Stellantis przedstawił platformę STLA Medium | MOTOFAKTOR

Stellantis przedstawił platformę STLA Medium

Stellantis przedstawił STLA Medium, globalną platformę BEV-by-design z najnowocześniejszymi funkcjami i możliwościami, które pojawią się w nowych BEV koncernu.

 

  • Platforma STLA Medium została zaprojektowana, aby spełnić oczekiwania klientów w zakresie tego, co jest dla nich najważniejsze: najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil), czas ładowania, osiągi, wydajność, przystępna cena, przyjemność z jazdy
  • STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform BEV, które mają zostać wprowadzone na rynek niecałe dwa lata po prezentacji podczas EV Day w lipcu 2021 r.
  • Wysoka elastyczność STLA Medium ma pozwalać na produkcję na jednej platformie sedanów, crossoverów i SUV-ów różnych marek w segmentach C i D
  • STLA Medium ma zostać wdrożona w kilku zakładach, począwszy od Europy, aby wspierać ambitne cele elektryfikacji
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Jak informuje Stellantis, platforma STLA Medium oferuje zwiększony zasięg w połączeniu z wysoką elastycznością już na etapie projektowania, dzięki czemu umożliwia realizację szerokiej gamy pojazdów o różnych konfiguracjach napędu w kluczowych segmentach rynku, C i D, w których w 2022 roku sprzedano 35 milionów samochodów, prawie połowę z 78,5 miliona pojazdów sprzedanych na całym świecie w tym samym roku. Obecnie marki Stellantis oferują w tych segmentach 26 modeli samochodów zbudowanych na różnych platformach. Na platformie STLA Medium może być produkowanych do dwóch milionów pojazdów rocznie w kilku zakładach na całym świecie, począwszy już w tym roku od Europy.

 

Carlos Tavares, dyrektor generalny Grupy Stellantis 04-2023
Carlos Tavares, dyrektor generalny Grupy Stellantis, Fot. TheNews2

To, co widzimy dzisiaj, jest efektem bezkompromisowych działań innowacyjnych na przestrzeni zaledwie nieco ponad dwóch lat, w celu zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności, popartej inwestycjami w elektryfikację i oprogramowanie o wartości 30 miliardów euro do 2025 roku – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis – Platforma STLA Medium jest przykładem wysokiej wiedzy technologicznej globalnej społeczności technicznej Stellantis i jej zdolności dostarczania produktów hiper-skoncentrowanych na naszych klientach, konsolidując od dawna ugruntowane koncepcje w zakresie transportu, podczas naszej drogi w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku.

 

STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform BEV, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030, w tym osiągnięcia do 2030 roku, 100% udziału elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie i 50% udziału elektrycznych samochodów osobowych i pick-upów w Stanach Zjednoczonych. Plan Dare Forward 2030 opiera się na znacznej redukcji emisji, aby do 2030 r. zmniejszyć emisję CO2 o połowę w porównaniu z poziomem z 2021 r. i osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.

STLA Medium ma przekraczać oczekiwania klientów

Platforma BEV-by-design STLA Medium zapewnia zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil) z pakietem Performance pack, natomiast standardowy pakiet oferuje ponad 500 km (310 mil) zasięgu według Światowej Zharmonizowanej Procedury Testowej Pojazdów Lekkich (WLTP). Z energią użytkową do 98 kilowatogodzin (kWh), STLA Medium ma być najlepszą w swojej klasie platformą pod względem energii zmagazynowanej pomiędzy kołami.

 

STLA Medium, platforma która wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną, ma zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność energetyczną i czas ładowania oraz łączność z ekosystemem ładowania i usług, co usprawni każdą podróż. W zależności od zastosowania, zużycie energii może wynosić mniej niż 14 kWh na 100 km, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii pod względem efektywności energetycznej. Według zapewnień Stellantisa użytkownicy będą mogli naładować akumulator od 20% do 80% w 27 minut, czyli z prędkością ładowania równą 2,4 kWh na minutę.

 

Pojazdy zbudowane na bazie STLA Medium mają być sprzedawane na całym świecie i dostępne z napędem na przód lub napędem na wszystkie koła dzięki dodaniu drugiego modułu napędu elektrycznego z tyłu, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW (BEV).

 

Typy nadwozia mają obejmować sedany, crossovery i SUV-y. Elastyczność STLA Medium ma dać projektantom Stellantis swobodę tworzenia pojazdów z:

 

  • Rozstawem osi, który może wynosić od 2700 do 2900 milimetrów
  • Całkowitą długością wynoszącą 4,3-4,9 metra
  • Prześwitem wynoszącym ponad 220 mm, by zagwarantować możliwości terenowe i osiągi
  • Kołami o średnicy do 750 mm, co jest kluczowym atrybutem konstrukcji platformy.

 

Eksperci Stellantis ds. inżynierii i produkcji zadbali o to, aby instalacja modułowego, jednowarstwowego zestawu akumulatorów o wysokiej gęstości energii w zakładzie montażowym była jak najbardziej wydajna, przestrzeń wewnątrz pojazdu była zmaksymalizowana, a jazda i prowadzenie były udoskonalone dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. Komponenty platformy, takie jak system ogrzewania/klimatyzacji wnętrza kabiny, układ kierowniczy, układ hamowania i napęd zostały zaprojektowane tak, aby zredukować do minimum zużycie energii. Działania te w połączeniu z szerokim wykorzystaniem lekkich i sztywnych materiałów mają optymalizować zasięg pojazdu i zapewniać doskonałe właściwości jezdne oraz prowadzenie.

 

STLA Medium ma oferować najlepszy w swojej klasie koszt montażu akumulatorów, jednocześnie zwiększając wielkość produkcji. Dzięki takiemu samemu kształtowi i wspólnemu systemowi chłodzenia, wymiary obwodu zestawu akumulatorów mają być stałe, niezależnie od pojemności magazynowanej energii.

Platformy przyszłości

Gama platform STLA (Small/Medium/Large/Frame) została zaprojektowana tak, aby była przyszłościowa – modułowa i elastyczna pod względem rozstawu osi, szerokości, zwisów, prześwitu i konstrukcji zawieszenia. Możliwości i osiągi pojazdów zbudowanych w oparciu o STLA mają być dostosowywane i ulepszane na przestrzeni lat dzięki wdrożeniu architektury STLA Brain, platform STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive, które umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i udoskonalania sprzętu.

 

Zintegrowana elastyczność obejmuje napęd na przód, na tył, na wszystkie koła i z wielu źródeł zasilania, który zapewnia gama trzech modułów napędu elektrycznego (EDM).

 

Platformy zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu przyszłych technologii chemicznych akumulatorów, w tym akumulatorów bezniklowych i bezkobaltowych oraz akumulatorów ze stałym elektrolitem. Pozwala to markom Stellantis dostosować możliwości pojazdu w celu uzyskania idealnej równowagi między kosztami a wydajnością.

Źródło: Stellantis

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).