Stellantis i Orano podejmą się recyklingu akumulatorów EV | MOTOFAKTOR

Stellantis i Orano podejmą się recyklingu akumulatorów EV

Stellantis i Orano podpisali protokół ustaleń w celu utworzenia spółki JV zajmującej się recyklingiem zużytych akumulatorów EV i złomu z gigafabryk.

 

  • Partnerska współpraca z Orano ma na celu wspieranie zrównoważonego zarządzania akumulatorami do samochodów elektrycznych przez Stellantis oraz strategicznego planu Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie przez spółkę zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku
  • Odzysk kobaltu, niklu i litu ma wspierać rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym przez Stellantis i pomóc spełnić wymagania dyrektywy Unii Europejskiej (UE) dotyczącej akumulatorów, przewidującej od 2031 roku stosowanie w nowych akumulatorach materiałów pochodzących z recyklingu
  • Nowe partnerstwo to jedno z pierwszych w branży przedsięwzięć wspierających globalne podejście do produkcji i konsumpcji w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

 

Cele w ramach zrównoważonego rozwoju przyjęte przez Organizację Narodów Zjednoczonych potwierdziły potrzebę znalezienia rozwiązań takich jak partnerstwo z Orano, aby sprostać wyzwaniom związanym z niedoborem zasobów naturalnych i zrównoważonym rozwojem – powiedziała Alison Jones, starsza wiceprezes Stellantis w jednostce biznesowej ds. gospodarki o obiegu zamkniętym – Bazując na naszym planie strategicznym Dare Forward 2030, Stellantis jest zaangażowana w zmianę swojego modelu produkcji i konsumpcji, wypełniając swoje zobowiązania dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym.

 

Spółka joint venture ma wykorzystywać innowacyjną, niskoemisyjną technologię Orano, która zrywa z istniejącymi procesami, umożliwiając odzysk wszystkich materiałów z akumulatorów litowo-jonowych i produkcję nowych materiałów katodowych. Spółka joint venture ma produkować materiały zwane także „czarną masą” lub „aktywną masą”. Może ona zostać poddana procesowi rafinacji w zakładzie hydrometalurgicznym Orano, który ma powstać w Dunkierce we Francji, tak aby umożliwić ponowne wykorzystanie tych materiałów w akumulatorach, zamykając w ten sposób pętlę gospodarki o obiegu zamkniętym.

 

Dzięki innowacyjnemu podejściu do obróbki wstępnej i najnowocześniejszej technologii hydrometalurgii, wskaźnik odzysku metali może osiągnąć wyjątkowy poziom ponad 90%. Umożliwi to producentom OEM osiągnięcie poziomów recyklingu ustalonych przez Komisję Europejską dla akumulatorów pojazdów elektrycznych i zapewnienie zrównoważonego modelu biznesowego. W kontekście zwiększonego zapotrzebowania na metale strategiczne i silnej zależności Europy od tych metali, Orano jest kluczowym graczem w zintegrowanym łańcuchu wartości, począwszy od recyklingu akumulatorów po produkcję materiałów katodowych.

 

Niezwykle cieszymy się z partnerstwa z tak dużym graczem jakim jest Stellantis, z którym możemy wspólnie pracować nad recyklingiem zużytych baterii elektrycznych – powiedział Guillaume Dureau, dyrektor Grupy Orano ds. innowacji, badań i rozwoju oraz medycyny nuklearnej, magnesów i baterii – Jesteśmy dumni, że możemy wnieść nasze doświadczenie, know-how oraz nasz innowacyjny i przełomowy proces, który umożliwia prawdziwe zamknięcie obiegu. Orano cały czas pracuje nad rozwojem gospodarki niskoemisyjnej poprzez recykling strategicznych materiałów pozwalający ułatwić transformację energetyczną i przyjęcie gospodarki o obiegu zamkniętym.

 

W ramach planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, jednostka organizacyjna firmy ds. gospodarki o obiegu zamkniętym dąży do dziesięciokrotnego zwiększenia przychodów z recyklingu i osiągnięcia do 2030 roku ponad 2 miliardów euro całkowitych przychodów z gospodarki o obiegu zamkniętym. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich obszarach, przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.

 

Nowy podmiot biznesowy, któremu powierzono zarządzanie recyklingiem ma zapewnić również partnerom Stellantis, sieci posprzedażnej i innym producentom OEM rozwiązania do zarządzania zużytymi bateriami i złomem z gigafabryk. Produkcja ma rozpocząć się w pierwszej połowie 2026 roku i ma wykorzystywać istniejące aktywa i obiekty Stellantis. Inwestycje w przekwalifikowanie oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników Stellantis i Orano mają otworzyć przed nimi zrównoważone perspektywy na nowych stanowiskach.

 

Spółka joint venture podlega zatwierdzeniu ostatecznej dokumentacji.

 

Źródło: Stellantis

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).