Pierwszym ze szkoleń jest kurs z podstaw marketingu usług serwisowych. To szkolenie dostępne jest w formie nagrań video (kilkanaście lekcji o długości ponad 60 min.); prezentację widoczną na ekranie omawia ekspert w tej dziedzinie, a w filmach zawarte są również ćwiczenia. Kolejny kurs dotyczy codzienności warsztatowej, a mianowicie procesu obsługi klienta: od umówienia się na wizytę, poprzez przyjęcie, naprawę, wydanie pojazdu, aż do kontaktu po wykonaniu usługi. To szkolenie jest jeszcze bardziej interaktywne niż poprzednie, wymaga większego zaangażowania uczestnika oraz obowiązkowego wykonywania prostych ćwiczeń, aby przejść do kolejnych części kursu. Pokazuje również korzyści (dla warsztatu i dla klienta) oraz sens stosowania kolejnych kroków, a nie tylko przedstawia sam proces obsługi.
Dwa pozostałe szkolenia również znajdą zastosowanie się we wszystkich mniejszych i większych firmach z sektora motoryzacji; handlowych, usługowych, dystrybucyjnych, produkcyjnych, a także w centrach usług wspólnych, centrach rozwojowych itp. Jedno z nich mówi o praktycznych sposobach przekazywania wiedzy i umiejętności kolegom w pracy i jest przeznaczone dla wszystkich osób, które w jakiś sposób przekazują swoje kompetencje współpracownikom.
Nie muszą być trenerami, ale przyda im się znajomość podstawowych reguł, by ta edukacja była efektywna. Z mojego doświadczenia wynika, że osobom odpowiedzialnym za przekazywanie w firmie wiedzy i umiejętności często wydaje się, że należy po prostu działać w oparciu o dwa etapy: teorię oraz praktykę. Jednak rzeczywistość jest trochę bardziej złożona, gdyż podstawowe kroki edukacyjne są cztery, a nie tylko dwa, a świadomość ich istnienia już pozwala poprawić jakość nauki. Nie są to bardzo skomplikowane zagadnienia, ale trzeba je poznać, by właściwie szkolić kolegów.
Motomarketing.pl - Maciej MatczakCzwarty dostępny kurs dotyczy tematu maksymalizacji efektów szkoleń. W przeciwieństwie do poprzedniego, nie jest przeznaczony dla wszystkich, a głównie dla przełożonych (kierowników). Zaraz wyjaśnimy, dlaczego akurat dla nich, ale dodajmy najpierw, że tym szkoleniem zainteresują się również osoby z działów HR oraz odpowiedzialne za szkolenia (głównie w większych firmach, np. w przedstawicielstwach producentów samochodów oraz części, u dystrybutorów, w dealerstwach, w zakładach produkcyjnych, centrach badawczo-rozwojowych i usług wspólnych itp.).
W przypadku sieci sprzedaży pojazdów, części oraz w sieciach serwisowych ten kurs będzie pomocny również osobom na co dzień pracującym z franczyzobiorcami: m.in. konsultantom i zone managerom, aby mogli oni utrzymywać efekty swojej pracy edukacyjnej.
Niekiedy ich wysiłek w jakiejś części idzie na marne. Konsultanci współpracują bowiem z pracownikami niezależnych przedsiębiorców, których w pełni nie nadzorują. Nie taka też ich rola, ale szefów – kierowników w firmach partnerskich.
- Maciej Matczak
A chodzi o to, by szkolenie lub doradztwo (czy jakikolwiek projekt edukacyjny) nie zakończyło się wraz z „dziękuję i do widzenia” wypowiedzianym przez trenera lub konsultanta, ale by miało jak największe praktyczne przełożenie na późniejszą pracę w firmie.
Samo szkolenie jest częścią procesu zwiększania kompetencji, a nie jego końcem. Dlatego opracowaliśmy autorski, kilkunastoetapowy proces, dzięki któremu kierownik wie, co konkretnie ma robić, by efekty szkoleń były dużo większe niż dotychczas.
- Maciej Matczak
Aby to było możliwe, to właśnie przełożony danej osoby musi uczestniczyć w zwiększaniu efektów edukacji swojego podwładnego.
Tymczasem z badań wynika, że to właśnie szefowie są najmniej zaangażowani w szkolenia oraz rozwój pracowników. Pora to zmienić, a my mamy do tego narzędzia, czyli nasz proces oraz szkolenie z tej tematyki. Dodatkowo tematykę zwiększania efektywności szkoleń opracowaliśmy również w formie książkowej. Pozycja ta jeszcze nie jest wydana, ale zainteresowane organizacje zrzeszające hurtownie, punkty sprzedaży oraz serwisowe mogą ją otrzymać jako materiał wspomagający szkolenie.
- Maciej MatczakSzkolenia e-learningowe Motomarketing.pl można realizować zarówno na komputerze stacjonarnym lub laptopie z dostępem do Internetu, jak również na telefonie komórkowym lub tablecie.
Dzisiaj nauka coraz częściej możliwa jest w różnych miejscach i w dowolnym czasie, np. podczas jazdy komunikacją miejską. Nie trzeba także spędzać na nią wielu godzin jednym ciągiem, jak na auli czy sali w szkole, ale można przyswajać ją etapami, co umożliwia nasz materiał podzielony na krótsze lekcje.
- Maciej Matczak
Z czasem oferta szkoleń Motomarketing.pl może się rozszerzać. Potencjalne tematy to techniki sprzedaży i obsługi klienta, elementy zarządzania warsztatem oraz zagadnienia prawne. Ponieważ Motomarketing.pl dysponuje specjalistycznymi i dedykowanymi narzędziami do tworzenia kursów e-learningowych, może przygotować szkolenia dopasowane do potrzeb konkretnej firmy, na różne tematy, także w oparciu o jej materiały.
Kursy e-learningowe mogą być wykorzystane jako niezależna forma edukacji, ale również jako krótkie szkolenia wstępne, do zrobienia przed głównym wydarzeniem edukacyjnym. Uczestnicy są wówczas lepiej przygotowani do szkolenia właściwego i bardziej zaangażowani. E-learning można również wykorzystać do przeprowadzenia ćwiczeń w szkoleniach online albo do zadania pracy domowej.
- Maciej Matczak