Świece żarowe – jak rozpoznać usterkę? | MOTOFAKTOR

Świece żarowe - jak rozpoznać usterkę?

Zbliża się okres, kiedy kierowcy częściej wymieniają świece żarowe, ponieważ w niższych temperaturach zauważalne stają się problemy z uruchomieniem silnika. Z tej okazji eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęściej występujących usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.

Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.

1. „Spuchnięta” końcówka żarnika

Spuchnięta końcówka świecy żarowej Denso
 

Przyczyna

  • Zbyt wysokie napięcie (na przykład świeca żarowa 12V w układzie 24V lub odwrotnie),
  • Awaria alternatora i regulatora napięcia,
  • Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć).

 

 

Sprawdź:

  • napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
  • układ ładowania,
  • warunki przechowywania świec.

2. Uszkodzona końcówka żarnika

Uszkodzona końcówka żarnika świecy żarowej Denso
 

Przyczyna

  • Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie),
  • Awaria alternatora i regulatora napięcia.

 

Sprawdź:

  • styki na regulatorze napięcia,
  • napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
  • napięcie układu ładowania.

3. Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Ułamana końcówka żarnika świecy żarowej Denso
 

Przyczyna:

  • Awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa.

 

 

Sprawdź:

  • czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru.

4. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)

Zdeformowany żarnik świecy żarowej Denso

Przyczyna:

  • Awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
  • zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie),
  • awaria alternatora i regulatora napięcia,
  • nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku.

Sprawdź:

  • czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
  • styki na regulatorze napięcia,
  • napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
  • napięcie układu ładowania,
  • kąt wyprzedzenia wtrysku.

5. „Opuchnięty” żarnik

Opuchnięty żarnik świecy żarowej Denso
 

Przyczyna:

  • Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych.

Sprawdź:

  • pierścienie tłokowe w cylindrach silnika,
  • zużycie oleju.

6. Brak żarnika

Brak żarnika świecy żarowej Denso
 

Przyczyna:

  • Awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
  • nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego,
  • uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra,
  • niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie.

Sprawdź:

  • czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
  • kąt wyprzedzenia wtrysku,
  • gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Denso

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).