Pod koniec października br. dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, wizytując w zakładzie w Hordain w północnym regionie Francji Hauts-de-France ogłosił rozpoczęcie masowej produkcji lekkich samochodów dostawczych Peugeot, Citroën i Opel w wersji zasilanej wodorem, wyposażonej w ogniwa paliwowe.
Jestem niezwykle dumny z pracy wykonanej przez kierownictwo i pracowników zakładu Hordain, którzy dzięki elastyczności naszego systemu produkcyjnego uczynili swój zakład pierwszym na świecie, który łączy trzy rodzaje energii. Dzisiejsze ogłoszenie jest dowodem zobowiązania Stellantis do inwestowania we Francji w najnowsze technologie oraz do wspierania niskoemisyjnej mobilności w oparciu o zasadę „One Company” – powiedział Carlos Tavares – Stellantis udało się przejść do kolejnego etapu w historii motoryzacji, dokonując transformacji zarządzanej wspólnie z naszymi partnerami społecznymi w naszych 12 zakładach przemysłowych rozsianych po siedmiu regionach Francji, w których jesteśmy historycznie zakorzenieni, z czego jesteśmy dumni.
Samochody wodorowe mają być montowane na zakładowej linii multienergetycznej, na której już teraz codziennie produkowane są elektryczne i spalinowe wersje „K-Zero”. Modele napędzane wodorem, wykorzystujące wzmocnioną platformę na etapie składania nadwozia, przechodzą następnie klasyczne etapy lakierowania i montażu, na tej samej linii produkcyjnej, co samochody spalinowe i elektryczne, zanim trafią do nowego zakładu o powierzchni 8000 m², który skupia się wyłącznie na końcowym ich wyposażeniu.
Specjalny zespół instaluje zbiornik, dodatkowe akumulatory i ogniwo paliwowe na linii produkcyjnej w zakładzie w Hordain, skracając czas zabudowy o połowę w porównaniu z poprzednim procesem na małą skalę, obejmującym montaż ogniwa paliwowego w warsztacie pilotażowym w Rüsselsheim.
Industrializacja lekkich samochodów dostawczych zasilanych wodorem – wraz z inwestycją o wartości 10 mln euro przy wsparciu finansowym rządu francuskiego – to nowy etap dla zakładu Hordain, gdzie 43% produkcji dla marek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat i Toyota jest już dostępnych w wersji elektrycznej o zerowej emisji.
Pojazdy „K-zero” wyposażone w ogniwo paliwowe są przeznaczone dla profesjonalistów zajmujących się przewozem towarów na dużych odległościach, którzy potrzebują większego zasięgu (400 km), najszybszego możliwego czasu ładowania (3 minuty), bez kompromisów w zakresie ładowności (1000 kg ładowności).
Uruchomiony w 1994 roku zakład w Hordain jest sercem strategii przemysłowej oddziału Stellantis zajmującego się samochodami dostawczymi. Zakład montuje lekkie pojazdy użytkowe i samochody osobowe z rodziny „K-Zero”. Zakład w Hordain zatrudnia 2440 osób pracjących na trzech zmianach, a jego dzienna produkcja wynosi 628 pojazdów.
W 2021 roku zakład zmontował 144 650 samochodów, a latem 2022 roku wyprodukował swój milionowy egzemplarz „K-Zero”.
Źródło: Stellantis