Zastosowanie nieodpowiednich świec zapłonowych może skutkować nieprawidłową pracą silnika. Zależy to między innymi od tak zwanej ciepłoty świecy.
Generowanie i przepływ ciepła różnią się znacznie w zależności od silnika, np. silniki z turbodoładowaniem mają wyższą temperaturę zapłonu, niż silniki wolnossące. Dlatego dla każdego silnika dobrana jest odpowiednia świeca zapłonowa, która może precyzyjnie odprowadzić nadmiar ciepła do głowicy cylindra i zapewnić utrzymanie optymalnego okna temperaturowego.
Budowę świecy zapłonowej opisaliśmy w naszym poprzednim artykule:
Prawie 60% rozpraszania ciepła zachodzi przez obudowę świecy zapłonowej i gwint. Pierścień uszczelniający przewodzi nieco poniżej 40% ciepła do głowicy cylindrów. Niewielki pozostały procent ciepła odprowadzany jest przez środkową elektrodę.
Izolator absorbuje ciepło z komory spalania i kieruje je do wnętrza świecy zapłonowej. Wszędzie, gdzie ma kontakt z obudową, ciepło jest przewodzone. Zwiększając lub zmniejszając wielkość tej powierzchni styku, można ustalić, czy świeca zapłonowa odprowadza więcej, czy mniej ciepła.
Powierzchnia styku jest większa w przypadku świec zapłonowych o wyższej wytrzymałości termicznej. W przypadku świec zapłonowych o niższej wytrzymałości cieplnej powierzchnia styku izolatora z obudową jest mniejsza.
Temperatura świecy zapłonowej podczas pracy ma duże znaczenie dla poprawności zapłonu. Świeca, która ma zbyt wysoką temperaturę powoduje niekontrolowany zapłon wynikający z żarzenia się jej izolatora i elektrod, a nie od iskry generowanej przez cewkę. To oznacza, że mieszanka paliwowo powietrzna może zapalić się jeszcze podczas trwania suwu ssania.
Z kolei zbyt niska temperatura świecy zapłonowej powoduje „zarastanie” świecy sadzą, która w ekstremalnych sytuacjach może doprowadzić do zwarcia elektrod.
Prawidłowa temperatura świecy zapłonowej gwarantuje samooczyszczanie się świecy, czyli utlenianie zalegającej sadzy, podobnie jak ma to miejsce w filtrach cząstek stałych, które potrzebują pewnej temperatury, aby nastąpił proces samoregeneracji. Temperatura ta powinna być utrzymywana na poziomie wyższym, niż 450-500°C, aby zapewnić samoczynny proces oczyszczania świecy zapłonowej.