ZF zaprezentował na żywo prototyp pierwszego na świecie systemu ochrony pasażerów PreCrash z zewnętrzną boczną poduszką powietrzną.
Wykazaliśmy, że ten system ochrony może znacznie zmniejszyć ryzyko obrażeń wśród pasażerów w razie zderzenia bocznego.
kierownik departamentu Safe Mobility Systems, działającego w ramach zespołu Advanced Engineering w ZF - Uwe Class
ZF jest aktualnie jedynym producentem, który dostarcza całą gamę zintegrowanych technik bezpieczeństwa do pojazdów, od systemów czujników, przez algorytmy i sterowniki po aktywne i pasywne elementy wykonawcze.
Dogłębna znajomość procesu prowadzenia pojazdu, który określamy jako „see. think. act.”, umożliwia nam projektowanie i realizację zintegrowanych zabezpieczeń pojazdu, takich jak nowy system ochrony PreCrash.
- Uwe ClassNajwiększym wyzwaniem technicznym w procesie tworzenia tego systemu było rozpoznanie, że z całą pewnością nastąpi wypadek, po czym wystrzelenie zewnętrznej poduszki bocznej tuż zanim nastąpi uderzenie przez drugi pojazd. Na decyzję i odpalenie poduszki powietrznej system ma zaledwie około 150 milisekund, co odpowiada w przybliżeniu czasowi trwania mrugnięcia okiem przez człowieka.
Najpierw czujniki monitorujące muszą szybko i precyzyjnie zidentyfikować potencjalne zderzenie. Służy do tego skoordynowany system składający się z kamery, lidaru i radaru. Następnie specjalne algorytmy oprogramowania decydują, czy zderzenie jest faktycznie nieuniknione oraz czy wystrzelenie poduszki powietrznej jest możliwe i konieczne. Jeśli odpowiedzi na te pytania są twierdzące, odpalane są wytwornice, które napełniają poduszkę powietrzną gazem. Zależnie od pojazdu, wielkość poduszki wynosi od 280 do 400 litrów (czyli 5-8 razy więcej niż poduszka kierowcy) i rozwija się z progu bocznego w górę: tworzy w ten sposób dodatkową strefę zgniotu przed drzwiami na odcinku między słupkami A i C.
Podczas zderzenia bocznego pasażerom znajdującym się po stronie uderzenia grożą zwłaszcza obrażenia klatki piersiowej, jeśli drugi pojazd znacznie wgniecie kabinę pasażerską. System ochrony PreCrash firmy ZF może zmniejszyć głębokość, na którą drugi pojazd wbija się w karoserię do 30%, pomagając znacznie zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów.
Przekazanie z wyprzedzeniem informacji o nieuniknionej kolizji poprawia również efektywność innych seryjnych systemów bezpieczeństwa. Przykładowo, aktywny napinacz pasów bezpieczeństwa ACR8 (Active Control Retractor) może w decydujących ułamkach sekundy przed zderzeniem ostrzec pasażerów, lub pomóc sprowadzić ich do bezpiecznej pozycji.
Źródło: ZF