Stellantis potwierdził zaangażowanie w recykling | MOTOFAKTOR

Stellantis potwierdził zaangażowanie w recykling

Na trwającym kongresie IARC 2024 w Antwerpii koncern Stellantis przedstawił swoje dotychczasowe i przyszłe działania na rzecz recyklingu w motoryzacji.

  • Stellantis wzmocni swoje zaangażowanie w gospodarkę o obiegu zamkniętym poprzez rozwijanie aktywności recyklingowej w ramach strategii Dare Forward 2030
  • Wzmocnienie kampanii recyklingu pojazdów wycofywanych z użytku: strategia rozbudowy usługi Valorauto, implementacja Systemu Indywidualnego we Francji, zintegrowany obieg materiałów do produkcji felg aluminiowych w Ameryce Północnej
  • Inicjowanie dostarczania pierwszych płynów pochodzących z recyklingu na rynku poprzez ofertę SUSTAINer RECYCLE
  • Podczas konferencji IARC 2024, która odbyła się 19 czerwca, Alison Jones, starsza wiceprezes Globalnej Gospodarki o Obiegu Zamkniętym w firmie Stellantis, przedstawiła kluczowe informacje dotyczące działań i celów Grupy w zakresie recyklingu
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Firma SUSTAINera, należąca do koncernu Stellantis, intensywnie pracuje nad rozwijaniem gospodarki o obiegu zamkniętym. Poprawia sposób użytkowania surowców i zwiększa zaangażowanie w procesy recyklingu, aby zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko naturalne i efektywnie wykorzystać dostępne zasoby.

„Od uruchomienia programu SUSTAINera w 2022 roku osiągnęliśmy bardzo pozytywne rezultaty w obszarach takich jak regeneracja części, recykling akumulatorów czy pojazdy wycofywane z eksploatacji” – tłumaczy Alison Jones, starsza wiceprezes ds. Globalnej Gospodarki o Obiegu Zamkniętym w Stellantis, która zaprezentowała kluczowe wystąpienie w czasie kongresu International Automotive Recycling Congress (IARC) w belgijskiej Antwerpii. – „Niezmiennie angażujemy się w realizację naszego celu, jakim jest dziesięciokrotne zwiększenie przychodów z recyklingu i osiągnięcie łącznych przychodów z tytułu gospodarki o obiegu zamkniętym na poziomie ponad 2 miliardów euro do 2030 roku, aby zapewnić pełną zgodność z planem strategicznym Stellantis Dare Forward 2030”.

Do sukcesów jednostki ds. gospodarki o obiegu zamkniętym należą:

Valorauto: rozwiązanie kwestii pojazdów wycofywanych z eksploatacji

Od stycznia 2024 roku, Stellantis poprzez platformę VALORAUTO prowadzi usługę zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji dla klientów indywidualnych i firm we Francji, Belgii i Luksemburgu. Bez względu na markę i rodzaj silnika, firma oferuje kompleksową usługę obejmującą darmowy odbiór oraz potencjalne zyski finansowe dla użytkowników.

Valorauto jest dostawcą usług współpracującym z Autoryzowanymi Zakładami Przetwarzania Odpadów, które są częścią spółki SUSTAINera Valorauto SAS – joint venture Stellantis i GALLOO, lidera w recyklingu pojazdów. Dzięki tej współpracy Valorauto może odbierać pojazdy, demontować je i odzyskiwać części do ponownego wykorzystania lub regeneracji, w tym akumulatory pojazdów elektrycznych. Pozostałe części są poddawane recyklingowi.

Spółka jv Stellantisa i Galloo zajmie się recyklingiem starych aut

Działanie jest zgodne z celami przedsiębiorstwa dotyczącymi zrównoważonej gospodarki i ma na celu przedłużenie cyklu życia produktów oraz minimalizowanie odpadów poprzez ponowne wykorzystanie materiałów. Jest to również zgodne z europejskimi przepisami dotyczącymi odpowiedzialności producenta pojazdów.

W celu spełnienia francuskich przepisów dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym (ustawa AGEC), Grupa Stellantis stworzyła swoje własny Indywidualny System zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Dzięki temu zapewnia jakość procesu od projektowania ekologicznego pojazdów po ich przetwarzanie po zakończeniu użytkowania, wspierając rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym.

