Światła pozycyjne – wiesz jak z nich korzystać? | MOTOFAKTOR

Światła pozycyjne – wiesz jak z nich korzystać?

W okresie jesienno-zimowym prawidłowe oświetlenie pojazdu w sposób szczególny przekłada się na nasze bezpieczeństwo. O ile o światłach mijania i drogowych mówi się sporo, o tyle światła pozycyjne są często pomijane w dyskusjach. Philips przypomina najważniejsze zasady ich stosowania.

Światła pozycyjne znajdują się obowiązkowo na wyposażeniu każdego pojazdu. To dwie białe lampy z przodu i dwie czerwone z tyłu. Ich włączenie musi być technicznie możliwe, bez konieczności uruchamiania silnika. Oczywiście – w większości pojazdów światła postojowe są zintegrowane pod wspólnym kloszem z innymi lampami. A zatem w praktyce są to albo dodatkowe żarówki albo diody LED.

Światła pozycyjne – dla bezpieczeństwa

Zgodnie z nazwą służą one do oznaczania, czy jak kto woli – oświetlenia pojazdu, który się zatrzymał i zatrzymanie to nie wynika z warunków ruchu drogowego. Oczywiście świateł pozycyjnych nie musimy włączać na bezpiecznych miejscach do parkowania czy w garażach. Skorzystanie z nich jest konieczne podczas postoju w warunkach pogorszonej widoczności na poboczu lub wzdłuż drogi, na której wolno się zatrzymać, a także w razie awarii samochodu w dowolnym innym miejscu. Światła pozycyjne powinny być także włączone w pojeździe holowanym (o zmroku, w nocy lub przy kiepskiej pogodzie).Przypominamy o tych zasadach właśnie teraz, ponieważ po pierwsze okres jesienno-zimowy zazwyczaj wiąże się z pogorszeniem widoczności. Po drugie – zbliżające się święta Wszystkich Świętych oraz Święto Zmarłych sprzyjają zatrzymywaniu pojazdu w różnych, często przypadkowych miejscach i warto, aby przynajmniej pojazdy te były oświetlone. Materiał ten nie ma na celu przypominania o zasadach zatrzymywania i parkowania, ale o tym, aby niezależnie od sytuacji zadbać przynajmniej o oświetlenie pojazdu.

Światła postojowe – praktyczny dodatek

Niektórzy spotkali się zapewne z określeniem „światła postojowe”. W praktyce jest to opcjonalne wyposażenie niektórych pojazdów. Pozwala ono na włączenie świateł pozycyjnych tylko po jednej stronie samochodu – np. od strony drogi. Stosowanie świateł postojowych nie jest uregulowane kodeksowo – w tym sensie, że nie ma obowiązku ich posiadania. To dodatkowy sposób na oszczędniejsze w zużyciu prądu oznaczenie samochodu. Jeśli warunki na to pozwalają, a zanosi się na dłuższy postój – takimi światłami także można oznaczyć stojący samochód zużywając o połowę mniej prądu.

Żarówki lub… retrofity

Philips ma w ofercie większość popularnych żarówek stosowanych w światłach pozycyjnych/postojowych. Oprócz klasycznych wersji dostępne są retrofity. Gama obejmuje 27 referencji LED do zastosowań zewnętrznych i wewnętrznych w samochodach osobowych i ciężarówkach. Retrofity te są przeznaczone zarówno do świateł pozycyjnych, jak też do świateł stopu czy kierunkowskazów. Ze względu na szeroką paletę i uniwersalność wybranych referencji sprawdzają się także jako zamienniki żarówek oświetlenia wnętrza. W przypadku kierunkowskazów, świateł cofania, tylnych świateł przeciwmgielnych i świateł stop, Philips Ultinon Pro7000 LED zapewniają także równomierny rozsył światła; kąt 360° zapewnia emisję światła tam, gdzie jest to potrzebne.

Żarówka LED

Żarówka LED

Żarówka LED

Żarówka LED

Żarówka LED

Stylowa opcja

Żarówki sygnalizacyjne LED Philips Ultinon Pro7000 mogą wizualnie zmienić styl każdego samochodu. Dla przykładu – linia Fesotoon ma temperaturę barwową 4000 i 6000 K. Większość białych żarówek również jest dostępna w chłodnym kolorze (6000 K) i ciepłym (4000 K). Popularna żarówka sygnalizacyjna W5W jest dostępna nawet w wyjątkowo chłodnej bieli o temperaturze barwowej 8000 K. Dzięki żarówkom o intensywnym bursztynowym lub czerwonym kolorze do kierunkowskazów i świateł pozycyjnych, najnowsze produkty z oferty sygnalizacyjnych retrofitów Philips LED zapewniają wyjątkową jasność o każdej porze dnia i nocy.

Trwałe i wydajne

Wszystkie diody LED wytwarzają ciepło podczas pracy, co z czasem zmniejsza ich żywotność i jasność. Lampy LED Philips Ultinon Pro7000 są wyposażone w aluminiowy radiator, który odprowadza ciepło znacznie szybciej niż plastikowa podstawa stosowana w tanich odpowiednikach gorszej jakości. Wysokiej jakości materiały i inżynieria sprawiają, że lampy samochodowe Philips są zatem solidniejsze i trwalsze.

Szeroka kompatybilność

Kierowcy mogą teraz korzystać z instalacji typu plug-and-play w światłach sygnalizacyjnych. W żarówkach LED Philips Ultinon Pro7000 zastosowano te same standardowe trzonki, co w przypadku konwencjonalnych żarówek stosowanych w samochodach osobowych i ciężarówkach, co umożliwia kierowcom modernizację bez modyfikacji. Dzięki temu wymiana jest szybka i łatwa. Żarówki LED retrofit i konwencjonalne różnią się od siebie mocą i poborem prądu. Wymiana tradycyjnych żarówek na inne diody LED może okazać się zatem problematyczna. Dzięki wbudowanemu stałemu sterownikowi IC, żarówki Philips Ultinon Pro7000 zostały zaprojektowane do współpracy z systemami samochodowymi o napięciu 9–32 V i są kompatybilne elektrycznie z większością samochodów osobowych i ciężarowych. W razie potrzeby można się jednak zaopatrzyć w akcesoryjne Adaptery Philips CANbus, które rozwiązują ewentualne problemy.

 

UWAGA!

Retrofity LED Philips oferowane są w większości krajów na całym świecie. Przed montażem należy zawsze upewnić się, że użytkowanie lamp LED typu retrofit jest zgodne z obowiązującymi lokalnymi wymogami prawnymi.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Philips

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).