W okresie jesienno-zimowym prawidłowe oświetlenie pojazdu w sposób szczególny przekłada się na nasze bezpieczeństwo. O ile o światłach mijania i drogowych mówi się sporo, o tyle światła pozycyjne są często pomijane w dyskusjach. Philips przypomina najważniejsze zasady ich stosowania.
Światła pozycyjne znajdują się obowiązkowo na wyposażeniu każdego pojazdu. To dwie białe lampy z przodu i dwie czerwone z tyłu. Ich włączenie musi być technicznie możliwe, bez konieczności uruchamiania silnika. Oczywiście – w większości pojazdów światła postojowe są zintegrowane pod wspólnym kloszem z innymi lampami. A zatem w praktyce są to albo dodatkowe żarówki albo diody LED.
Zgodnie z nazwą służą one do oznaczania, czy jak kto woli – oświetlenia pojazdu, który się zatrzymał i zatrzymanie to nie wynika z warunków ruchu drogowego. Oczywiście świateł pozycyjnych nie musimy włączać na bezpiecznych miejscach do parkowania czy w garażach. Skorzystanie z nich jest konieczne podczas postoju w warunkach pogorszonej widoczności na poboczu lub wzdłuż drogi, na której wolno się zatrzymać, a także w razie awarii samochodu w dowolnym innym miejscu. Światła pozycyjne powinny być także włączone w pojeździe holowanym (o zmroku, w nocy lub przy kiepskiej pogodzie).Przypominamy o tych zasadach właśnie teraz, ponieważ po pierwsze okres jesienno-zimowy zazwyczaj wiąże się z pogorszeniem widoczności. Po drugie – zbliżające się święta Wszystkich Świętych oraz Święto Zmarłych sprzyjają zatrzymywaniu pojazdu w różnych, często przypadkowych miejscach i warto, aby przynajmniej pojazdy te były oświetlone. Materiał ten nie ma na celu przypominania o zasadach zatrzymywania i parkowania, ale o tym, aby niezależnie od sytuacji zadbać przynajmniej o oświetlenie pojazdu.
Niektórzy spotkali się zapewne z określeniem „światła postojowe”. W praktyce jest to opcjonalne wyposażenie niektórych pojazdów. Pozwala ono na włączenie świateł pozycyjnych tylko po jednej stronie samochodu – np. od strony drogi. Stosowanie świateł postojowych nie jest uregulowane kodeksowo – w tym sensie, że nie ma obowiązku ich posiadania. To dodatkowy sposób na oszczędniejsze w zużyciu prądu oznaczenie samochodu. Jeśli warunki na to pozwalają, a zanosi się na dłuższy postój – takimi światłami także można oznaczyć stojący samochód zużywając o połowę mniej prądu.
Philips ma w ofercie większość popularnych żarówek stosowanych w światłach pozycyjnych/postojowych. Oprócz klasycznych wersji dostępne są retrofity. Gama obejmuje 27 referencji LED do zastosowań zewnętrznych i wewnętrznych w samochodach osobowych i ciężarówkach. Retrofity te są przeznaczone zarówno do świateł pozycyjnych, jak też do świateł stopu czy kierunkowskazów. Ze względu na szeroką paletę i uniwersalność wybranych referencji sprawdzają się także jako zamienniki żarówek oświetlenia wnętrza. W przypadku kierunkowskazów, świateł cofania, tylnych świateł przeciwmgielnych i świateł stop, Philips Ultinon Pro7000 LED zapewniają także równomierny rozsył światła; kąt 360° zapewnia emisję światła tam, gdzie jest to potrzebne.
Żarówki sygnalizacyjne LED Philips Ultinon Pro7000 mogą wizualnie zmienić styl każdego samochodu. Dla przykładu – linia Fesotoon ma temperaturę barwową 4000 i 6000 K. Większość białych żarówek również jest dostępna w chłodnym kolorze (6000 K) i ciepłym (4000 K). Popularna żarówka sygnalizacyjna W5W jest dostępna nawet w wyjątkowo chłodnej bieli o temperaturze barwowej 8000 K. Dzięki żarówkom o intensywnym bursztynowym lub czerwonym kolorze do kierunkowskazów i świateł pozycyjnych, najnowsze produkty z oferty sygnalizacyjnych retrofitów Philips LED zapewniają wyjątkową jasność o każdej porze dnia i nocy.
Wszystkie diody LED wytwarzają ciepło podczas pracy, co z czasem zmniejsza ich żywotność i jasność. Lampy LED Philips Ultinon Pro7000 są wyposażone w aluminiowy radiator, który odprowadza ciepło znacznie szybciej niż plastikowa podstawa stosowana w tanich odpowiednikach gorszej jakości. Wysokiej jakości materiały i inżynieria sprawiają, że lampy samochodowe Philips są zatem solidniejsze i trwalsze.
Kierowcy mogą teraz korzystać z instalacji typu plug-and-play w światłach sygnalizacyjnych. W żarówkach LED Philips Ultinon Pro7000 zastosowano te same standardowe trzonki, co w przypadku konwencjonalnych żarówek stosowanych w samochodach osobowych i ciężarówkach, co umożliwia kierowcom modernizację bez modyfikacji. Dzięki temu wymiana jest szybka i łatwa. Żarówki LED retrofit i konwencjonalne różnią się od siebie mocą i poborem prądu. Wymiana tradycyjnych żarówek na inne diody LED może okazać się zatem problematyczna. Dzięki wbudowanemu stałemu sterownikowi IC, żarówki Philips Ultinon Pro7000 zostały zaprojektowane do współpracy z systemami samochodowymi o napięciu 9–32 V i są kompatybilne elektrycznie z większością samochodów osobowych i ciężarowych. W razie potrzeby można się jednak zaopatrzyć w akcesoryjne Adaptery Philips CANbus, które rozwiązują ewentualne problemy.
UWAGA!
Retrofity LED Philips oferowane są w większości krajów na całym świecie. Przed montażem należy zawsze upewnić się, że użytkowanie lamp LED typu retrofit jest zgodne z obowiązującymi lokalnymi wymogami prawnymi.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: Philips