Stopiona płytka kontroli ciernej FCP w DKZ Forda | MOTOFAKTOR

Stopiona płytka kontroli ciernej FCP w DKZ Forda

O położeniu płytki kontroli ciernej FCP i diagnozowaniu jej usterek mówią eksperci Schaefflera.

Jeżeli naprawiamy układ przeniesienia napędu w samochodach Ford z 2-litrowym silnikiem Puma, stosowanym w modelach Mondeo i Transit oraz Jaguar X-Type, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny, aczkolwiek mało widoczny element.

Budowa i funkcje

Fot. 1 Płytka kontroli ciernej FCP (zaznaczona na zielono)

Płytka kontroli ciernej FCP to plastikowy krążek zębaty przyciśnięty sprężyną talerzową, który generuje opór. Posadowiona jest ona wewnątrz DKZ, pomiędzy masą pierwotną a tarczą zabierakową, z zachowaniem wyraźnego luzu. Pasowanie ciasne nie miałoby sensu ze względu na bieg jałowy silnika. W tych specyficznych warunkach pracy FCP nie powinna stawiać oporu, a DKZ powinno posiadać wyczuwalny luz. Mniej więcej co drugie DKZ produkowane przez Schaeffler posiada wewnątrz wspomniany element, jego zadanie to ograniczenie i spowolnienie wychyłów masy wtórnej względem pierwotnej co daje odciążenie układu sprężyn łukowych zwłaszcza w częstotliwościach rezonansowych, tj. podczas uruchamiania i gaszenia silnika.

Usterka i diagnostyka

Oceniając DKZ podczas wymiany sprzęgła należy ocenić stan płytki FCP.

 

Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb w otworach wentylacyjnych.

Fot. 2 Widok płytki FCP w nowym DKZ

Nawet po znacznym przebiegu płytka nie powinna budzić zastrzeżeń.

Fot. 3 Widok płytki FCP bez uszkodzeń po dużym przebiegu
Fot. 4 Uszkodzona płytka na skutek niedomagań silnika Puma

W grupie wymienionych aut dochodziło do całkowitego przeciążenia termicznego elementu. Widoczne było stopienie plastikowych części (Fot. 4) na skutek:

 

  • poważnych usterek układu wtryskowego (opiłkowanie układu);
  • problemów z uruchomieniem silnika (uszkodzony rozrusznik, słaby akumulator);
  • przedłużonego czasu gaszenia silnika (rezonans);
  • nierównej, twardej pracy biegu jałowego.

 

Powyższe stopienie jest skutkiem, a nie przyczyną usterki. Dlatego wymiana DKZ na nowe z istniejącymi niedomaganiami skończy się ponownym uszkodzeniem płytki i koniecznością powtórnej wymiany DKZ.

Fot. 5 Stopienie FCP po kilku tyś. km przebiegu

Więcej informacji technicznych jest dostępnych pod adresem: www.repxpert.pl oraz www.schaeffler.pl.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).