Celem koncernu jest wprowadzenie Indywidualnych Systemów w innych krajach, spełniając wszystkie przepisy oraz poszerzenie oferty usług Valorauto w kluczowych krajach Europy.

Recykling felg aluminiowych w Ameryce Północnej

W ramach strategii zrównoważonego rozwoju Stellantis we współpracy z Real Alloy otworzyła kanał recyklingu felg aluminiowych na rynku północnoamerykańskim.

Po wycofaniu z eksploatacji, pojazdy są odbierane bezpośrednio od dealerów, następnie przetapiane, aby uzyskać aluminium z surowców wtórnych. Ten materiał jest wykorzystywany do produkcji nowych silników lub elementów przekładni w odlewni w Kokomo. Dzięki ustanowieniu obiegu zamkniętego materiału, unika się całkowitej utraty aluminium z uszkodzonych kół poprzez jego ponowne wykorzystanie w procesie produkcyjnym w innej formie.

Produkty SUSTAINera pochodzące z recyklingu: odpowiedzialny wybór klienta

Podczas kongresu IARC firma SUSTAINera przedstawiła nową serię produktów, które zostały zrecyklingowane i stanowią uzupełnienie oferty 4R – części regenerowanych, naprawionych, ponownie wykorzystywanych oraz pochodzących z recyklingu, dostępnych w ramach asortymentu Części i Usług.

2 pierwsze produkty z tej gamy to:

1. Płyn do spryskiwaczy wyprodukowany w 100% z alkoholu odzyskanego z poddanych recyklingowi rozpuszczalników przemysłowych, co pozwala ograniczyć ilość odpadów. W odróżnieniu od tradycyjnego płynu do spryskiwaczy na bazie metanolu/etanolu zmniejsza wpływ na środowisko, zapewniając jednocześnie optymalną skuteczność. Nie zawiera barwników i spełnia wymogi najbardziej restrykcyjnych norm przyjętych przez producentów samochodów w zakresie czyszczenia szyby przedniej i zapobiegania oblodzeniu dzięki wykorzystaniu odzyskanego alkoholu w stężeniu zapewniającym skuteczność nawet w temperaturze -20°C.

2. Płyn chłodzący na bazie glikolu monoetylenowego w 100% pochodzącego z recyklingu odpadów przemysłowych: nie zawiera azotanów, boranów i amin, nie zawiera krzemianów. Zabezpiecza silnik przed korozją, przegrzaniem i wychłodzeniem (do temperatury -25°, dzięki czemu może być stosowany także w krajach o niskich temperaturach). Jest kompatybilny z elastomerami oraz metalami nieszlachetnymi i zapewnia skuteczne przekazywanie ciepła. Wysokie wymagania określone w specyfikacji umożliwiają jego wykorzystanie w planie serwisowym pojazdów Stellantis oraz innych marek.

To pierwsze produkty dostępne na rynku obsługi posprzedażowej, które są zgodne z oryginalną specyfikacją producenta pojazdu. Dostępne są w różnych formatach, aby sprostać potrzebom zarówno użytkowników indywidualnych, jak i profesjonalnych. Dodatkowo, ich opakowanie z reguły wykonane jest z co najmniej 50% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Recykling akumulatorów pojazdów elektrycznych: wyzwanie na najbliższe lata

W trakcie swojego wystąpienia Alison Jones omówiła umowę zawartą pomiędzy Stellantis a Orano, dotyczącą utworzenia spółki joint venture. Jej celem będzie zarządzanie akumulatorami pojazdów elektrycznych po ich wycofaniu z użytku oraz odpadami z gigafabryk w Europie i Ameryce Północnej. Ten krok znacząco poprawił pozycję Stellantis w łańcuchu wartości akumulatorów pojazdów elektrycznych, umożliwiając korporacji dodatkowy dostęp do istotnych surowców takich jak kobalt, nikiel i lit, niezbędnych do przejścia na rozwiązania elektryczne oraz do realizacji wyzwań dyrektywy 2031 UE w zakresie akumulatorów. To partnerstwo stanowi część pierwszej fali inicjatyw branżowych mających na celu wspieranie globalnej gospodarki o obiegu zamkniętym w obszarze produkcji i konsumpcji.

Stellantis i Orano podejmą się recyklingu akumulatorów EV

 

Źródło: Stellantis

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).