Układy skręcania kół osi tylnej są często poddawane dużym obciążeniom, zwłaszcza w przypadku specjalnych pojazdów z wieloma osiami i ciężkimi zabudowami lub pojazdów przewożących bardzo ciężkie ładunki.
W zależności od miejsca użytkowania mogą one również wykazywać zwiększone ryzyko uszkodzenia. Dotyczy to cystern do przewozu paliwa, wywrotek lub śmieciarek. Dlatego zalecane jest regularne sprawdzanie podzespołów oraz ich wymiana w razie potrzeby.
W celu zapewnienia najwyższego możliwego bezpieczeństwa pojazdu i szybkiej wymiany bezpośrednio w pojeździe, firma Bosch poszerzyła swoją ofertę w zakresie układów skręcania kół osi tylnej i elementów osprzętu do pojazdów użytkowych o dodatkowe 144 nowe numery katalogowe.
Rozszerzone portfolio obejmuje części zamienne, takie jak: siłowniki robocze, przeguby kulowe, zbiorniki oleju, akumulatory hydrauliczne, zawory ograniczające przepływ, ramiona przekładni kierowniczej, zawory i wskaźniki przepływu.
Hydrauliczne układy skręcania kół osi tylnej (ang. Rear Axle Steering, RAS) to układy kierownicze do pojazdów użytkowych, przenoszące hydrostatycznie ruch skręcania kół osi przedniej na oś tylną. W przypadku układu RAS hydrostatyczne przeniesienie następuje z głównego siłownika na przedniej osi, przewodami hydraulicznymi do siłownika na tylnej osi.
Natomiast w sterowanym elektronicznie układzie skręcania osi tylnej (RAS-EC), koła tylne skręcane są, za pomocą siłownika, aktywowanego przez hydrauliczny zawór sterujący, regulowany przez elektroniczną jednostkę sterującą.
W porównaniu do pojazdów wyposażonych jedynie w układ kierowniczy przedniej osi, układy skręcania kół osi tylnej dają wiele zalet, takich jak poprawiona dynamika jazdy, zmniejszony promień skrętu i mniejsze zużycie opon. Dzięki zwartej konstrukcji i niewielkiej liczbie części, układy skręcania kół osi tylnej są również łatwe w serwisowaniu.
Źródło: Bosch