Świece zapłonowe NGK – precyzja i niezawodność | MOTOFAKTOR

Świece zapłonowe NGK – precyzja i niezawodność

Niterra, globalny dostawca podzespołów motoryzacyjnych, jest ekspertem, jeśli chodzi o świece zapłonowe NGK. Jako wiodący specjalista w dziedzinie zapłonu i elektroniki pojazdowej, firma ma prawie 90-letnią historię związaną z tym kluczowym komponentem, stanowiącym serce każdego silnika benzynowego.

Logo NGK Ignition Parts 09-2024Nic więc dziwnego, że w regionie EMEA marka NGK Ignition Parts oferuje ponad 1900 referencji świec zapłonowych, co odpowiada pokryciu około 80% parku pojazdów czterokołowych eksploatowanych w tym regionie. W samej Europie dostępnych jest 1600 numerów katalogowych, zapewniających pokrycie dla ponad 85% pojazdów czterokołowych. Pokrycie floty pojazdów dwukołowych jest bliskie 100%. Znaczenie tego podzespołu dla Niterra podkreśla niesamowity fakt, że do 1991 roku, w zaledwie 54 lata od wyprodukowania przez firmę pierwszej świecy zapłonowej NGK, produkcja osiągnęła zawrotną liczbę pięciu miliardów sztuk.

Techniczne znaczenie świec zapłonowych

Świeca zapłonowa, jako niewielki, ale kluczowy element znajdujący się w milionach pojazdów na całym świecie, bardziej niż jakikolwiek inny element silnika, musi wykazywać się niezawodnością i trwałością. W ramach marki NGK Ignition Parts firma Niterra intensywnie pracowała nad stworzeniem produktu, który zapewnia nie tylko lepsze spalanie, ale także oferuje niezrównaną wytrzymałość przez cały okres eksploatacji.

I to właśnie ta cecha jest kluczowa. Świeca zapłonowa musi podpalać mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania silnika od 350 do nawet 9500 razy na minutę, aby koła pojazdu mogły się obracać. W tym celu korpus świecy jest wkręcany w głowicę cylindrów silnika, a górna jej część stanowi punkt połączenia elektrycznego. W zależności od układu zapłonowego silnika, do tego złącza podłączona jest wtyczka przewodu zapłonowego wysokiego napięcia albo – w przypadku bardziej nowoczesnych rozwiązań technicznych – może on mieć własną cewkę zapłonową. Przeciwległy koniec świecy, umieszczony w komorze spalania, zawiera elektrody zapłonowe. Podczas pracy silnika do świecy zapłonowej doprowadzane jest wysokie napięcie, które powoduje wytworzenie łuku elektrycznego między elektrodami, co z kolei powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Marka NGK doskonali tę prostą ale kluczową funkcję od prawie wieku, dzięki czemu słynie z produktów zapewniających stabilną pracę na biegu jałowym, doskonałego zapobiegania odkładaniu się zanieczyszczeń, lepsze spalanie i stale optymalne osiągi.

Kluczowy element każdego silnika

Należąca do firmy Niterra marka NGK jest głównym dostawcą świec zapłonowych zarówno na rynek części oryginalnych OE i OES, jak i Aftermarket. Podąża ona ścieżką ciągłego doskonalenia swoich wysokiej klasy produktów, aby zapewnić ich bardziej wydajną pracę w silnikach.

Części zapłonowe wytwarzane pod marką tak ważnego producenta świec zapłonowych jak NGK obejmują prawie wszystkie typy silników dostępne na rynku. Sercem podzespołu jest elektroda środkowa, zbudowana głównie ze stopu niklu. Ta kluczowa część wytwarza iskrę, która przechodzi do elektrody masowej, w standardowej wersji produktów NGK wykonanej ze stopu niklu. Zapewnia ona przeciwny biegun elektryczny do elektrody środkowej. Świece zapłonowe NGK gwarantują doskonałą przewodność cieplną, co pomaga zapobiegać przegrzaniu i sprawia, że rozruch pojazdu jest bardziej niezawodny.

NGK nie poprzestaje na tym – wykonane z metali szlachetnych świece zapłonowe zapewniają istotne korzyści w zakresie wydajności dzięki udoskonalonej konstrukcji elektrod. Dzięki zastosowaniu irydu, platyny albo mieszanki obu tych metali (w przypadku serii Laser Iridium), wspomniane metale szlachetne zapewniają lepszy rozruch zimnego silnika, płynniejszą pracę na biegu jałowym, wyższą zapłonność i niższe zużycie paliwa.

