Pracują aksamitnie, ale na wysokich obrotach pokazują swoje dzikie oblicze. Cechuje je wybitna kultura pracy i uzależniające brzmienie. Choć w nowych autach są dziś coraz rzadsze, możemy je spotkać pod maskami Lexusów. Miłośnicy motoryzacji kochają silniki V8 i trudno się temu dziwić. Jednostki tego typu mają całą masę zalet i trudno będzie z nich zrezygnować całkowicie.
Dobrze jest spojrzeć w przeszłość, by dowiedzieć się, jak to się wszystko zaczęło. Początek silników V8 w Lexusie to jednocześnie początek historii marki, bo w pierwszym modelu Lexusa, czyli LS 400 zastosowano właśnie 4-litrowe V8. Silnik był tak doskonale wyważony, że marketingowcy stworzyli słynny spot reklamowy, w którym na masce ustawiono piramidę z kieliszków, a auto rozpędzono na hamowni do ponad 235 km/h. Szklana budowla pozostała nienaruszona, a co bardziej dociekliwi właściciele tego modelu nawet po latach z powodzeniem powtarzali ten wyczyn w używanych samochodach. Silnik V8 z serii UZ, który trafił pod maskę LS 400 (zdjęcie główne), wykorzystywał aluminium i zapewniał doskonałe parametry, również na tle ówczesnej konkurencji. Rywale nie zasypiali jednak gruszek w popiele, dlatego stała ewolucja była konieczna, by Lexus, we wczesnych latach 90. wiodący w swojej klasie, nie pozostał w tyle.
Tak po latach narodziła się V-ósemka z serii UR. Jednostki, które zastąpiły sprawdzone motory z serii UZ wykorzystywały wiele rozwiązań poprzednika, uzupełniając je o szereg zaawansowanych, nowoczesnych technologii i umożliwiając współpracę z układem hybrydowym, który z czasem stał się kolejnym znakiem rozpoznawczym Lexusa.
Debiut jednostek z serii UR miał miejsce w 2006 roku, a pierwszym modelem, w którym się pojawiły, był Lexus LS 460. Rola pioniera ponownie przypadła flagowej limuzynie, ale to inny model przyczynił się w największym stopniu do popularyzacji 5-litrowego silnika o oznaczeniu 2UR-GSE, który jest stosowany do dziś i przez lata dał się poznać jako wybitne dzieło inżynierii.
Motor o pojemności 5 litrów i mocy 423 KM po raz pierwszy pojawił się pod maską Lexusa IS F. To wyjątkowy model, który zapoczątkował linię sportowych aut Lexusa i dał podwaliny pod dywizję F, znaną z tworzenia sportowych, bezkompromisowych modeli. Tylnonapędowy, piekielnie szybki sedan klasy średniej był modelem, od którego wszystko się zaczęło.
Prace nad jednostką 2UR-GSE przeprowadzano z udziałem Yamahy, a silnik w 2008 roku był jak na swoje czasy niebywale zaawansowany. Kolejne modyfikacje przeprowadzono dopiero w 2014 roku, a motor został ponownie dopracowany na potrzeby modeli GS F i RC F. Sedan klasy wyższej i sportowe coupe otrzymały V8 o mocy sięgającej 477 KM, a jedną z ważniejszych różnic między silnikami poprzedniej generacji była zdolność do pracy zarówno w cyklu Otta jak i Atkinsona.
Niezauważalna zmiana, możliwa dzięki elektronicznie sterowanym czasem otwarcia zaworów sprawia, że nowoczesne jednostki pozwalają jeździć ekonomicznie, zupełnie tak, jakby pod maską pracował o wiele mniejszy i słabszy silnik. Osiągi, brzmienie i kultura pracy pozostały jednak na nieprzeciętnie wysokim poziomie.
Silnik V8 pracuje również pod maską modelu LC 500. Grand tourer o futurystycznej stylistyce jest napędzany klasyczną jednostką napędową, która budzi wyjątkowe emocje. Trudno odmówić silnikom V8 charakteru i nie dziwi fakt, że również dziś są one w cenie. Widlaste ósemki jedna za drugą znikają z ofert producentów i obecnie trudno je spotkać nawet w ofercie marek premium. Choć elektryczne auta są bezemisyjne, gwarantują świetne osiągi i podróż w ciszy, nie sposób będzie nie zatęsknić za kultowymi, dopracowanymi w szczegółach silnikami V8. Niech nam żyją spalinowe bestie, póki można się z nimi spotkać na drogach!
Źródło: Lexus