Świece zapłonowe w pigułce cz. 2. | MOTOFAKTOR

Świece zapłonowe w pigułce cz. 2.

Zastosowanie nieodpowiednich świec zapłonowych może skutkować nieprawidłową pracą silnika. Zależy to między innymi od tak zwanej ciepłoty świecy.

  • Źle dobrana ciepłota świecy zapłonowej może spowodować nieprawidłową pracę silnika.
  • Świece „ciepłe” odprowadzają mniej ciepła do głowicy.
  • Świece „zimne” odprowadzają więcej ciepła do głowicy.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz nastronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Generowanie i przepływ ciepła różnią się znacznie w zależności od silnika, np. silniki z turbodoładowaniem mają wyższą temperaturę zapłonu, niż silniki wolnossące. Dlatego dla każdego silnika dobrana jest odpowiednia świeca zapłonowa, która może precyzyjnie odprowadzić nadmiar ciepła do głowicy cylindra i zapewnić utrzymanie optymalnego okna temperaturowego.

Budowę świecy zapłonowej opisaliśmy w naszym poprzednim artykule:

Świece zapłonowe w pigułce cz. 1.

Rozpraszanie i przepływ ciepła

Prawie 60% rozpraszania ciepła zachodzi przez obudowę świecy zapłonowej i gwint. Pierścień uszczelniający przewodzi nieco poniżej 40% ciepła do głowicy cylindrów. Niewielki pozostały procent ciepła odprowadzany jest przez środkową elektrodę.

Izolator absorbuje ciepło z komory spalania i kieruje je do wnętrza świecy zapłonowej. Wszędzie, gdzie ma kontakt z obudową, ciepło jest przewodzone. Zwiększając lub zmniejszając wielkość tej powierzchni styku, można ustalić, czy świeca zapłonowa odprowadza więcej, czy mniej ciepła.

Powierzchnia styku jest większa w przypadku świec zapłonowych o wyższej wytrzymałości termicznej. W przypadku świec zapłonowych o niższej wytrzymałości cieplnej powierzchnia styku izolatora z obudową jest mniejsza.

Rozpraszanie ciepła świec zapłonowych
Ilustracja 1. Rozpraszanie ciepła świec zapłonowych o różnym stopniu wytrzymałości cieplnej w silniku. Źródło: NGK/Niterra

Dlaczego ciepłota świecy zapłonowej jest taka ważna?

Temperatura świecy zapłonowej podczas pracy ma duże znaczenie dla poprawności zapłonu. Świeca, która ma zbyt wysoką temperaturę powoduje niekontrolowany zapłon wynikający z żarzenia się jej izolatora i elektrod, a nie od iskry generowanej przez cewkę. To oznacza, że mieszanka paliwowo powietrzna może zapalić się jeszcze podczas trwania suwu ssania.

Z kolei zbyt niska temperatura świecy zapłonowej powoduje „zarastanie” świecy sadzą, która w ekstremalnych sytuacjach może doprowadzić do zwarcia elektrod.

Prawidłowa temperatura świecy zapłonowej gwarantuje samooczyszczanie się świecy, czyli utlenianie zalegającej sadzy, podobnie jak ma to miejsce w filtrach cząstek stałych, które potrzebują pewnej temperatury, aby nastąpił proces samoregeneracji. Temperatura ta powinna być utrzymywana na poziomie wyższym, niż 450-500°C, aby zapewnić samoczynny proces oczyszczania świecy zapłonowej.

 

Zakres temperaturowy pracy świecy zapłonowej.
Ilustracja 2. Zakres temperaturowy pracy świecy zapłonowej. Źródło: NGK/Niterra

 

Na podstawie informacji NGK/Niterra.

W kolejnym artykule opiszemy jak odczytać kodowanie świec zapłonowych i z jaką siła dokręcać świece w różnych materiałach z jakich wykonane są głowice silników.

 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).