Według przeprowadzonych przez Bosch badań nad wypadkami nowe systemy mogą zapobiec nawet co szóstemu wypadkowi na niemieckich drogach – poprzednie systemy pomagały nie dopuścić do jednej na siedem kolizji. Bosch już w 2020 roku dzięki wprowadził funkcje wsparcia dla motocyklistów. Spośród sześciu nowych funkcji cztery zostaną zastosowane w nowym modelu wiodącego europejskiego producenta motocykli KTM. Ich prezentacja jest zaplanowana na listopad 2024 roku, a produkcja ma się rozpocząć w 2025 roku.
„Celem firmy Bosch jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy na motocyklu dzięki innowacyjnym technologiom, bez rezygnacji z przyjemności płynącej z jazdy” – powiedział Geoff Liersch, szef działu Two-Wheeler & Powersports w firmie Bosch. „Nowe funkcje to kolejny krok w tym kierunku. Cieszymy się, że KTM jest naszym partnerem”. Producent wdroży cztery, wykorzystujące przedni radar funkcje wspomagania kierowcy stworzone przez firmę Bosch. To nie pierwsza współpraca partnerów: w 2013 roku firmy wspólnie wprowadziły na rynek system kontroli stabilności motocykla (MSC). „Jesteśmy bardzo zadowoleni z długotrwałej współpracy naszych zespołów rozwojowych i cieszymy się, że KTM jako pierwszy wykorzysta te nowe funkcje” – powiedział Stefan Haist, kierownik działu KTM Chassis Control System – Street Development.
Dla kierowców jednośladów jazda w korkach może być nie tylko uciążliwa, ale także niebezpieczna, ponieważ wymaga ciągłej zmiany biegów, hamowania i ruszania. Aby to ułatwić, Bosch w 2020 roku wprowadził adaptacyjny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), który automatycznie dostosowuje prędkość motocykla do ruchu i utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu. Teraz Bosch przenosi technologię na nowy poziom – funkcja ACC S&G zwiększa komfort jazdy i pozwala na płynne zatrzymanie motocykla bez konieczności używania sprzęgła. Rozwiązanie sprawdza się wyjątkowo dobrze w przypadku automatycznej skrzyni biegów – takiej jak ta stosowana w nowym motocyklu KTM, który jako pierwszy na rynku będzie wyposażony w tę funkcję. Po zatrzymaniu wystarczy nacisnąć przycisk lub delikatnie dodać gazu, by móc ponownie ruszyć, gdy pojazd z przodu zacznie jechać dalej.
Jazda grupowa w naprzemiennej formacji jest popularna wśród motocyklistów, choć może stanowić wyzwanie w przypadku ACC, której założeniem jest, że motocykle z przodu znajdują się na środku pasa. System GRA, będący praktycznym rozszerzeniem ACC, za pomocą algorytmu wykrywa, kiedy grupa jedzie w szyku naprzemiennym, i reguluje prędkość tak, aby automatycznie utrzymać tę samą odległość od motocykli z przodu. W ten sposób system pomaga motocyklistom zająć naturalną pozycję w szyku. Gdy motocykliści nie jeżdżą w grupach, system GRA działa tak samo jak ACC.
W płynnie odbywającym się ruchu ulicznym aktywna funkcja RDA pomaga zachować odpowiedni odstęp od poprzedzających pojazdów. W przypadku systemu ACC konieczne jest ustawienie wybranej prędkości, a w trybie RDA motocykl można obsługiwać standardowo za pomocą manetki gazu. System automatycznie przyspiesza lub hamuje w razie potrzeby. Kierowca może zawczasu ustawić pożądaną odległość od pojazdu z przodu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, może również w łatwy sposób zdezaktywować funkcję za pomocą przełącznika lub dodać gazu, aby zapobiec hamowaniu generowanemu przez RDA. Dzięki temu funkcja płynnie i komfortowo zgra się z dynamicznym stylem jazdy.
Niebezpieczne sytuacje na drodze wymagają nie tylko szybkiej reakcji, ale także w wielu przypadkach awaryjnego hamowania. Każda sekunda ma znaczenie w zapobieganiu kolizjom i unikaniu poważnych konsekwencji. System EBA uruchamia się w momencie, gdy wykryje ryzyko zderzenia, a kierowca nie hamuje wystarczająco mocno. W takim przypadku funkcja powoduje automatyczne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym, aby jak najszybciej zredukować prędkość motocykla.
Stałe obserwowanie pojazdów nadjeżdżających z tyłu wymaga od kierowców motocykli wyjątkowej koncentracji. System RDW monitoruje obszar wokół pojazdu i wyświetla ostrzeżenie na ekranie, jeśli inny uczestnik ruchu podjedzie zbyt blisko. Na podstawie takiego sygnału kierowca może podjąć odpowiednie działania, aby uniknąć kolizji z tyłu.
System RCW wysyła sygnały ostrzegawcze pojazdom znajdującym się za motocyklem, gdy istnieje ryzyko zderzenia – na przykład przez włączenie świateł awaryjnych. Dzięki temu motocykliści są chronieni przed kolizjami spowodowanymi nagłym hamowaniem lub niezauważeniem ich przez innych kierowców.
Nowe funkcje stanowią część portfolio firmy Bosch składające się z systemów wspomagania opartych na technologii radarowej; poszerzają tym samym „sensoryczny świat” motocykli. Oprócz podstawowych funkcji bezpieczeństwa coraz większy nacisk kładzie się na rozwiązania zwiększające wygodę i jakość prowadzenia pojazdu, które uwzględniają rzeczywiste sytuacje na drodze. Dzięki nim motocykliści mogą cieszyć się nie tylko zwiększonym bezpieczeństwem i komfortem, ale także niezrównaną przyjemnością z jazdy.
Źródło: Bosch