Skrzynia 02E produkowana przez koncern VW AG jest bardzo popularnym, często spotykanym rozwiązaniem w Polsce. Dzieje się tak gdyż obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak np. 2.0TDI oraz niektóre 1.9TDI, obdarzone dużym zaufaniem klientów.
W czasie eksploatacji i kolejnych przejechanych kilometrów pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z nich jest metalicznie stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów jest pozycji P lub N. Może temu też towarzyszyć głośny stuk podczas gaszenia silnika.
Niestety, często stosowana skrócona diagnoza w postaci wymiany samego DKZ nie przynosi żądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub w przeciągu 1000-2000 km. Frustracja klienta sięga zenitu, gdyż koło zamachowe jest nieodwracalnie uszkodzone w bardzo krótkim czasie.
Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe pomiędzy DKZ a modułem sprzęgła podwójnego, gdyż to ono ulega wypracowaniu. To nie luzy DKZ mają wpływ na ww. usterkę. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej w osi i po promieniu, jest to naturalna, konstrukcyjna możliwość dla tego DKZ.
Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ – zębatka sprzęgła wymieniamy parami! Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widzimy podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, to znaczy, że należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła. Ślady skoszenia zębów sprzęgła potwierdzają ww. tezę.
W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż nie są dostępne w sprzedaży elementy sprzęgła. Tylko ta technologia naprawy zapewni bezproblemową dalszą eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym przypadku nie należy oszczędzać gdyż prawdopodobieństwo powrotu usterki jest bardzo wysokie.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler