Najważniejszym zadaniem świec żarowych jest zapewnienie płynnego startu w niskich temperaturach. Ale nie tylko, ich zakres działania jest dużo szerszy.
Jak zapobiegać takim sytuacjom? Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać świece żarowe i zwracać uwagę na nietypowe oznaki podczas uruchamiania samochodu i podczas jazdy.
Pierwsza i najbardziej oczywista znajduje się na desce rozdzielczej. Jeśli lampka kontrolna świecy żarowej się nie zapala, wskazuje to na jej awarię. Jest to bardzo powszechne w przypadku starszych silników. Inne oznaki, na które musisz zwrócić uwagę to:
Wybór i zakup odpowiedniej świecy żarowej może być uciążliwy. Na rynku dostępne są setki różnych produktów i ustalenie, która świeca żarowa pasuje do samochodu, może być trudne.
W ofercie Inter Cars do wyboru jest 350 referencji świec żarowych Iskra. Dzięki temu masz pewność, że znajdziesz odpowiednią świecę dedykowaną dla danego modelu samochodu. Asortyment producenta dostępny jest przez Inter Cars e-Catalog.
1. W większości przypadków nadmierne napięcie powoduje uszkodzenie świecy żarowej. Przed wymianą świec żarowych sprawdź cały układ elektryczny. Świece żarowe mogą się przegrzać, jeśli napięcie elektryczne jest utrzymywane zbyt długo, na skutek wadliwie działających przekaźników lub sterowników. Może to spowodować uszkodzenie spirali grzejnej lub/i stopienie pręta grzejnego.
2. Uważaj, aby nie uszkodzić wtyczki. Wykręcaj świecę żarową z głowicy cylindrów za pomocą klucza dynamometrycznego. Zrób to powoli i zwróć uwagę na wszelki opór. Nie próbuj wkręcać na siłę, ponieważ możesz uszkodzić świecę żarową. To poważny błąd, który może drogo kosztować.
3. Wyczyść otwór na świecę przed zamontowaniem nowych. Użyj zestawu rozwiertaków do usunięcia ewentualnych nagarów, aby zapobiec przedwczesnemu uszkodzeniu świecy żarowej.
4. Wkręć ręcznie nową świecę żarową do oporu.
5. Ustaw klucz dynamometryczny na prawidłowy moment dokręcania.
Niedostateczne dokręcenie świecy żarowej może prowadzić do przedmuchu spalin i słabej wydajności elektrycznej. Przekręcenie świecy żarowej powyżej zalecanego momentu obrotowego może spowodować uszkodzenie korpusu (zagniecenie szczeliny powietrznej) świecy żarowej.
Źródło: Inter Cars