Jeżeli naprawiamy układ przeniesienia napędu w samochodach Ford z 2-litrowym silnikiem Puma, stosowanym w modelach Mondeo i Transit oraz Jaguar X-Type, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny, aczkolwiek mało widoczny element.
Płytka kontroli ciernej FCP to plastikowy krążek zębaty przyciśnięty sprężyną talerzową, który generuje opór. Posadowiona jest ona wewnątrz DKZ, pomiędzy masą pierwotną a tarczą zabierakową, z zachowaniem wyraźnego luzu. Pasowanie ciasne nie miałoby sensu ze względu na bieg jałowy silnika. W tych specyficznych warunkach pracy FCP nie powinna stawiać oporu, a DKZ powinno posiadać wyczuwalny luz. Mniej więcej co drugie DKZ produkowane przez Schaeffler posiada wewnątrz wspomniany element, jego zadanie to ograniczenie i spowolnienie wychyłów masy wtórnej względem pierwotnej co daje odciążenie układu sprężyn łukowych zwłaszcza w częstotliwościach rezonansowych, tj. podczas uruchamiania i gaszenia silnika.
Oceniając DKZ podczas wymiany sprzęgła należy ocenić stan płytki FCP.
Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb w otworach wentylacyjnych.
Nawet po znacznym przebiegu płytka nie powinna budzić zastrzeżeń.
W grupie wymienionych aut dochodziło do całkowitego przeciążenia termicznego elementu. Widoczne było stopienie plastikowych części (Fot. 4) na skutek:
Powyższe stopienie jest skutkiem, a nie przyczyną usterki. Dlatego wymiana DKZ na nowe z istniejącymi niedomaganiami skończy się ponownym uszkodzeniem płytki i koniecznością powtórnej wymiany DKZ.
Więcej informacji technicznych jest dostępnych pod adresem: www.repxpert.pl oraz www.schaeffler.pl.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler