrześniu ustawy o zmianie ustawy – prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 14 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1517), zgodnie z którym nalepki kontrolne oraz karty pojazdu wydane na podstawie dotychczasowych przepisów stracą ważność;
- usunięcie w załączniku do projektu w dziale I w Tabeli: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający m.in. punktu „System eCall (jeżeli jest zamontowany, zgodnie z przepisami UE dotyczącymi homologacji typu)”. PISKP uzasadnia to tym, że stacje kontroli pojazdów nie dysponują urządzeniami do weryfikacji tej kwestii. W przypadku użycia interfejsu elektronicznego (nie określono jakiego), konieczne jest użycie oprogramowania, które obsługuje pojazdy danej marki, a które nie są dostępne dla stacji;
- zmianę zapisu w Dziale II „Szczegółowy sposób badania skuteczności i równomierności działania hamulców podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu” Załącznika nr 1 do rozporządzenia tj. w § 4 ust. 7a, gdzie wprowadzono obowiązek archiwizacji wyników badań z opóźnieniomierza oraz urządzeń do pomiaru sił hamowania. Według PISKP wykonanie tego zapisu u nie jest realne w przypadku wielu urządzeń będących na wyposażeniu SKP, a jego usilne wprowadzenie wygeneruje dla nich dodatkowe koszty, które mogą skutkować zamknięciem wielu z nich.
Pełna treść listu PISKP jest dostępna TUTAJ.
Konsultacje społeczne projektu potrwają do 22 lipca br., a wejście rozporządzenia w życie przewidywane jest na 27 września br.