Pierwsze modele stacji ładowania CPC 50 zostały zainstalowane w projektach komercyjnych w 2017 roku. Od początku wspólnie z firmą Kostad, partnerem technologicznym w zakresie elektromobilności, Siemens kładł duży nacisk na jakość zastosowanych komponentów. Znalazły się tam przede wszystkim produkty z przemysłowej półki komponentów Siemensa takich jak Sinamics, Simatic czy Sentron.
Wyposażenie stacji obejmuje nie tylko sprzęt, ale również zintegrowane zarządzanie stacją. Są to m. in.: zarządzanie profilem obciążenia w celu optymalizacji procesu ładowania oraz usługi „Connected Services” do zdalnego monitorowania, diagnostyki i konserwacji.
Kompaktowa stacja ładowania CPC 50 o mocy 50 kW najlepiej nadaje się do stosowania na stacjach paliw, autostradowych punkach obsługi podróżnych oraz na publicznych i półpublicznych parkingach, takich jak np: centra handlowe. Stacja zaopatruje wszystkie pojazdy elektryczne w energię w sposób wydajny i szybki w każdej chwili dzięki wyposażeniu w złącza DC: CCS, CHAdeMO oraz AC typu 2.
Zintegrowane komponenty przemysłowe firmy Siemens zapewniać mają najwyższą niezawodność, maksymalną dostępność i łatwą obsługę stacji ładowania. Najważniejsze elementy, które są zintegrowane w CPC 50 to:
Oprogramowanie Siemensa ma zapewniać optymalną łączność z urządzeniami do zarządzania ładowaniem z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa danych i IT. Stacja ładowania CPC 50 obsługuje otwarty interfejs OCPP do komunikacji z backendem innych producentów, co umożliwia łatwą integrację z istniejącymi środowiskami oprogramowania.
Stacja ładowania CPC 50 została wyposażona w diody LED świecące w różnym kolorze, które wskazują na aktualny stan stacji. Niewątpliwie jest to zaleta dla konsumenta, który poszukując miejsca do zaparkowania, jednocześnie otrzymuje informację, czy w tym miejscu jest świadczona usługa ładowania. Istnieje możliwość własnego wyboru kolorystyki LED i przypisania do niej odpowiedniej funkcji.
Ładowanie symultaniczne
Ładowanie prądem stałym może odbywać się za pomocą wtyków CCS i CHAdeMO, które są zintegrowane ze stacją ładowania CPC 50. Dodatkowo można zainstalować wtyk 22 kW lub nawet 43 kW AC (kabel lub gniazdo typu 2). W ten sposób dwa pojazdy mogą być ładowane równolegle: 1 x DC i 1 x AC z jednej stacji.
Stacja została przygotowana z myślą o szerokich wymaganiach termicznych. Pracuje w zakresie od -30 do 50°C i to z pełną wydajnością mocową. Dzięki stopniowi ochrony IP54 oraz klasie wytrzymałości mechanicznej IK10 stacja ładowania ma zapewniać wysoką odporność na różne czynniki środowiskowe, a przez to dawać gwarancję długiej żywotności.
Co nowego w 2021?
Przede wszystkim stację wyposażono w nowe oprogramowanie w oparciu o najnowszą wersję kontrolera ET200, który zyskał kolejne elementy funkcjonalności w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych. Kształty stacji ładowania pozostają bez zmian, zachowując dotychczasowe wymagania instalacyjne, przez co ciągłość realizowanych projektów nie zostaje zakłócona w żaden sposób.
Stacja ładowania w 2021 roku uzyska również zgodność z oczekiwanym standardem ISO15118, na co pozwala obecna i nowa wersja stacji CPC 50.
W zależności od marki klienta lub wymagań wizerunkowych, projekt wizualny stacji może być wykonany indywidualnie na zamówienie. Jest on drukowany w wysokiej jakości, w czterech kolorach na folii odpornej na promieniowanie UV i naniesiony bezpośrednio w fabryce producenta na poszczególne elementy stacji ładowania.
Rynek elektromobilności w Polsce dopiero się rozwija. W tym procesie ważne jest racjonalne gospodarowanie budżetem tak, by wybierać rozwiązania na lata, gwarantujące dostęp do najnowszych wersji OCPP2.0 oraz standardów ISO15118, które za chwilę pojawią się na rynku. Warto więc wybierać takie rozwiązania w zakresie stacji ładowania, które pochodzą z produkcji seryjnej w oparciu o komponenty uznanych dostawców, aby w przyszłości była zapewniona dostępność części serwisowych i rozwój produktu na aktualnie dostarczonej bazie.
Źródło: Siemens