Każdy samochód jest projektowany z myślą o tym, by spełniał przepisy dotyczące ochrony środowiska w kraju, w którym zostanie zarejestrowany. Starsze samochody spełniają często nieaktualne już normy, przez co są mniej przyjazne dla środowiska niż obecnie produkowane auta. Częścią rozwiązania tego problemu może być stosowanie udoskonalonych części eksploatacyjnych, takich jak świece zapłonowe, ponieważ są one kluczowym elementem wpływającym na moc silnika pojazdu.
Jeśli chodzi o świece zapłonowe i emisje, dużą rolę odgrywają dwa czynniki. Pierwszym z nich jest zapewnienie mocnej iskry i wysokiej zapłonności – co oznacza, że świeca może wymagać częstszej wymiany, którą może wykonać mechanik w ramach regularnego przeglądu. Drugim czynnikiem jest wyposażenie starszych pojazdów w nowe części wykorzystujące najnowocześniejsze technologie. Taką technologię można znaleźć w gamie świec zapłonowych TT dostarczanych przez Denso.
Przemysł motoryzacyjny od wielu lat pracuje nad redukcją emisji pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi i dostosowaniem ich do obowiązujących przepisów. W Unii Europejskiej normy emisji EURO 1 weszły w życie w 1992 roku, wyznaczając pierwsze uniwersalne wytyczne dla nowo rejestrowanych pojazdów. Był to ważny krok, ale normy EURO 1 – obejmujące montaż katalizatora oraz stosowanie benzyny bezołowiowej – dzisiaj wydają się mało restrykcyjne.
Od czasu wprowadzenia normy EURO 1 wiele się zmieniło – dziś obowiązuje już szósta generacja regulacji – EURO 6. Obejmują one różne emitowane zanieczyszczenia, w tym tlenek węgla, węglowodory, tlenki azotu i cząstki stałe. Oczekuje się, że zgodność z normą EURO 6 zmniejszy także emisję CO2 przez samochód. (Jest to ważne, ponieważ UE wprowadziła również nowe docelowe poziomy emisji CO2 dla nowych samochodów: 95 g/km, co odpowiada 4,1 l /100 km dla benzyny lub 3,6 l / 100 km dla pojazdów z silnikiem Diesla).
W poniższej tabeli opisano główne związki emitowane w spalinach:
Jak widać, na powstawanie lub redukcję emisji wpływa duża liczba części samochodowych i procesów – wszystko zależy od tego, czy części funkcjonują prawidłowo. Dlatego też głównym celem przemysłu motoryzacyjnego stało się ulepszanie konstrukcji silnika, układu zapłonowego i paliwowego, by były one coraz bardziej wydajne. Przy wymianie podzespołów silnika w ramach zwykłego przeglądu samochodu zaleca się stosowanie nowoczesnych części, które korzystają z nowszych, ulepszonych technologii, w przeciwieństwie do oryginalnych części, które były montowane w pojeździe w momencie jego produkcji.
Poniższy wykres (rys.1) pokazuje zmieniające się proporcje głównych zanieczyszczeń i tlenu w spalinach. Nawet niewielkie zmiany w stosunku powietrza do paliwa w mieszance mogą zauważalnie zwiększyć lub zmniejszyć poziom zanieczyszczeń. Gdy stosunek powietrza do paliwa w mieszance jest idealny (lambda wynosi 1), osiągany jest rozsądny kompromis pomiędzy różnymi zanieczyszczeniami. Wykres pokazuje też, że nasza praca nie jest jeszcze skończona – dzięki nowym osiągnięciom w technologii silników powinniśmy być w stanie jeszcze bardziej zredukować emisje niektórych związków, zwłaszcza CO2.
Świece zapłonowe to jeden z kluczowych elementów układu zapłonowego w silnikach benzynowych, CNG i LPG, który wpływa na to, jaka ilość paliwa jest spalana w cyklu spalania. Odwołując się do tabeli 1 można zauważyć, że odpowiednio ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu i „pełne” spalanie wiążą się z redukcją emisji szeregu zanieczyszczeń. Poniższy rysunek pokazuje, w jaki sposób świece Denso Iridium TT redukują emisję CO2 i węglowodorów w spalinach w porównaniu ze standardową świecą zapłonową w pojeździe testowym.
Kluczowe jest monitorowanie i dbanie o stan świec zapłonowych. Częstsza wymiana świec zapłonowych to pierwszy krok; jeszcze lepszym rozwiązaniem jest wymiana świec na nowe świece zapłonowe Denso TT i tym samym zapewnienie silnikowi dostępu do nowej technologii.
Świece zapłonowe przenoszą energię zapłonu do komory spalania i wytwarzają iskrę pomiędzy elektrodą masy a środkową, zapalając mieszankę paliwowo-powietrzną. Działają w trudnych warunkach, przy dużych wahaniach temperatur.
Z biegiem czasu elektrody świec zapłonowych mogą ulec zużyciu, przez co będą wymagały większego napięcia, by działać prawidłowo. W końcu mogą osiągnąć punkt, w którym ich zapotrzebowanie na napięcie będzie większe, niż maksymalne napięcie wytwarzane przez cewkę zapłonową, co może prowadzić do wypadania zapłonu. Częstsze wypadanie zapłonu jest bezpośrednio powiązane ze zwiększonymi emisjami, ponieważ mieszanka nie jest spalana całkowicie, a pojazd działa mniej wydajnie.
Aby zminimalizować ryzyko usterki świec zapłonowych (i wynikających z tego podwyższonych emisji), warsztaty powinny zaopatrywać się i montować świece zapłonowe, które odpowiadają jakością świecom OE i wykorzystują nowszą technologię, niż części OEM. Denso zachęca również do regularnych przeglądów pojazdu, okresowej diagnostyki i – w razie potrzeby – wymiany świec zapłonowych, zamiast czekania na zapalenie się kontrolki ostrzegawczej. Podejmowanie tych kroków pomoże zmniejszyć ryzyko wypadania zapłonu lub osadzania się nagaru, tym samym zapewniając najwyższą wydajność paliwową i spełnienie wszystkich norm dotyczących emisji.
Źródło: Denso