W 150-lecie swojego istnienia Continental prezentuje wiele innowacyjnych rozwiązań programowych i sprzętowych, dzięki którym ułatwia integrację funkcji oprogramowania w komponentach pojazdów. Obejmuje to zaawansowane technologicznie czujniki radarowe, wysokowydajne komputery jako centralne jednostki sterujące w pojeździe i komunikację danych, aż po chmurę jako część systemów telematycznych.
Dzięki nowej, mocniejszej generacji radarów otoczenia i czujników radarowych dalekiego zasięgu Continental robi kolejny krok w kierunku bezpieczniejszej i bardziej autonomicznej mobilności. Bardziej zwarta konstrukcja, wyższe szybkości skanowania i 360-stopniowe monitorowanie otoczenia pojazdu z zasięgiem około 200 metrów lub około 250 metrów, w zależności od czujnika radarowego, zapewniać mają znacznie większe bezpieczeństwo na krótkich i długich dystansach.
Nowe rozwiązania w zakresie czujników radarowych umożliwiają zatem przewidywanie zastosowań spełniających wymagania Euro NCAP, poprzez bardziej zautomatyzowane funkcje jazdy, takie jak automatyczna zmiana pasa ruchu. Od rozpoczęcia produkcji około 20 lat temu, Continental wyprodukował ponad 100 milionów czujników radarowych do zastosowań krótkiego i dalekiego zasięgu do kwietnia tego roku. Cechy techniczne szóstej generacji, która wejdzie do produkcji w 2023 r., obejmują ulepszony zasięg wykrywania i wyższą rozdzielczość umożliwiającą dokładne wykrywanie otoczenia pojazdu.
Czujniki radarowe to tylko jeden z przykładów dynamicznego rozwoju w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanych systemów jazdy w ramach najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie mobilności. O ile wcześniej samochód był przede wszystkim wygodnym środkiem transportu, dziś zależy przede wszystkim od łączności i dialogu człowiek-maszyna.
W niektórych dzisiejszych pojazdach za funkcje odpowiada ponad 100 elektronicznych jednostek sterujących – od elektronicznego systemu wejścia do samochodu lub systemu infotainment i łączności, po tempomat lub ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu i asystentów prędkości. Ponadto istnieje specjalne oprogramowanie, które obsługuje komunikację w jednostkach pojazdu oraz w chmurze. Obecnie ponad 90% innowacji motoryzacyjnych można już przypisać rozwojowi oprogramowania.
Aby umożliwić obsługę rosnących strumieni danych w pojeździe, Continental stał się pierwszym dostawcą motoryzacyjnym, który opracował kompaktowy komputer o wysokiej wydajności, który jest używany na przykład w samochodach elektrycznych Volkswagen ID.3 i ID.4. Serwer łączy komunikację danych między różnymi domenami pojazdów.
Na wystawie w Szanghaju Continental po raz pierwszy zaprezentował swoje kompleksowe rozwiązanie sieciowe dla samochodów z dostępem do sieci. Od czujnika, przez komputer o wysokiej wydajności i moduł łączności po chmurę – to rozwiązanie ma zapewniać niezawodną integrację funkcji. W szczególności szybkie i charakteryzujące się niewielkimi opóźnieniami połączenie sieci pojazdu ze światem zewnętrznym ma umożliwiać przetwarzanie w czasie rzeczywistym wszystkich danych, które wpływają do pojazdu i są przetwarzane przez wysokowydajne jednostki przetwarzające w pojeździe.
Funkcje oprogramowania są rozproszone między chmurą, wysokowydajnym komputerem i tak zwanymi kontrolerami stref. Dzięki temu Continental może jednocześnie oferować maksymalną elastyczność i bezpieczeństwo funkcjonalne. W ograniczonym zakresie można również zintegrować z systemem funkcje zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Samodzielnie opracowany przez firmę Continental mobilny moduł 5G oferuje skalowalną moc obliczeniową z ulepszonym bezpieczeństwem cybernetycznym.
Obsługuje również różne opcje sprzętu, aby pomóc w spełnieniu wymagań różnych klientów i regionów. System ma zapewniać elastyczne opcje integracji systemu dla producentów OEM i dostawców Tier 1 – od samodzielnych urządzeń dostępu do sieci po pełną integrację z telematycznymi jednostkami sterującymi lub inteligentnymi modułami antenowymi. Continental współpracuje już z kilkoma światowymi producentami samochodów w zakresie telematyki 5G w oparciu o swoją odnoszącą sukcesy platformę hybrydową 5G V2X.
Rozwój modułowej platformy sprzętowo-programowej Continental Automotive Edge Platform (CAEdge) ma ułatwić kierowcom uzyskiwanie pożądanych nowych funkcji poprzez aktualizacje oprogramowania przez cały okres użytkowania pojazdu. CAEdge łączy pojazd z chmurą i, dzięki wirtualnemu warsztatowi, oferuje liczne możliwości ulepszania, udostępniania i utrzymania funkcji systemu intensywnie korzystających z oprogramowania.
Dzięki tej platformie Continental wzmacnia swoją wiodącą rolę w opracowywaniu najnowszych architektur i oprogramowania pojazdów. W przyszłości zapewnić ma to producentom pojazdów i partnerom środowisko programistyczne dla architektur pojazdów intensywnie korzystających z oprogramowania, które można wykorzystać do wdrażania oprogramowania, technologii czujników i rozwiązań big data w ułamku poprzedniego czasu.
Oznacza to, że oprogramowanie pojazdu można szybko i bezpiecznie opracować, przetestować i zainstalować bezpośrednio w pojazdach. W przyszłości wszyscy programiści i zaangażowane firmy mają pracować z platformą Continental w znormalizowanym i zautomatyzowanym środowisku programistycznym przy użyciu tych samych narzędzi, testów i procedur zabezpieczających.
Źródło: Continental