W większości przypadków, sterownie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby. W zależności od rozwiązania możemy spotkać układy:
W omawianym przypadku (wersja 1 – sprzęgło sterowane półhydraulicznie) pojawił się efekt pooszarpywania wkrótce po montaż sprzęgła o nr 623 3325 00 w samochodzie Citroen Berlingo 1,6HDi. Warsztat zachował się w pełni profesjonalnie wymieniając razem ze sprzęgłem większość układu wysprzęglania w postaci sworznia kulistego i dźwigni sprzęgła. Skąd w takim razie problem? Zasadniczo powinno to zapewnić bezproblemową i długą eksploatację.
Pierwsze podejrzenie padło na zespół sprzęgła. Bez demontażu skrzyni biegów ocena układu sprzęgłowego jest praktycznie niemożliwa. Co zauważono:
Skąd efekt pooszarpywania? Główną przyczyną efektu „tarki” w półhydraulicznych układach wysprzęglania jest jego zużycie lub usterka. Niedopuszczalne są jakiekolwiek luzy. Łożysko oporowe ma za zadanie dociskać sprężynę talerzową siłą ok. 12 kg wyrównując jej listki. W analizowanym przypadku przyczyną usterki było błyskawiczne wypracowanie łapy powodując szarpanie oraz przegrzanie łożyska oporowego. Dlatego bardzo ważny jest dobór części współpracujących o wysokiej jakości.
W obecnej sytuacji nie było potrzeby wymiany zestawu sprzęgła, gdyż zarówno tarcza, jak i docisk sprzęgła nie wykazywały jakichkolwiek wad produktu. Niezbędne było odtłuszczenie docisku i koła zamachowego. Wymiana dźwigni sprzęgła na produkt OE oraz niezbędna wymiana przegrzanego łożyska wyeliminowały problem szarpania przy ruszaniu samochodem.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler