Jedną z pierwszych branż, które odczuły skutki koronawirusa jest motoryzacja. Zatrzymanie fabryk w Chinach na początku tego roku spowodowało poważne naruszenie globalnego łańcucha dostaw w motoryzacji.
Obecnie ogłoszona pandemia, zamykanie fabryk motoryzacyjnych na całym świecie, zamykanie granic, ograniczenia związane z transportem powodują, że łańcuch ten jest zerwany, co odbija się niekorzystnie na lokalnych producentach, dystrybutorach i usługodawcach działających w branży.
W obecnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji trudno oszacować wpływ koronawirusa na gospodarkę. By jednak poznać lepiej sytuację producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, jak również warsztatów, na zlecenie SDCM wykonane zostało badanie rynkowe.
Badanie producentów i dystrybutorów części miało miejsce w dniach 21-24 marca, zaś warsztatów motoryzacyjnych w dniach 18-20 marca.
Poniżej wybrane wyniki ankiety.
Najważniejsze dane w roku 2019:
Stan obecny:
W tej chwili wiele fabryk jest zamkniętych, a te działające mają wiele problemów, przez co ich produkcja została ograniczona.
Blisko 74% producentów części już teraz dostrzega problemy z powodu ograniczenia zamówień przez kontrahentów. Przyczynia się to do dalszych zakłóceń, a podejmowane działania w związku z anulowanymi czy ograniczanymi zamówieniami mają wpływ na kolejne firmy i tworzy się efekt domina. Żaden z producentów biorących udział w ankiecie nie ma złudzeń, w kolejnych miesiącach wyniki sprzedaży będą spadać.
Przewidywania zbyt daleko wybiegające w przyszłość przy tak dynamicznie rozwijającej się sytuacji są bardzo trudne. Z tego względu zapytano producentów o ich poziom produkcji, biorąc pod uwagę wyłącznie marzec. Ponad 83% z nich spodziewa się spadku produkcji na poziomie od ok. 10 do nawet 60%.
Co dziesiąty producent części motoryzacyjnych myśli już teraz o redukcji zatrudnienia. Każdy kolejny miesiąc kryzysu będzie skłaniać kolejnych producentów do zwalniania pracowników.
Dodatkowe komentarze:
Producenci części oczekują wczesnego reagowania i planowania, wsparcia fiskalnego państwa, koordynacji i synchronizacji działań na poziomie europejskim. Uważają je za kluczowe do jak najszybszego postawienia gospodarki (i motoryzacji) na właściwe tory.
Najważniejsze dane w roku 2019:
Stan obecny:
Dystrybutorzy części chwilowo nie mają problemów z zaopatrzeniem warsztatów, ale również bardzo silnie odczuwają wpływ koronawirusa na ich działalność. Mniejszy popyt na usługi napraw i serwisowania wśród klientów pozostających zgodnie z zaleceniami w domu, powoduje finalnie mniejszy popyt na części oferowane przez dystrybutorów.
Zapytani o wyniki sprzedaży w najbliższym czasie w znakomitej większości spodziewają się dużych spadków sprzedaży.
Podobnie jak w przypadku producentów, także w ankiecie dla dystrybutorów i hurtowni zapytano o szacowane marcowe obroty. Ponad 81 procent z nich spodziewa się spadku obrotów na poziomie od 20 do 60%.
Im dłużej potrwa kryzys, tym większa liczba dystrybutorów oraz hurtowni będzie zmuszona do redukowania etatów. Zatem w kwestii tak wrażliwej jak zatrudnienie tylko 19% badanych twierdzi, że nie zamierza zwalniać pracowników, nawet jeżeli trudna sytuacja potrwa dłużej niż 3 miesiące.
Najczęściej wskazywane odpowiedzi na pytanie o planowane działania antykryzysowe to zastopowanie inwestycji w rozwój firmy (62%). Brak inwestycji będzie naturalnym krokiem dla wielu firm, co odbije się niestety na całej gospodarce i będzie pogłębiało trudną sytuację innych świadczących dla nich usługi czy sprzedających swoje produkty. Co trzeci z respondentów (37,3%) przyjrzy się dokładnie wynagrodzeniom swoich pracowników.
Dodatkowe komentarze:
Najważniejsze dane w roku 2019:
Stan obecny:
Już z początkiem trzeciego tygodnia marca, aż 93,3% warsztatów odczuło spadek klientów w związku z pandemią. Najwięcej, bo niemal równo połowa przyznała, że straciła więcej niż 50% klientów.
Mimo czasu kryzysowego, większość dystrybutorów kontynuuje swoją działalność. Póki co ok. 80% warsztatów nie odnotowuje zatem poważnych problemów z dostępnością czy dostawami części.
Właściciele warsztatów obecny okres funkcjonowania swoich firm widzą w bardzo ciemnych barwach. Niemal połowa uznała, że odczuwa wyraźne spowolnienie, a prawie 30% badanych określiło stan swojej firmy jako walkę o przetrwanie.
Dodatkowe komentarze:
W związku z obecną sytuacją i możliwymi czarnymi scenariuszami przy dalszym negatywnym jej rozwoju SDCM składa 5 postulatów mających na celu pomoc branży motoryzacyjnej w Polsce. A są to:
Pełny raport SDCM jest dostępny TUTAJ.
Źródło: SDCM