Świece zapłonowe w pigułce cz. 3. | MOTOFAKTOR

Świece zapłonowe w pigułce cz. 3.

Świece zapłonowe są oznaczane kodami. Kodowanie określa dokładnie parametry świecy zapłonowej – jest jej metryką.

  • Większość usterek świec zapłonowych wynika z błędów montażowych.
  • Wymianę świec należy przeprowadzać wyłącznie na zimnym silniku.
  • Kod świecy zapłonowej zawiera wszystkie informacje o jej szczegółach konstrukcyjnych.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz nastronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Z numeru świecy zapłonowej możemy odczytać takie informacje, jak ciepłota świecy zapłonowej, rozmiar gwintu, długość gwintu, rodzaj uszczelnienia, materiał elektrod, czy wszystkie inne szczególne cechy budowy świecy zapłonowej.

Budowę świecy zapłonowej opisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów:

Świece zapłonowe w pigułce cz. 1.

W drugiej części opisaliśmy dlaczego odpowiednia ciepłota świecy zapłonowej ma tak duże znaczenie:

Świece zapłonowe w pigułce cz. 2.

 

Jak odczytać kod świecy na przykładzie kodowania NGK?

Kombinacja liter i cyfr przypisanych do każdej świecy zapłonowej to nie tylko oznaczenie typu, to logiczna formuła, która zawiera ważne szczegóły dotyczące działania świecy zapłonowej.
Typowe oznaczenie na świecach NGK jest następujące:

  • Kombinacja liter przed cyfrą w numerze (do 4 liter) wskazuje średnicę gwintu, wielkość klucza sześciokątnego.
  • Cyfra w numerze (może znajdować się na piątej pozycji) oznacza ocenę cieplną.
  • Pierwsza litera za cyfrą w numerze określa długość gwintu.
  • Druga litera za cyfrę w numerze zawiera dane dotyczące specjalnych cech konstrukcyjnych świecy zapłonowej.
  • Liczba po myślniku koduje specjalne odległości elektrod.
NGK Tabela z kodami świec zapłonowych
Ilustracja 1. Kodowanie świec zapłonowych NGK. W kodzie zawarte są takie informacje jak długość gwintu, wartość cieplna czy rodzaj styku elektrycznego. Źródło: NGK/Niterra

Prawidłowa instalacja

Szczególnie w przypadku nowoczesnych pojazdów ważne jest, aby mieć odpowiednie narzędzie do przykręcania świec zapłonowych. W przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia świec zapłonowych podczas ich odkręcania lub wkręcania.

Materiał głowicy, czyli stop aluminium po osiągnięciu temperatury pracy (po zagrzaniu silnika) rozszerza się bardziej niż świeca zapłonowa, w wyniku czego na świecę zapłonową działają dodatkowe naprężenia mechaniczne wynikające z rozszerzalności temperaturowej materiału w którym jest osadzona.

Z tego powodu wymiana świecy zapłonowej powinna odbywać się tylko przy całkowicie schłodzonym silniku.

Większość awarii świec zapłonowych można przypisać nieprawidłowemu momentowi dokręcania. Jeśli jest ustawiony zbyt nisko, istnieje ryzyko strat kompresji i przegrzania. Możliwe jest również uszkodzenie izolatora lub elektrody środkowej w wyniku wibracji.

Jeśli moment dokręcania jest ustawiony zbyt wysoko, świeca zapłonowa może pęknąć. Obudowa może się również rozszerzać lub wypaczać. Strefy rozpraszania ciepła są zakłócone, może dojść do przegrzania i stopienia elektrod, a nawet uszkodzenia silnika.

Momenty dokręcania świec zapłonowych
Tabela 1. Wartości momentów dokręcania świec zapłonowych. Źródło: Wróblewski P.: Naprawa zespołów i podzespołów mechanicznych pojazdów samochodowych, WKŁ, numer ewidencyjny w wykazie podręczników MEN: 4/2017, ISBN 978-83-206-1978-2, wydanie I, Warszawa 2017.

 

Momenty dokręcania świec zapłonowych są najczęściej podawane na opakowaniach pojedynczych świec i te wartości powinny być uwzględniane, jako wiążące i ostateczne.

W kolejnym artykule opiszemy jak interpretować stan świec zapłonowych i o czym świadczą ich niektóre uszkodzenia.

Na podstawie informacji NGK/Niterra.

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).