Stellantis jako pierwszy producent samochodów promujący gospodarkę o obiegu zamkniętym wprowadził do oferty zrównoważony smar premium. Smar Quartz EV3R 10W-40, dostępny w Europie, jest częścią gamy produktów SUSTAINera RECYCLE, zaprezentowanej podczas ostatniej konferencji International Automotive Recycling Congress (IARC) w dniu 19 czerwca 2024 roku.
Pierwszy na rynku zrównoważony smar Quartz EV3R 10W-40, wyprodukowany z regenerowanych olejów premium, jest efektem współpracy TotalEnergies Lubrifiants i Stellantis – SUSTAINera, oparty na zasadzie Stellantis „4R” (Regeneracja, Naprawa, Ponowne użycie, Recykling) oraz TotalEnergies Lubrifiants „3R” (Ograniczenie, Ponowne użycie, Regeneracja), wspiera ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Olej regenerowany to produkt odpadowy, który po procesie rafinacji odzyskuje jakość i wydajność zbliżoną do nowego oleju.
Ta współpraca jest kolejnym ważnym etapem długofalowego strategicznego partnerstwa pomiędzy obiema stronami.
Dla smaru Quartz EV3R 10W-40 zespół badawczo-rozwojowy z TotalEnergies Lubrifiants stworzył innowacyjny olej silnikowy oparty na technologii syntetycznej i regenerowanych olejach, spełniający standardy jakości SUSTAINera. Ten środek smarujący spełnia wymagania wydajności wielu producentów samochodów, zapewniając równocześnie tę samą wydajność co nowe oleje. Dzięki Quartz EV3R 10W-40 zużycie ma być zmniejszone o nawet 46% w porównaniu do limitów branżowych, a czystość tłoka poprawiać się o 20% w porównaniu z tradycyjnymi olejami.
Quartz EV3R 10W-40 ma pozostawiać o 50% mniejszy ślad węglowy niż poprzednia generacja Quartz 7000 10W-40 w całym cyklu od wydobycia do bramy fabryki. Jest wyprodukowany z zużytych olejów pochodzących z różnych źródeł w ramach czystej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz eko-projektowania. Opakowanie produktu również ma odzwierciedlać te wartości: butelki 1- i 5-litrowe są wyprodukowane z tworzywa, które w 50% zostało odzyskane, a następnie w 100% poddawane recyklingowi.
Quartz EV3R 10W-40 można stosować zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla montowanych w samochodach marek Peugeot, Citroën, DS, Opel czy Vauxhall z numerem referencyjnym PSA B71 2300. Ponadto zatwierdziło go wielu innych producentów. Jest dostępny w Europie we wszystkich standardowych punktach sprzedaży (sieć Stellantis, supermarkety, salony samochodowe itp.).
Stellantis zapowiedział także kolejne rozwiązania techniczne, które znajdą się w ofercie linii smarów SUSTAINera.
„W ramach zaangażowania Stellantis w zrównoważony rozwój powstał pierwszy smar wyprodukowany we współpracy z TotalEnergies Lubrifiants i zatwierdzony przez producentów samochodów, który stanowi kolejny przykład naszych innowacji na rzecz lepszej przyszłości. Został stworzony w ramach naszej oferty produktów posprzedażowych SUSTAINera dla branży motoryzacyjnej w oparciu o zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, umożliwiając regenerację i ponowne użycie odpadów z branży motoryzacyjnej” – powiedziała Alison Jones, starsza wiceprezeska Stellantis ds. globalnej gospodarki o obiegu zamkniętym.
„TotalEnergies Lubrifiants ma długą tradycję partnerstwa ze Stellantis. Dzięki niemu możemy z wielką dumą zaprezentować Quartz EV3R 10W-40, pierwszy produkt z gamy Quartz EV3R opracowany w bliskiej współpracy z SUSTAINera. Mamy też pewność co do perspektyw naszego przyszłego rozwoju po niedawnym przejęciu Tecoil, fińskiej firmy specjalizującej się w produkcji najwyższej jakości powtórnie rafinowanych olejów bazowych (ang. Re-Refined Base Oils, RRBOs)” – powiedział Pierre Duhot, starszy wiceprezes ds. smarów i produktów specjalnych w TotalEnergies.
Źródło: Stellantis
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?