Tarcza sprzęgłowa | MOTOFAKTOR

Tarcza sprzęgłowa

Tarcza sprzęgłowa znajduje się pomiędzy dociskiem, a kołem zamachowym.

Ma za zadanie przenosić moment obrotowy do skrzyni biegów. Eksperci marki LuK radzą, jak diagnozować jej uszkodzenia.

 

Ostatni artykuł dotyczący układów sprzęgieł w pojazdach ciężarowych był poświęcony dociskowi sprzęgła – tym razem eksperci marki LuK prezentują tajniki pracy i diagnozy uszkodzeń tarczy sprzęgłowej.  

 

Tarcza sprzęgłowa łączy wał korbowy z wałkiem sprzęgłowym przekładni. Zadaniem okładzin jest nie tylko długi czas eksploatacji ale również utrzymywanie stałego współczynnika tarcia oraz łagodne załączanie. Ważna jest też dbałość o środowisko w procesie produkcji. Okładziny do tarcz sprzęgłowych są projektowane oraz produkowane przez Schaeffler Friction Products. 

 

Muszą one być precyzyjnie dobrane do wymagań konkretnego pojazdu. Sprężyny międzyokładzinowe mają duży wpływ na płynne rozłączenie oraz znacząco łagodzą pracę pedału sprzęgła. Pojedyncze sprężyny stosowane są w standardowych rozwiązaniach natomiast sprężyny podwójne w bardzo wymagających aplikacjach, powodując równomierny rozkład nacisku na okładzinie tarczy. Dodatkowo minimalizują one czas załączenia sprzęgła oraz negatywny wpływ temperatury w całym okresie eksploatacji.

Tarcza sprzęgła z tłumikami drgań

Tłumiki drgań stosowane są do eliminowania drgań wału korbowego na skutek ruchu posuwisto zwrotnego silnika tłokowego. Izolacja jest konieczna dla niezawodnej i cichej pracy układu przeniesienia napędu.

Elementy przeniesienia napędu mające zintegrowane tłumiki drgań muszą spełniać wysokie wymagania dotyczące komfortu jak również dotyczące redukcji wagi i oszczędności paliwa. Wyzwaniem jest odpowiednie dopasowanie elementów tłumiących, czyli ich charakterystyk (z uwzględnieniem histerezy) oraz sztywności, do każdych warunków pracy i obciążenia. 

 

Realizowane jest to poprzez różne kąty swobodnego obrotu sprężyn w poszczególnych tłumikach. Oznacza to, że wewnętrzna sprężyna tłumika głównego jest krótsza. W zakresie małego momentu obrotowego pracują dłuższe zewnętrzne sprężyny. W sytuacji wzrostu momentu obrotowego, kąt skrętu zwiększa się wprowadzając do pracy sprężyny krótsze.

 

Dodatkowo, można regulować tarcie dostosowując je do różnych silników, tak aby uzyskać optymalne tłumienie. W konsekwencji, daje to dopasowanie charakterystyki do wymagań producenta samochodu. Możliwe rozwiązania obejmują zakresy od jednostopniowych tłumików drgań przez rozwiązania z pierwszym stopniem dla tłumienia drgań biegu jałowego, po wielostopniowe tłumiki dla osiągnięcia najlepszych parametrów tłumienia.

 

Tłumik pierwszego stopnia pracuje, eliminując drgania biegu jałowego. Dodatkowo zmniejsza zużycie kół zębatych i synchronizatorów przekładni minimalizując grzechotanie, zwiększając w konsekwencji komfort jazdy.

Konstrukcje

Tarcza sprzęgła z jednostopniowym tłumikiem drgań

Tarcza sprzęgła z wielostopniowym tłumikiem drgań

Tarcza sprzęgłowa – diagnoza uszkodzeń

Szczegółowe informacje techniczne, porady dotyczące uszkodzeń sprzęgła i układu wysprzęglania oraz informacje na temat oferty produktowej i szkoleniowej Schaeffler i marki LuK dla pojazdów ciężarowych można znaleźć w cyklu artykułów zamieszczonych na Motofaktor.pl:

Pojazdy użytkowe pod kontrolą

Układy sprzęgieł w pojazdach użytkowych

Docisk sprzęgła

Układ wysprzęglania w pojazdach ciężarowych

Diagnoza uszkodzeń sprzęgła – podsumowanie

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).