Dokładne wyznaczenie ciśnienia spalania pozwala precyzyjnie dobrać parametry wtrysku paliwa, więc inżynierowie od dłuższego czasu szukali możliwości zaadoptowania sensora, który umożliwiałby realizację tego typu pomiaru. Świeca żarowa i sposób jej zabudowy we wnętrzu komory spalania idealnie spełnia przedstawione wymagania. Jednak koncepcja montażu tego typu czujnika, w jednym wspólnym elemencie okazała się skomplikowanym projektem, a jego praktyczna realizacja zajęła wiele lat. Próbowano wielu rozwiązań, włącznie z zastosowaniem drogiego sensora optycznego czy materiałów piezoceramicznych. Jednak wszystkie te pomysły cechowały wspólne wady, gdyż projekty były zbyt drogie w realizacji lub nie spełniały kryteriów dokładności pomiaru i okazywały się mało trwałe.
W 2008 roku firma Beru, opracowała i wprowadziła na rynek świece żarowe z czujnikiem ciśnienia spalania wykorzystywane m.in. w silnikach grupy Volkswagena i Opla (ilustracja 1). Organem pomiarowym jest sensor piezorezystancyjny, czyli element zmieniający opór elektryczny pod siłą nacisku. W świecy tej specjalna przepona pomiarowa zlokalizowana jest w górnej części na zewnątrz głowicy silnika.
Dzięki takiej konstrukcji możliwe stało się monitorowanie ciśnienia spalania w maksymalnym zakresie do 210 bar z dokładnością +/- 2%.
Producenci samochodów wyposażają układy sterujące jednostkami napędowymi w świece żarowe PSG montowane we wszystkich cylindrach np. silniki Opla 2.0 CDTI (ilustracja 2), lub po jednej dla danego rzędu cylindrów np. Volkswagen, Audi w jednostkach 3.0 TDI V6. W każdej z wymienionych konfiguracji, zaadoptowanie świec żarowych typu PSG poprawiło w znacznym stopniu przebieg procesu spalania i przyczyniło się do ograniczenia emisji tlenków azotu NOx.
Zwróćmy uwagę na aspekt wysokich kosztów, gdyż wymiana kompletu świec żarowych w samochodzie Opel Astra 2.0 CDTI IV generacji może przekroczyć kwotę 2500 zł, dlatego niezwykle ważna jest ich prawidłowa diagnostyka. Problemy z rozruchem silnika, pomimo obecności kodów błędów zarejestrowanych przez sterownik jednostki napędowej (ilustracja 3) nie zawsze muszą świadczyć o uszkodzeniu danej świecy żarowej.
W wielu przypadkach dochodzi bowiem do nieprawidłowości związanych z instalacją elektryczną świec żarowych (uszkodzenie przekaźnika), problemach z zanikiem styku na złączu wtykowym danej świecy żarowej (nieprofesjonalna naprawa złącza wtykowego) czy też awarii ich sterownika. Opisane symptomy, w przeważającej części dotyczą świec żarowych, które nie osiągnęły górnej granicy czasu swojej eksploatacji.
Bardzo ważnym punktem ścieżki diagnostycznej jest ocena czy sygnał przesyłany z czujnika ciśnienia świecy żarowej jest wiarygodny, i czy jego zakłócenia nie generują żadnych kodów usterek. W tym celu należy posłużyć się profesjonalnym testerem, który pozwoli na odpowiednią wizualizację wartości ciśnień. Najnowsza generacja testera firmy Hella Gutmann, czyli Mega Macs X wspiera funkcje umożliwiające wyświetlenie wartości ciśnienia spalania monitorowanego przez sensor świecy typu PSG. Na ilustracjach 4 i 5 przedstawiono wartości ciśnień spalania zarejestrowane w silniku samochodu Opel Astra J 2.0 CDTI.
Zauważmy, iż pomiar został zrealizowany przy dwóch różnych pułapach prędkości obrotowej wału korbowego, gdy jednostka napędowa osiągnęła normalną temperaturę pracy (T silnika >90 °C). Analizując wyniki pomiaru, można wyciągnąć szereg wniosków. Po pierwsze, jeżeli stan układów: zasilania, sterującego pracą jednostki napędowej i oczyszczania spalin serwisowanego pojazdu jest dobry to osiągnięte wyniki można uznać za wiarygodne. Zarejestrowane wartości ciśnienia spalania będą bezpośrednio obrazować kondycję mechaniczną silnika.
Kolejny wniosek: znaczne różnice pomiędzy wartościami odnoszące się do poszczególnych cylindrów i przekraczające pułap 10% – 30% mogą świadczyć o nieprawidłowościach z uszczelnieniem pary tłok-cylinder, uszkodzeniem samej głowicy (nieszczelności na zaworach, uszkodzona uszczelka pod głowicą) lub awarią czujnika spalania świecy żarowej danego cylindra.
W celu potwierdzenia pomiarów realizowanych przez czujniki ciśnienia spalania należałoby przeprowadzić próbę z użyciem manometru. Jeżeli pomiar tradycyjny, wspierany manometrem nie potwierdzi odczytów sensorów ciśnienia spalania to będzie to oznaczać, iż uszkodzeniu uległa świeca PSG cylindra, w którym zauważono nieprawidłowość. Precyzując, jeśli na danym cylindrze ciśnienie sprężania osiągnie prawidłową wartość to sprawnie funkcjonujący sensor świecy żarowej typu PSG musi zarejestrować ciśnienie spalania odpowiadające skali ciśnienia sprężania. Podsumowując, w pełni sprawna świeca żarowa typu PSG może dostarczyć ważnych informacji i być pomocna dla warsztatu w diagnozowaniu kondycji mechanicznej jednostki napędowej.
Warsztat powinien zwrócić szczególną uwagę na wszelkie procedury serwisowe dotyczące świec żarowych wyposażonych w czujnik ciśnienia spalania oraz bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta w zakresie czynności związanych z ich demontażem i montażem. Ze względu na ich konstrukcję, świece tego typu są bardzo podatne na uszkodzenia mechaniczne (upadek) jak i czułe na wyładowania elektrostatyczne.
Do demontażu zaleca się użycie specjalnej nasadki, zapobiegającej uszkodzeniu złącza elektrycznego świecy. Przed montażem, gwint świecy wymaga pokrycia dedykowanym smarem. W przypadku świec firmy Beru, szczególną uwagę należy zwrócić na wartość momentów dokręcania, które wynoszą: 12 Nm dla gwintu M9 lub 15 Nm dla gwintu M10.