Wiele ogłoszeń dotyczących sprzedaży aut używanych zawiera informacje nt. faktu wymiany szyby przedniej oferowanego pojazdu. Stale pojawiającym się wtedy uzasadnieniem jest „uszkodzenie szyby przez kamień” lub „porysowanie”. Eksperci carVertical ostrzegają, że taki argument często mija się z prawdą.
Kluczową informacją do odczytania z nadruku na szybie jest data jej produkcji, która nie powinna zbytnio odbiegać od daty produkcji auta. Szyby mogą być nieznacznie starsze od samochodu, bo są produkowane w innych niż samochody fabrykach. Jednak, jeśli szybę wyprodukowano kilka lat później niż sam pojazd to oznacza, że na pewno była wymieniana. Warto wtedy zamówić szczegółowy raport o jego historii, np. w carVertical.
W tym miejscu pochylmy się nad odszyfrowaniem daty produkcji szyb samochodowych.
Oznaczenie daty produkcji szyby samochodowej składa się z jednej lub dwóch cyfr i kropek znajdujących się przed lub za nimi. Cyfrowo oznaczony jest rok produkcji szyby, natomiast liczba kropek mówi o miesiącu w danym roku. Należy mieć na uwadze, że rok może być oznaczony jedną bądź dwiema cyframi, więc przydaje się znajomość lat produkcji danego modelu auta (dla przykładu, 17 i 7 mogą oznaczać ten sam – 2017 rok produkcji).
Gdy kropki umiejscowiono przed cyfrą, to data produkcji mieści się w przedziale od stycznia do czerwca (jedna kropka to styczeń, sześć – czerwiec), jeżeli za cyfrą, to od lipca do grudnia (sześć kropek to lipiec, jedna – grudzień).
Co ważne, oznaczenia przednich i bocznych szyb w danym samochodzie mogą się różnić względem siebie miesiącem lub nawet dwoma. Wynika to z faktu, że nawet w nowym samochodzie szyby mogą pochodzić z różnych dostaw jednego producenta.
Uwaga! Niestety zdarzają się marki, które nie zawsze stosują datowanie szyb. Mowa tutaj między innymi o BMW, Hyundaiu, Infiniti czy Lexusie, gdzie oznaczenia daty nie są normą. Istnieje prawdopodobieństwo, że na szybie będzie oznaczenie, jednak w przypadku jego braku – konieczne są dokładniejsze oględziny, które potwierdzą ewentualną wymianę szyby.
Dlaczego data na szybie jest tak ważna? Otóż, może ona powiedzieć co nieco o historii samochodu. Przede wszystkim o jego historii wypadkowej. W chwili aktywacji poduszek powietrznych ich nagłe napełnienie gazem powoduje oderwanie maskownicy w desce rozdzielczej i najczęściej – zbicie szyby czołowej. Nawet jeśli szyba nie zostałaby uszkodzona przez zniekształcenia nadwozia, to z największym prawdopodobieństwem będzie wybita przez poduszki powietrzne wewnątrz kabiny. W takich sytuacjach bywa, że faktyczna przeszłość wypadkowa samochodu jest zatajana przez argumentację o uszkodzeniu kamieniem lub porysowaniu szyby.
W przypadku, gdy oznaczenia na szybie przedniej i szybach bocznych znacząco różnią się od siebie lub ich daty znacząco odbiegają od daty produkcji auta, należy uzbroić się w wyjątkową czujność i dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo jego przeszłości wypadkowej, którą dodatkowo można zweryfikować na przykład przez pomiar grubości lakieru lub zamówienie profesjonalnego raportu – radzi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny z carVertical.
Jakie jeszcze informacje można odczytać z oznaczenia szyby samochodowej? Istotny jest znak homologacji, czyli kod homologacyjny, który stanowi litera „E” z dodatkowymi cyframi (lub liczbami) zamkniętymi w okręgu. Cyfry i liczby oznaczają kraj, w którym dana szyba przeszła testy homologacyjne. Dla przykładu, oznaczenie E2 to Francja, a E20 to Polska (oznaczenie jest regulowane Regulaminem 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej, który ujednolica przepisy dotyczące oszklenia samochodu).
Oznaczenia kraju, w którym szyba otrzymała homologację:
Producenci spoza Unii Europejskiej, wg norm Europejskiej Komisji Gospodarczej mają oznaczenia:
Co ważne, kraj produkcji szyby nie ma wpływu na to, w jakim kraju szyba została homologowana. Szyba produkowana we Francji może otrzymać homologację w Niemczech. Niezgodność kraju, w którym szyba jest homologowana z krajem produkcji samochodu nie ma tutaj znaczenia.
W oznaczeniu szyby najczęściej znajduje się też nazwa jej producenta. Jeśli jest to szyba oryginalna, będzie widniało logo producenta samochodu, natomiast jeśli szybę wstawiono już po wyprodukowaniu auta – wtedy będzie to nazwa producenta szyby. Jedyne odstępstwo od tej reguły zaistnieje, gdy w autoryzowanym serwisie wymienimy wadliwą szybę na tę dostarczoną przez producenta samochodu.
W oznaczeniu szyb samochodowych spotykamy się jeszcze z tzw. kodem AS z cyfrą, który oznacza rodzaj szyby według standardu amerykańskiego:
Oznaczenie AS może nam dać pewne informacje na temat faktu wymiany szyb tylko wtedy, gdy wiemy w jakim standardzie samochód opuścił fabrykę. Jeśli według informacji z ASO samochód wyjechał z montowni np. z przyciemnianymi szybami, a w aucie mamy do czynienia z szybą o kodzie AS2, to oznacza, że została ona z jakiegoś powodu wymieniona.
Źródło: carVertical