W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat łożyskowanie kół samochodów przeszło znaczną ewolucję. Początkowo były to pojedyncze łożyska montowane w piastach.
Zaletą takiego rozwiązania była możliwość wymiany samego łożyska. Do wad natomiast zaliczyć można skomplikowany montaż, mniejszą sztywność układu, czy konieczność okresowej regulacji luzu.
Prace konstrukcyjne doprowadziły do powstania rozwiązań pozwalających na wyeliminowanie tych wad. Ogólna tendencja jest taka, by tworzyć kompletne podzespoły zawierające łożysko i piastę. Pozwalają one znacznie uprościć montaż, a luz wewnętrzny łożysk jest ustalany fabrycznie i nie podlega regulacji.
Ograniczona możliwość popełnienia błędów montażowych i duża sztywność takich podzespołów pozwoliły znacznie zwiększyć ich trwałość. W znacznym stopniu rekompensuje to wyższe koszty, jakie trzeba ponieść przy wymianie takich łożysk.
Duży udział w konstruowaniu i produkcji zestawów łożyskujących koła ma także firma NTN-SNR.
Dostarcza ona produkty zarówno na pierwszy montaż jak i na rynek części zamiennych. Produkcja na wyposażenie OE daje gwarancję najwyższej jakości. W ofercie NTN-SNR znajdziemy zarówno pojedyncze łożyska, piasty zespolone jak i tarcze hamulcowe z łożyskami. I właśnie to ostatnie rozwiązanie postaramy się bliżej przedstawić.
W ofercie NTN-SNR znajdziemy je pod numerem katalogowym zaczynającym się od liter KF.
Warto nadmienić, że NTN-SNR jest jedynym producentem dostarczającym do zestawów z tarczą łożyska w jakości OE.
Firma ta nie oferuje natomiast samych łożysk do tych zestawów. Wynika to z faktu, że po wyprasowaniu starego łożyska obsada jego bieżni zewnętrznej jest już częściowo zużyta i po wprasowaniu nowego jego luz wewnętrzny nie będzie prawidłowy. Tylko fabrycznie zmontowany podzespół daje gwarancję właściwego luzu i wynikającej z tego odpowiedniej trwałości łożyska.
Zestawy takie pakowane są w ergonomiczne pudełka. Znajduje się w nich kompletna tarcza z łożyskiem.
Jeśli podzespół przeznaczony jest do samochodu wyposażonego w układ ABS, to na wewnętrznej części piasty nałożony jest pierścień impulsowy czujnika prędkości koła. Na piaście założona jest specjalna osłonka chroniąca zarówno łożysko jak i pierścień impulsowy ABS przed zniszczeniem w czasie magazynowania i transportu.
Montaż takiego podzespołu jest bardzo prosty. Po zdemontowaniu starej tarczy, na czop piasty nakładamy nową i dokręcamy nakrętkę centralną właściwym momentem.
Mamy tym samym pewność, że luz w łożysku jest właściwy, a bicie tarczy mieści się w dopuszczalnym zakresie. Odpada więc pracochłonne czyszczenie piasty i mierzenie bicia tarczy. W rozwiązaniach, gdzie tarcza jest przykręcana do piasty to właśnie niedokładne oczyszczenie powierzchni przylegania tych elementów jest przyczyną nadmiernego bicia tarczy.
Wynikające z tego reklamacje tarcz są niezasadne i prowadzą do niepotrzebnych napięć na linii serwis – klient.
NTN SNR nie dostarcza samych łożysk do takich zestawów. Łożysk takich nie znajdziemy też w ofercie innych liczących się na rynku OE producentów. Niektórzy mniej liczący się dostawcy oferują same tarcze bez łożysk Pojawia się więc pytanie jakie łożyska do nich zamontować.
Tych ze zużytych tarcz nie da się zdemontować bez zniszczenia. W czasie ich demontażu musimy wywrzeć nacisk na wewnętrzny pierścień. Elementy toczne będą więc musiały przenieść na bieżnię dużą siłę wzdłużną. W wyniku tego pojawią się lokalne odkształcenia bieżni i trwałość łożyska ulegnie radykalnemu skróceniu.
Jeśli natomiast uda się zakupić same łożyska, to najprawdopodobniej będą pochodziły od nieznanego producenta, trudno będzie też o zapewnienie ich właściwego luzu wewnętrznego. Tarcze jak i łożyska kół są podzespołami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo.
Warsztat montujący te elementy jest więc odpowiedzialny zarówno za ich jakość jak i właściwy montaż. Nie warto więc w imię pozornych oszczędności stosować rozwiązań nie gwarantujących odpowiedniej trwałości. Nawet jeśli nie dojdzie do jakiegoś niebezpiecznego zdarzenia, to pochodzące od nieznanego producenta elementy ulegną szybkiemu uszkodzeniu i klient najprawdopodobniej wróci z reklamacją.
Źródło: NTN-SNR