Strefy Tempo 30 w polskich miastach niepotrzebne – argumenty autobaza.pl | MOTOFAKTOR

Strefy Tempo 30 w polskich miastach niepotrzebne - argumenty autobaza.pl

Serwis autobaza.pl przedstawił w pięciu punktach, dlaczego Strefy Tempo 30 w polskich miastach powinny zostać zlikwidowane.

 

 

Przy wprowadzaniu ograniczeń prędkości do 30 km/h argument poprawy bezpieczeństwa jest zrozumiały i ciężko z nim polemizować. Jednak mimo tak oczywistego celu, wprowadzanie Stref Tempo 30 nie cieszy się przychylnością całego społeczeństwa. W autobaza.pl chcieliśmy sprawdzić, dlaczego tak się dzieje. Z tego względu wytypowaliśmy 5 najczęstszych głosów internautów przeciwko nowym przepisom i przygotowaliśmy ich ranking – tłumaczy Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

1. Czy Polacy są gotowi?

W Polsce Strefy Tempo 30 nie są nowością – funkcjonują już m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie czy Gdańsku. Jednak często podnoszonym argumentem przeciwko ich wprowadzeniu jest mniejsza skuteczność tego przepisu niż w krajach Europy Zachodniej. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy internauci wskazują na niższą kulturę jazdy nad Wisłą oraz brak odpowiednich kampanii edukacyjnych. Niedoinformowanie, zdaniem internautów, powoduje brak społecznego przekonania co do słuszności Stref Tempo 30.

2. Wysokie koszty Stref Tempo 30

Przeciwnicy wolniejszej jazdy wskazują także na wysokie koszty dostosowywania ulic do przedsięwzięcia. Łączy się ono bowiem z koniecznością przebudowy infrastruktury drogowej (zatoczki, progi zwalniające, zwężanie ulic itp.) tak, aby niejako „wymuszała” ona na kierowcach wolniejszą jazdę. Zdaniem sceptyków nie należy zmieniać przepisów, tylko zwiększyć egzekucję prawa już istniejącego.

3. Szybciej, ale do mechanika

Użytkownicy internetu sygnalizują jeszcze jeden problem wynikający z wprowadzenia Stref Tempo 30. Wolna jazda często wiąże się z utrzymywaniem samochodu na wysokich obrotach, ale niskim biegu. To prosty przepis na szybsze zużycie elementów napędowych, sprzęgła czy skrzyni biegów. Długotrwała jazda z niewielką prędkością może być więc szkodliwa dla naszych aut. Szczególnie narażone na to są nowe samochody z silnikami małolitrażowymi i manualnymi przekładniami.

4. Mniej ekonomicznie i ekologicznie

Skutkiem ubocznym nowego, wymuszonego stylu jazdy prawdopodobnie będzie konieczność częstszej wymiany oleju oraz zwiększenie zużycia paliwa – zaznaczają internauci. Z pewnością będzie to mniej ekonomiczne, a może nawet przyczynić się do zwiększonej emisji spalin.

 

Na internetowych forach znaleźć można informacje o tym, że powiększanie obszarów objętych Strefami Tempo 30 to faworyzowanie samochodów elektrycznych, które są lepiej przystosowane do poruszania się w takich warunkach, i sposób na stopniowe „pozbywanie się” z ulic aut z napędem spalinowym.

5. Taksówkarze i kurierzy na NIE

W sieci możemy znaleźć także informacje dotyczące kulis wprowadzenia przepisów w stolicy Francji. W Paryżu w 2021 roku były one mocno krytykowane. Najgłośniej narzekały firmy kurierskie i transportowe oraz taksówkarze. Pierwsza z wymienionych grup podkreślała wydłużenie terminów dostaw towarów. Drudzy odczuwali presję ze strony klientów, ponieważ czas przejazdu popularnymi trasami wydłużył się nawet o 50%, a cena za usługę pozostała ta sama.

 

Niektóre obawy kierowców są zrozumiałe. Czytając na portalach informacyjnych lub w social mediach informacje o tym, że przez wprowadzone przepisy ich samochód może częściej się psuć lub więcej „palić”, nie są zadowoleni. Wiele z tych artykułów oczywiście mija się prawdą. Z tego powodu istotna jest odpowiednia komunikacja przez władze wszystkich „za” i „przeciw” nowych przepisów. W ten sposób będzie trudniej o szerzenie dezinformacji – podsumowuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

 

Źródło: autobaza.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).