Stuki w układzie napędowym ze skrzynią DSG i mokrym sprzęgłem podwójnym | MOTOFAKTOR

Stuki w układzie napędowym ze skrzynią DSG i mokrym sprzęgłem podwójnym

Eksperci Schaeffler opisują przyczyny  i metodę usunięcia stuków układzie napędowym ze skrzynią DSG i mokrym sprzęgłem podwójnym.

Skrzynia 02E produkowana przez koncern VW AG jest bardzo popularnym, często spotykanym rozwiązaniem w Polsce. Dzieje się tak gdyż obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak np. 2.0TDI oraz niektóre 1.9TDI, obdarzone dużym zaufaniem klientów.

 

W czasie eksploatacji i kolejnych przejechanych kilometrów pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z nich jest metalicznie stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów jest pozycji P lub N. Może temu też towarzyszyć głośny stuk podczas gaszenia silnika.

Dwumasowe koło zamachowe dla skrzyni 02E w Audi A3

Niestety, często stosowana skrócona diagnoza w postaci wymiany samego DKZ nie przynosi żądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub w przeciągu 1000-2000 km. Frustracja klienta sięga zenitu, gdyż koło zamachowe jest nieodwracalnie uszkodzone w bardzo krótkim czasie.

Na jakie elementy należy zwrócić uwagę?

Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe pomiędzy DKZ a modułem sprzęgła podwójnego, gdyż to ono ulega wypracowaniu. To nie luzy DKZ mają wpływ na ww. usterkę. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej w osi i po promieniu, jest to naturalna, konstrukcyjna możliwość dla tego DKZ.

 

Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ – zębatka sprzęgła wymieniamy parami! Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widzimy podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, to znaczy, że należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła. Ślady skoszenia zębów sprzęgła potwierdzają ww. tezę.

Ślady wypracowania wieloklinu DKZ
Wyeksploatowane zęby modułu sprzęgła

W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż nie są dostępne w sprzedaży elementy sprzęgła. Tylko ta technologia naprawy zapewni bezproblemową dalszą eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym przypadku nie należy oszczędzać gdyż prawdopodobieństwo powrotu usterki jest bardzo wysokie.

Instrukcje montażowe

  • Montując nowe DKZ należy nasmarować wieloklin łączący oba elementy. Odpowiedni smar charakteryzuje się wysoką odpornością na temperaturę i nie posiada cząstek stałych.
  • Zgodnie z instrukcją, należy koniecznie wymienić łożysko pilotujące w wale korbowym. To ono centruje cały układ. Nowe jest w każdym pudełku z kołem 415 0740 09. Jest bardzo małe i czasami można je przegapić.

Service info opisujące dobre praktyki

  • Montując skrzynia biegów nie wolno jej dociągać śrubami. Obudowa i blok muszą się złączyć przed dokręcaniem.
  • Zawsze skontrolować stan tulejek ustalających skrzynię względem bloku. Uszkodzone – koniecznie wymienić!

Instrukcja wewnątrz opakowania
Skutki siłowego dokręcania skrzyni biegów 02E

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).