Najwięcej wypadków na drogach zdarza się przy bardzo dobrej pogodzie, gdzie kierowcy czują się zbyt pewnie za kierownicą. Przyzwyczajenia do stabilnego poziomu przyczepności jezdni przenosimy w czas jesieni, gdzie poranki potrafią być mroźne, a na asfalcie może pojawiać się błoto i bardzo śliskie liście. W tych nowych warunkach na drodze warto mieć sprawne hamulce.
Większość kierowców porusza się autem w obszarze miasta. Relatywnie niskie prędkości usypiają czujność w kontekście nieprawidłowości układu hamulcowego. Dłuższy wakacyjny wyjazd, gdzie samochód jest mocniej obciążony i musi częściej hamować z większych prędkości, może mieć swoje konsekwencje.
Podczas rutynowej wizyty w serwisie dobrze jest zainteresować się kondycją układu hamulcowego. Być może ostatnie wakacje mocno zużyły warstwę cierną klocków hamulcowych i dla bezpieczeństwa na drodze rozsądnie jest wymienić klocki. W motoryzacji podobnie, jak w życiu bardzo często taniej i lepiej jest zapobiegać, niż usuwać skutki awarii.
Innym bardzo dobrym momentem na dokładną inspekcję układu hamulcowego, jest zmiana opon z letnich na zimowe lub okresowa rotacja wielosezonowego ogumienia. Wtedy dobrze jest umieścić auto na podnośniku i spojrzeć nie tylko na poziom zużycia tarcz i klocków, ale także innych elementów układu hamulcowego.
Przyjmuje się, że klocek hamulcowy w okolicy 2 mm grubości kwalifikuje się już do wymiany. Dodatkowo, jeśli podczas jazdy do uszu kierowcy dobiegają piski, odgłosy tarcia metal o metal, to znak, że należy jak najszybciej udać się do serwisu. Rzeczą istotną są również drgania w trakcie hamowania.
W przygotowaniach auta do sezonu jesienno-zimowego trzeba spojrzeć na układ hamulcowy w szerszej perspektywie. Błoto, z czasem sól drogowa, zwiększona wilgotność powietrza działają negatywnie na przewody hamulcowe i przepracowany płyn hamulcowy.
W związku z tym, jeśli przewody hamulcowe są skorodowane, widać zewnętrzne uszkodzenia, powinno się je wymienić. Również płyn hamulcowy ma tendencję do gromadzenia wody. W ten sposób jego parametry spadają, co wydłuża drogę hamowania. Możliwość szybkiego zatrzymania się w sytuacji awaryjnej jesienią, jest bardzo ważna.
W kwestii układu hamulcowego wszelkie kompromisy są obniżeniem poziomu bezpieczeństwa. Grubość tarcz i klocków hamulcowych w granicach zalecanych przez producentów norm, a także okresowa diagnostyka układu hamulcowego przed wymagającym sezonem jesienno-zimowym. Tak postępują odpowiedzialni mechanicy i kierowcy, dla których bezpieczeństwo jest bardzo ważne. Steinhof dysponuje wieloma modelami klocków hamulcowych, które są dostępne od ręki. Odkładanie wymiany klocków w czasie jest dużym błędem. Dzięki przystępnej cenie i rozbudowanej dystrybucji każdy ma okazję wejść w czas jesieni ze 100% sprawnym układem hamulcowym – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu technicznego Steinhof.
Źródło: Steinhof