Będąc na biegu jałowym, pojazd wciąż spala paliwo, mimo że silnik nie musi dostarczać mocy do kół. Dlatego, aby ograniczyć straty do minimum, prędkość obrotowa biegu jałowego jest ustawiona na niskie obroty, co minimalizuje ilość paliwa, która jest potrzebna do pracy silnika.
Warunki panujące w silniku, który musi dostarczać moc na tak niskich obrotach, są obciążające zwłaszcza dla świec zapłonowych. Z powodu małej mocy, do silnika dostarczane są tylko minimalne ilości powietrza i paliwa, co oczywiście przekłada się na niewielką ilości mieszanki paliwowo-powietrznej wokół świecy zapłonowej. Prędkość przepływu gazu wewnątrz komory spalania również jest bardzo niska, co utrudnia zapłon i zwiększa zapotrzebowanie na wysokowydajne świece zapłonowe.
Instytut Motoryzacyjny Uniwersytetu HAN w Arnhem (Holandia), zbadał to zjawisko. W badaniu z 2016 r. naukowcy przetestowali i porównali świece zapłonowe Denso z konkurencyjnymi świecami zapłonowymi, używając stanowiska testowego z silnikiem Opla 1.4 i zliczając średnią liczbę przerw w zapłonie silnika podczas pracy na biegu jałowym.
Wyniki badań pokazały, że niklowe świece zapłonowe konkurencyjnych producentów charakteryzowały się wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 17,7%, podczas gdy ich odpowiednik, świeca zapłonowa Denso KJ20PR-L11, osiągnęła znacznie lepszy wynik, z wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 12,5%.
Wspomniane rezultaty dramatycznie zmieniły się po zastosowaniu ulepszonych świec zapłonowych Denso. Niklowa świeca zapłonowa Denso TT K20TT charakteryzowała się średnią częstotliwością wypadania zapłonu na poziomie 0,5%, z kolei podczas testów świecy zapłonowej Denso Iridium Power IK20L, jak i Denso Iridium TT IK20TT, nie odnotowano żadnych przerw w zapłonie(Warunki testu:
Silnik – Opel Z12XEP, BY 2009; bieg jałowy ustawiony na 850 obr./min.; wypadnięcie zapłonu przy szczytowym ciśnieniu < 8bar; liczono 3 x 164 cykle; odstęp między elektrodami świec 1.1 mm.) .
Niska liczba przerw w zapłonie zapewnia płynną i stabilną pracę silnika na biegu jałowym. Silnik łatwiej się uruchamia, co jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów wyposażonych w układ start-stop. Dodatkowo, przekłada się również na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji spalin.
Większość współczesnych sterowników ECU silnika wykrywa wypadanie zapłonu i rekompensuje je nieznacznie zwiększoną prędkością obrotową na biegu jałowym.
Product Manager odpowiedzialny za świece zapłonowe w Denso Europe Aftermarket - Gilbert CouvertJeśli jednak pojazd korzysta z ulepszonych świec zapłonowych TT, takich jak np. niklowe świece zapłonowe DENSO K20TT lub irydowe świece zapłonowe IK20TT, prędkość obrotowa na biegu jałowym może być obniżona, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin.
- Gilbert Couvert
W silnikach z turbodoładowaniem oraz w silnikach z mniejszą ilością cylindrów, takich jak motocykle i nowe modele samochodów z silnikami małolitrażowymi, osiągnięcie płynnej pracy na biegu jałowym jest jeszcze trudniejsze, co sprawia, że wysokowydajne świece zapłonowe stają się jeszcze bardziej potrzebne.