Produkt NGK klasy premium, irydowa świeca zapłonowa, został wprowadzony do sprzedaży w 1997 roku i zapewnia większą odporność na zużycie, przewyższającą alternatywne świece na bazie platyny i niklu.

Podczas gdy większość świec zapłonowych posiada tylko jedną elektrodę masową, istnieją również świece, które mogą mieć nawet cztery elektrody masowe.

Większość nowoczesnych świec zapłonowych jest również wyposażonych w pojedynczy izolator ceramiczny wykonany z tlenku glinu. Zapewnia to optymalną odporność na ciepło, a tym samym chroni przed przegrzaniem i uszkodzeniami mechanicznymi.

Bliższe przyjrzenie się izolatorom w świecach zapłonowych NGK pozwala również dostrzec, że numer części zawiera literę „R”. Oznacza ona zastosowanie opornika, który tłumi zakłócenia elektromagnetyczne powodowane przepływem ładunków elektrycznych na skutek czego powstaje łuk elektryczny pomiędzy elektrodami. Ponieważ może to zakłócać sygnały elektroniczne, np. w telefonach komórkowych i systemie sterowania silnikiem, jest to ważna cecha świec zapłonowych NGK.

Aby utrzymać swoje produkty na najwyższym poziomie technicznym, marka nie tylko poczyniła duże inwestycje w badania i rozwój, ale korzystała też z wielu lat ścisłej współpracy z branżą sportów motorowych, na przykład z  Formułą 1 czy MotoGP, co pomogło jej przetestować na torze wiele nowych technologii, które później trafiły do produktów konsumenckich. Nic więc dziwnego, że większość czołowych producentów samochodów na świecie wybiera świece zapłonowe NGK do jednostek napędowych swoich pojazdów.

Fot. Niterra

Kluczowy czynnik przy konserwacji

Jeśli chodzi o wymianę świec zapłonowych, zawsze należy zapoznać się z zalecaniami zamieszczonymi w instrukcji obsługi. Zalecenia producentów samochodów dotyczące terminu wymiany świec mogą wahać się od 20 000 do 120 000 kilometrów (12 500 do 75 000 mil), przy czym iryd zapewnia najlepszą ochronę przed erozją, a tym samym wydłuża żywotność w przypadku jego zastosowania.

Ogólnie rzecz biorąc świece z metali szlachetnych będą działać dłużej niż świece niklowe. Znajduje to również odzwierciedlenie w dłuższych interwałach serwisowych w przypadku świec irydowych i platynowych.

Podobnie jak w przypadku każdego elementu silnika, zaleca się zapoznanie z instrukcjami producenta podczas montażu każdej nowej części. Istnieje możliwość samodzielnej wymiany świec zapłonowych. Jednak aby uzyskać optymalną żywotność świec, należy zapewnić ich staranny demontaż i montaż (zastosować odpowiedni moment dokręcenia) podczas okresowych wymian. Czasami mogą pojawić się problemy, w tym osad węglowy.

Dzieje się tak, gdy powierzchnia izolatora zostanie pokryta substancją, taką jak paliwo, olej albo węgiel, w wyniku czego silnik nie pracuje prawidłowo albo nie uruchamia się. Może się to zdarzyć, gdy świece zostały nieprawidłowo zamontowane. Dodatkowo problemem wynikającym z nieprawidłowym montażem świec może być wyższe niż oczekiwane zużycie paliwa.

Czasami świece zapłonowe ulegają awarii w okresie między kolejnymi wymianami z powodów innych niż niewłaściwy montaż. Zwykle jest to spowodowane przegrzaniem, wspomnianym wcześniej nagromadzeniem węgla albo innej substancji, olejem w komorze spalania albo nieprawidłową przerwą pomiędzy elektrodami.

Więcej informacji na temat świec zapłonowych marki NGK można znaleźć na TekniWiki – platformie z interaktywnymi modułami edukacji technicznej, stale aktualizowanej z myślą o spełnieniu najnowszych wymagań użytkowników oraz na stronie internetowej firmy Niterra.

Artykuł sponsorowany przez Niterra

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).