System wspomagania motocyklisty Bosch | MOTOFAKTOR

System wspomagania motocyklisty Bosch

Bosch zaprezentował sześć nowych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy opartych na technologii radarowej. KTM wprowadza je jako pierwszy producent motocykli.

Według przeprowadzonych przez Bosch badań nad wypadkami nowe systemy mogą zapobiec nawet co szóstemu wypadkowi na niemieckich drogach – poprzednie systemy pomagały nie dopuścić do jednej na siedem kolizji. Bosch już w 2020 roku dzięki wprowadził funkcje wsparcia dla motocyklistów. Spośród sześciu nowych funkcji cztery zostaną zastosowane w nowym modelu wiodącego europejskiego producenta motocykli KTM. Ich prezentacja jest zaplanowana na listopad 2024 roku, a produkcja ma się rozpocząć w 2025 roku.

System wspomagania motocyklisty Bosch

Celem firmy Bosch jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy na motocyklu dzięki innowacyjnym technologiom, bez rezygnacji z przyjemności płynącej z jazdy” – powiedział Geoff Liersch, szef działu Two-Wheeler & Powersports w firmie Bosch. „Nowe funkcje to kolejny krok w tym kierunku. Cieszymy się, że KTM jest naszym partnerem”. Producent wdroży cztery, wykorzystujące przedni radar funkcje wspomagania kierowcy stworzone przez firmę Bosch. To nie pierwsza współpraca partnerów: w 2013 roku firmy wspólnie wprowadziły na rynek system kontroli stabilności motocykla (MSC). „Jesteśmy bardzo zadowoleni z długotrwałej współpracy naszych zespołów rozwojowych i cieszymy się, że KTM jako pierwszy wykorzysta te nowe funkcje” – powiedział Stefan Haist, kierownik działu KTM Chassis Control System – Street Development.

Aktywny tempomat z funkcją Stop and Go (ACC S&G)

Dla kierowców jednośladów jazda w korkach może być nie tylko uciążliwa, ale także niebezpieczna, ponieważ wymaga ciągłej zmiany biegów, hamowania i ruszania. Aby to ułatwić, Bosch w 2020 roku wprowadził adaptacyjny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), który automatycznie dostosowuje prędkość motocykla do ruchu i utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu. Teraz Bosch przenosi technologię na nowy poziom – funkcja ACC S&G zwiększa komfort jazdy i pozwala na płynne zatrzymanie motocykla bez konieczności używania sprzęgła. Rozwiązanie sprawdza się wyjątkowo dobrze w przypadku automatycznej skrzyni biegów – takiej jak ta stosowana w nowym motocyklu KTM, który jako pierwszy na rynku będzie wyposażony w tę funkcję. Po zatrzymaniu wystarczy nacisnąć przycisk lub delikatnie dodać gazu, by móc ponownie ruszyć, gdy pojazd z przodu zacznie jechać dalej.

Group Ride Assist (GRA)

Jazda grupowa w naprzemiennej formacji jest popularna wśród motocyklistów, choć może stanowić wyzwanie w przypadku ACC, której założeniem jest, że  motocykle z przodu znajdują się na środku pasa. System GRA, będący praktycznym rozszerzeniem ACC, za pomocą algorytmu wykrywa, kiedy grupa jedzie w szyku naprzemiennym, i reguluje prędkość tak, aby automatycznie utrzymać tę samą odległość od motocykli z przodu. W ten sposób system pomaga motocyklistom zająć naturalną pozycję w szyku. Gdy motocykliści nie jeżdżą w grupach, system GRA działa tak samo jak ACC.

Riding Distance Assist (RDA)

W płynnie odbywającym się ruchu ulicznym aktywna funkcja RDA pomaga zachować odpowiedni odstęp od poprzedzających pojazdów. W przypadku systemu ACC konieczne jest ustawienie wybranej prędkości, a w trybie RDA motocykl można obsługiwać standardowo za pomocą manetki gazu. System automatycznie przyspiesza lub hamuje w razie potrzeby. Kierowca może zawczasu ustawić pożądaną odległość od pojazdu z przodu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, może również w łatwy sposób zdezaktywować funkcję za pomocą przełącznika lub dodać gazu, aby zapobiec hamowaniu generowanemu przez RDA. Dzięki temu funkcja płynnie i komfortowo zgra się z dynamicznym stylem jazdy.

Emergency Brake Assist (EBA)

Niebezpieczne sytuacje na drodze wymagają nie tylko szybkiej reakcji, ale także w wielu przypadkach awaryjnego hamowania. Każda sekunda ma znaczenie w zapobieganiu kolizjom i unikaniu poważnych konsekwencji. System EBA uruchamia się w momencie, gdy wykryje ryzyko zderzenia, a kierowca nie hamuje wystarczająco mocno. W takim przypadku funkcja powoduje automatyczne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym, aby jak najszybciej zredukować prędkość motocykla.

Rear Distance Warning (RDW)

Stałe obserwowanie pojazdów nadjeżdżających z tyłu wymaga od kierowców motocykli wyjątkowej koncentracji. System RDW monitoruje obszar wokół pojazdu i wyświetla ostrzeżenie na ekranie, jeśli inny uczestnik ruchu podjedzie zbyt blisko. Na podstawie takiego sygnału kierowca może podjąć odpowiednie działania, aby uniknąć kolizji z tyłu.

Rear Collision Warning (RCW)

System RCW wysyła sygnały ostrzegawcze pojazdom znajdującym się za motocyklem, gdy istnieje ryzyko zderzenia – na przykład przez włączenie świateł awaryjnych. Dzięki temu motocykliści są chronieni przed kolizjami spowodowanymi nagłym hamowaniem lub niezauważeniem ich przez innych kierowców.

Nowe funkcje stanowią część portfolio firmy Bosch składające się z systemów wspomagania opartych na technologii radarowej; poszerzają tym samym „sensoryczny świat” motocykli. Oprócz podstawowych funkcji bezpieczeństwa coraz większy nacisk kładzie się na rozwiązania zwiększające wygodę i jakość prowadzenia pojazdu, które uwzględniają rzeczywiste sytuacje na drodze. Dzięki nim motocykliści mogą cieszyć się nie tylko zwiększonym bezpieczeństwem i komfortem, ale także niezrównaną przyjemnością z jazdy.

Źródło: Bosch

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).