Grafen 3D Lyten ma znaleźć zastosowanie, m.in. przy produkcji akumulatorów litowo-siarkowych LytCell, lekkich kompozytów i nowatorskich czujników pokładowych. Lyten, pionier w dziedzinie trójwymiarowego (3D) grafenu, ma wykorzystać unikalne przestrajalne właściwości materiału, aby udoskonalić osiągi samochodu i wrażenia klienta przy jednoczesnej dekarbonizacji sektora transportu.
Platforma materiałowa Lyten o przestrajalnych właściwościach wykazała znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych i przyczynić ma się do szybszego przejścia na zrównoważoną mobilność.
W odróżnieniu od tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, akumulatory litowo-siarkowe Lyten nie wykorzystują materiałów takich, jak nikiel, kobalt ani mangan, zmniejszając w konsekwencji ślad węglowy o około 60% w porównaniu do dzisiejszych najlepszych w swojej klasie akumulatorów i stanowią drogę do osiągnięcia najniższego poziomu emisji dla akumulatorów EV na rynku globalnym. Surowce do produkcji baterii litowo-siarkowych mogą być pozyskiwane i produkowane lokalnie, w Ameryce Północnej lub Europie, zwiększając regionalną niezależność dostaw. Nowa technologia ma zaspokoić potrzeby branż poszukujących lekkich i gęstych energetycznie akumulatorów, bez ryzyka zakłóceń w łańcuchu dostaw.
Grupa Stellantis założyła Stellantis Ventures w 2022 roku jako fundusz venture capital inwestujący w startupy na wczesnym i zaawansowanym etapie rozwoju, opracowujące innowacyjne i zrównoważone technologie w sektorze motoryzacyjnym i mobilności. Stellantis Ventures, z początkową inwestycją w wysokości 300 milionów euro jest kluczowym elementem planu strategicznego Dare Forward 2030 , który określa najważniejsze cele Stellantis, w tym drastyczne zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 r. w porównaniu do 2021 r. oraz osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
Cieszymy się, że Stellantis Ventures, jako ramię inwestycyjne globalnego innowatora w branży motoryzacyjnej, wykazało silną wiarę w naszą firmę i nasz supermateriał o nazwie Lyten 3D Graphene wspierający dekarbonizację – powiedział Dan Cook, prezes i dyrektor generalny Lyten – Wśród innowacji w branży motoryzacyjnej, w których zostanie zastosowany Lyten 3D Graphene, znajdują się akumulatory litowo-siarkowe o potencjale zapewniającym ponad dwukrotnie wyższą gęstość energii niż akumulatory litowo-jonowe, lekkie kompozyty zwiększające ładowność pojazdów oraz nowe czujniki niewymagające chipów, baterii ani przewodów. Jesteśmy zaangażowani w rozwój każdego z tych rozwiązań dla Stellantis i dla rynku motoryzacyjnego.
Cook powiedział również: W przeciwieństwie do dwuwymiarowych form grafenu, produkcja naszego grafenowego kompozytu polimerowego – Lyten 3D Graphene została zweryfikowana i oceniona przez niezależny organ jako neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla na szeroką skalę. Przekształcamy gazy cieplarniane w nową klasę wysokowydajnych, wartościowych materiałów węglowych, integrując materiały o przestrajalnych właściwościach z rozwiązaniami, które zdekarbonizują najbardziej problematyczne sektory na naszej planecie.
Odwiedziliśmy niedawno zakład produkcyjny Lyten wraz z naszym dyrektorem ds. technologii, Nedem Curicem oraz dyrektorem Stellantis Ventures, Adamem Bazihem, i naprawdę byliśmy pod wrażeniem potencjału nowej technologii, która może przyczynić się do zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis – Platforma materiałowa Lyten jest kluczową inwestycją dla Stellantis Ventures, zgodnie z naszym celem określonym w planie Dare Forward 2030, jakim jest przyspieszenie wdrażania innowacyjnych, zorientowanych na klienta technologii. W szczególności, akumulatory litowo-siarkowe Lyten mogą być kluczowym elementem umożliwiającym masowe wprowadzenie samochodów elektrycznych na rynki na całym świecie, a ich technologia materiałowa jest równie dobrze przygotowana do zmniejszenia masy pojazdów, co jest niezbędne dla naszej branży, aby zrealizować cele zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
W obliczu poważnych niedoborów materiałów do produkcji tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, co odbija się negatywnie na produkcji pojazdów elektrycznych, akumulatory litowo-siarkowe Lyten mają oferować alternatywne rozwiązanie z katodami niezawierającymi niklu, manganu i kobaltu, wspierając globalne przejście na samochody elektryczne na skalę masową. Celem Lyten jest zapewnienie swoim klientom bezpiecznego źródła dostaw produktów, które są wysokiej jakości i zrównoważone, oraz jednoczesne umożliwienie producentom samochodów korzystania z coraz częstszych ulg oferowanych przez amerykańskie i europejskie rządy, takich jak te, o których mowa w ustawie o redukcji inflacji.
Akumulatory litowo-siarkowe, kompozyty i czujniki Lyten mają być początkowo produkowane w Dolinie Krzemowej, w zakładzie o powierzchni około 13 500 m². Oprócz produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, Lyten współpracuje z wcześniejszymi klientami, aby w 2023 roku rozpocząć dostarczanie na specjalistyczny rynek akumulatorów litowo-siarkowych i kompozytów grafenowych 3D. Lyten współpracuje ze swoimi strategicznymi inwestorami z różnych branż w zakresie stosowania materiałów na bazie Lyten 3D Graphene, przyczyniając się do dekarbonizacji innych, wysokoemisyjnych sektorów oprócz sektora transportu.
Źródło: Stellantis